Afmontering af Radiator

Hej Har lige købt et ældre hus og skal lave en renovering af det meste. Første lille problem er hvordan jeg afmonterer to radiatorer? Det skal kun være i kort tid for at male og sætte tapet op bagved. Der er fjernvarme i huset. Kan jeg selv gøre dette? Slukke for anlæg samt vand og få vandet ud af systemet? Eller er det helt galt? Kom gerne med gode råd og fremgangsmåder, er helt grøn mht. radiatorer og fjernavarme. På forhånd tak.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville overlade det til fagfolk når du har fjernvarme. Hvis det går galt kommer der en del vædske ud og hvis man ikke gør det rigtigt undervejs er der altså mange faldgrubber. Men hvis du insisterer på at gøre det selv gir jeg gerne lidt råd:
fjernvarmen lukkes ved hovedhaner..husk både frem og retur...vand tappes af anlægget...radiatorer afmonteres og afproppes...anlæg påfyldes og udluftes...husk at være meget forsigtig med vandet fra radiatorerne da det kan indeholde olierester og andre fungicider der kan være svære at få af gulve og tæpper osv
Go fornøjelse og ellers sig til :-)
Øhh... sidder der ikke en veksler i huset?
Det er da ikke fjernvarmevand der kører rundt i alle rør og radiatorer!?!
Jeg tror bare du skal slukke for din cirkulationspumpe. Derefter tapper du vandet af dit anlæg og propper radiatorerne af.

Husk, hvis du ikke nødvendigvis skal have varme på, kan du vente med at fylde vand på igen.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
tror ikke der sidder en veksler på.. dem sidder der ikke mange af i 8230...der er folk mest direkte på fjernvarmen

Om du må gøre det selv, afhænger vist af om du har "direkte fjernvarme" altså værkets vand i dine radiatorer, eller om du har "indirekte fjernvarme"  hvor der er en varmeveksler "mellem" dit vand og værkets vand.

I det sidste tilfælde tror jeg godt du må lave det selv, - af med vandet, ned med radiatorer (og ja pas på med at dryppe, det er sort og meget farveægte), orden væggen, op med radiatorer, vand på, luft ud - Færdig !

MEN med direkte fjernvarme, tror jeg ikke du må skrue i det selv, - der er frygtelig meget vand i sådan et fjernvarmesystem til en hel by  , men ellers er fremgangsmåden vist som Bazze skriver.

Mange tak for svarene. Jeg skal vist lige undersøge hvilke system der er i huset. Direkte fjernvarme eller indirekte, før jeg gør videre. Når man tager vand af systemet hvor er det så man gør det?
ved et aftap sikkert lige efter hovedhanen og efter at brugsvandsveksleren eller varmtvandsbeholderen er koblet på...alternativt fra aftap i bunden af radiator
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også