udsyring af oliefyrs kedel

Hej.
Er der mon et godt bud på at rense en gammel kedel ( 1973 ) HS Tarm.
For kalk eller kedelsten.
Problemet er at der er ikke meget tryk på det varme vand, og jeg mener det er på grund af ovennævnte.
Og så er der dælme lige et spørgsmål mere der trænger sig på,.
Er der noget at spare ved at skifte en ca 20¨år gammel brænder ud MRK Riello
Her tænker jeg på om en ny er mere økonomisk eller om den er mere lydløs.

Hitman
Alt er let.( hvis man ka )
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
vedr. udskiftning: hvilket varmebehov har du (vand, radiatorer, gulv)? for et oliefyr af den alder hælder du 1,5 liter olie i kloakken (så at sige) for hver 10 liter du bruger

Tja Det kan godt være at der er noget der er mere økonomisk i drift

men jeg bruger faktisk kun 2500 liter olie pr år

og det er på 220 kvm

men udskiftning er og bliver stadig overvejet

men hvad med afrensning af kalk er der nogle bud på løsning


Hitman
Alt er let.( hvis man ka )
om et par mdr har jeg en oliebrænder tilsalg. den er 1 år gamle og har kun kørt 2mdr. hvis det kunne ha interesse. du kan evt få kedlen med en ældre amanda.
tror bestem der kunne være noget og spare med en ny oliebrænder. men ville nu overveje og sætte en ny kedle på samtidig.

afrensning hmm tror jeg ikke er så nem. så skal du pille rørene af hælde noget kalk fjerner ned i den. og lad den stå med det nogen timer og skyld godt efter med vand

 do it youselv

Skal vi starte med at få styr på terminologien: din HS- ting er at betegne som kedlen, som i dit tilfælde er med indbygget varmvandsbeholder. (Den der laver det varme brugsvand). Dit oliefyr eller brænderen er den del der sørger for tilvejebringelsen af de kalorier du skal bruge til henholdvis varme og varmt brugsvand.

Der er kedlens nyttevirkning, der sammen med dine radiatorer eller andre hedeflader (gulvvarme, kaloriferer etc) afgør din varmeøkonomi. Det vil sige hvordan der fyrboksen ( der hvor olieflammen bræmder i) indrettet og hvor god er den til at overføre energi til vandet i anlægget.

At skifte brænder på så gammel en kedel svarer til at skifte gaspedalen i din bil hvis din kørselsøkonomi er dårlig. Du kan aflæse direkte på røggastemperaturen hvor god din kedel er. Hvis den er høj, hvad skulle så få en ny brænder til at sænke den... den gør jo nøjagtig det samme som den foregående? Altså tænder når termostaten beder den om det. Det er ikke utænkeligt at den forbruger mindre el-effekt, men det kan du aflæse direkte i forhold til en anden given fabrikant hvis du ved hvor mange driftstimer din nuværende brænder har.

Skift hele kedlen når din økonomi er til det - den konstruktion du har nu er fra før den første oliekrise!! Det er ikke sikkert at du kan forsvare køb af en A-kedel, men en god B-kedel bør du tage som minimum. Alene brugen af vejrkompenseret drift (modulerende pumpe) og separat vandvarmer vil sandsynligvis give dig en besparelse mellem 20 og 35 %.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis