Trykekspansion og akkutank

Med risiko for hån og beskyldning for klamphuggeri tillader jeg mig alligevel at spørge.
Brændefyr med trykekspansion virker mere tiltalende end at skulle trække rør fra fyrrum i kælderen til en ekspansionsbeholder på loftet.
Jeg har fået et tilbud på installation af nyt fyr med trykekspansion og akkumuleringstank, men synes det er ret dyrt. Derfor regner jeg med at gøre det selv.
Er der nogen som kan kommentere om en brugt olietank (1200l), efter indsvejsning af tværstænger, kan/må bruges i en sådan akkumulerings installation.
Der er jo noget tyndt blik, men der er stor forskel på 8-10k for en ny aku.tank og et par hundred kr i materialer til en lav-det-selv løsning.

Jeg har adgang til billigt trå så derfor fortrækker jeg (indtil videre) en fastbrændselsløsning.


 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En olietank kan godt bruges som akkumuleringstank efter den er blevet forstærket, - MEN jeg er helt sikker på du ikke må anvende den med trykekspansion !!

Men ok, du skal nok få testet dine svejsninger ;-)

Biovarme.dk har iøvrigt en fin beregner, hvor du kan beregne din akkutank's størrelse og hvor ofte du skal fyre m.v.

En af fordelene ved åben ekspansion er også, at evt luftbobler forsvinder op i ekspansionen, i stedet for at sætte sig i diverse pumper.
En af fordelene ved åben ekspansion er at luften udefra diffundere ned i vandet, rundt i rørene og får dem til at ruste op. Det er jo kun en fordel, hvis man er vvs :-)

Mht. tanken overvejede jeg samme procedure, hvis jeg skulle have fastbrændsel frem for nuværende løsning (pillefyr).

Hvis det går galt (hul i tank o.l.) hvad så? Så skal tanken være et sted hvor det ikke skader, fyret skal ikke begynde at koge ved det, man skal ikke kunne få det varme vand i tanken på sig.

Hvis du vil være sikker med tanken, så trykprøv den efterfølgende. Du kører formentlig ikke over 2 bar i overtryk, så test med 3-4 bar vil være fint, hvis det var mig der skulle lave tanken.

En anden fordel ved trykekspansion er at du ved med sikkerhed at du har en læk i systemet ved trykfald. Ved den åbne ekspansion kan det være fordampning og dermed være svær at se hvor meget der forsvinder (i hvert fald i det system jeg smed ud fra dette hus).

Ved tryk vil du også kunne regne dig frem til hvor meget der forsvinder ved en lækage :-)

 

 

 

Tror ikke man må have trykekspansion på et manuelt fyret brændefyr. Det er jeg kun 100% sikker på man må på oliefyr, gasfyr og pillefyr, hvor der er nøje tjek på mængden af indfyring (og dermed temperaturen). Ham der satte min masseovn i 2007 sagde dog at masseovne efter nye regler også må bruge trykekspansion (da ændringer i temperaturen kun sker den time brændingen står på). Det har jeg derfor anvendt, men har været gavmild med sikkerhedsventiler både før og efter kredsen i masseovnen. Har ført rør fra disse ned i en sump bag skorstenen. Så hvis den koger over vil vandet ende dernede hvor det ikke gør skade (Er testet, da min kæreste en kold dag havde fyret tre gange i rap:-).

Angående akkumuleringstank:
Mine forældre havde en gammel olietank som akkumuleringstank i 15 år. Den fungerede ganske fint. De sløjfede den da de var trætte af at være stavnsbundne af brændefyring.
Mht. trykekspansion - Så skal fyret være godkendt til dette.

 

 

 

Det samme gør sig gældende for akkumuleringstanken..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis