Hvilken stiksav?

Hej alle! Jeg har læst de andre tråde her på sitet omkring emnet, men fandt ikke helt det jeg søgte. Jeg har bug for at få en (professionel) vurdering af hvilken af følgende stiksave der er det bedste valg

a) Bosch GST 500 PE Bosch    (1062,- Carl Ras)  Snit i træ: 8.5cm
b) Dewalt DW343 K                (1099,- Bauhaus) Snit i træ: 8.5cm
c) Makita 4341 CTK                (1248,- Carl Ras)  Snit i træ: 13.5cm
d) Milwaukee JS120X             (1498,- Carl Ras)  Snit i træ: 12.0cm
e) Makita 4351 CTK                (1498,- Carl Ras)  Snit i træ: 13.5cm
f)  Metabo STE 100 Plus         (1688,- Nørrebros værktøjsmagasin)snit i træ: 11.0cm
g) Bosch GST 135 CE             (1781,- Carl Ras) Snit i træ: 13.5cm
h) Festool ps300 eq-plus       (1994,- Carl Ras) Snit i træ: 12.0cm

Krav:

1) Holdbarhed
2) yderst stabil - Dvs. er nem at styre og saver ikke skævt med klingen på det   lodrette stykke (også på tykke træstykker)

3) Man kan få brede klinger i god kvalitet, så det er nemmere at save lige ud
4) Skift af klinge uden værktøj

Udgangspunkt:

Jeg er ikke professionel, men vil gerne ofre lidt på en rigtig god sav som kan holde i lang tid og som har stor anvendelsesmulighed... Ikke mere Toolmate til mig

Umiddelbart har jeg kig på maskine c, men er den noget værd i forhold til de dyrere jeg har listet? Altså er det merprisen værd at købe maskine d-h frem for c med henblik på stabilitet ved dybe træsnit og holdbarhed?

Endelig hvis I ved om disse maskiner kan købes billigere (som privat) et andet sted, så sig endelig til

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har haft en del af de stiksave du nævner (begge Bosch'er, Dewalt og Festool) og endte med at beholde Festool'en, da det var den der var mest behagelig at arbejde med.
Jeg har ikke prøvet Makitaen (4341 CTK), men den har fået stor ros fra min tidligere "værktøjspusher". Den kan ind imellem findes på bud til ca. 1000 kr. og til den pris vil jeg mene at den er et hit, specielt fordi den leveres i systainer.

Et godt råd er at prøve de forskellige modeller i hånden og se hvilken der passer dig bedst.

Med venlig hilsen

Anders

nu har jeg prøvet de fleste af dem , og tror nu nok at jeg kender lidt mere til stiksave i praksis end de fleste ( da jeg har så stort forbrug af stiksav at jeg slider 1-2 stykker op om året )

min favorit af disse er helt klart makita , både holdbarhedsmæssigt / brugervenligt

bosch og dewalt er nok de dårligste af dine valg , dem holder ikke ert længe

Anders K: Jep jeg så godt din post i en anden tråd, hvor du siger at din værktøjspusher ville tage makitaen frem for en anden (festool?). Ummideltbart er festoolen ret dyr, så merprisen ifht. de andre skal virkelig være berettiget.

Det der betyder allermest for mig, er hvor god den er til at save lige i dybe træemner, og måske mindre hvor godt den ligger i hånden.

Hvor er det i øvrigt billigst og bedst at købe elværktøj i københavnsområdet? I morgen havde jeg tænkt mig at køre over til Carl Ras, men er der noget med at man ikke kan komme som privatperson til deres fysiske butik?

Bredker: Har du også haft mulighed for at sammenholde makitaens egenskaber og holdbarhed med den fra festool?

Er der nogen forskel på modellerne fra makita ydelsesmæssigt, og kan det betale sig at købe e frem for c?
Vi bruger Festool og Hilti i firmaet.

Den første Festool og hilti maskine er efterhånden 3 år gamle, og kører stadig.

De vi skulle have en til pænere brug, ogsætning af køkken osv.., blev det dog til Festool, skærer væsentligt pænere end hilti´s, og er lige så stærk.

Men Makita´s er nok det bedste valg til prisen specielt fordi den tit kan findes på tilbud, og Festool klart den bedste hvad kvalitet og holdbarheden angår.
Annonce
til privat brug er det ligegodt , der ville jeg vælge den billigste
med at save i tykke emner er det sjældent savens skyld at den saver skævt
hvis du sørger for at bruge en skarp klinge og give den tid nok til at save sig fri , er der ingen problem med at save lige i tykke emner , uanset hvilken af savene du vælger

Bredker: Ok, men synes mener at have hørt at nogle maskiner har hjælpeanordninger som stabiliserer klingen og gør det sværere at save skævt i dybden. Men om disse funktioner betyder noget i praksis ved jeg ikke

Du kan sagtens købe kontant som privat hos Carl-Ras.

Sidstnævnte Makita 4351CTK er i øvrigt på bud ved XL-byg fra i morgen - link

Med venlig hilsen

Anders

Ok, det tyder altså på at valget står mellem Makita og festool. Hvis jeg tager makita, hvilken skal jeg så tage?

Anders K: Ok super, så skal jeg til Carl Ras i morgen.. med mindre I kender et sted der er billigere?

EDIT: Ej hvor fedt Anders K. det var da godt nok god timing med det tilbud fra xl byg. Og hold da op, den er 500 billigere end carl ras.  Med den pris, går jeg udfra ydelse/pris slår festool? Det er jo halv pris i forhold til festool

EDIT2: Og mens vi er ved xl byg. Kan det så betale sig at give 200 for den pakke de har med 100 stk Irwin savklinger? Eller er det møg kvalitet?

til alm brug er irwing udmærket , også dem jeg bruger til langt det meste , dog vil det være en god ide at få enkelte af de lidt dyere til de helt fine snit
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis