pex rør istedet for almindelig vandrør

Jeg skal ha skiftet alle mine vandrør i kælderen, de løber op under loftet, og er jernrør. De hænger frit 10 cm fra loft, men jeg tænkte hvis man bygger en trækasse op under loftet, er det så lovligt at lave det i pexrør og lade dem løbe ind i kassen?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så skal det være rør i rør for at det må gemmes.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Lovligt eller ej, så har jeg med held samlet de varme pex rør (uden tomrør) i et bundt og isoleret dem med store rørskåle. Det betyder at fremløbet til gulvvarmen holder brugsvandet varmt, året rundt, derved spares der megen tid, vand og varme.
Hvis du laver en inddækning omkring dine rør af f. eks. en hvid hobbyplade, som samles med skruer. så kan en utæthed let lokaliseres. Og jeg mener ikke der i forsikringsøjemed er tale om skjulte rør. Men det er der jo nok forskellige meninger omkring :-)

Mvh. Asp

Du må gøre som du vil med rørene, bare du ikke har skjulte samlinger!

Dvs. du må også gerne bruge PEX i rørkasser og hvis evt. utætheder er til at konstatere umiddelbart og kassen kan afmonteres relativt nemt, må dine samlinger også være der.

Man sige - i din egen interesse bør du bruge rør i rør med synlige samlinger for at se evt. utætheder så tidligt så muligt

Hej Asp.
Lige et godt råd.

Der har den seneste tid været en del skriverier om Legionella bakterier pga. af kun halvlunken vand i forsyningsledninger til eks. bruseren. Der har faktisk lige været dokumenteret et enkelt dødsfald i en boligforening, og her i området,(kan se du er fra 7800) har der da også for en del år siden været dokumenteret et dødsfald, da en ældre medborger brugte halvlunkent "varmt" vand i kaffemaskinen.

Laver man en fordeling af varmeforsyningen fra fremløbsledningen til vandledningen, bør man nok være ret sikker på et ens fremløb er mindst 55 grader, for at reducere risikoen for lignende tilfælde.


Kun perfekt er "godt nok"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis