Fra tavle til under tavle

Jeg vil have lavet en under tavle i min kælder, der skal inder holde 1 X hpfi, 1 X 16 Amp 3 + 0, 4 X 13 Amp 1 + 0. hvad for et kabel skal jeg trække imellen de to tavle ??

Skal selvfølgelig have en trikker til at monter den

claus 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vel ham der monterer der bestemmer kablet? Afhængig af brugen af undertavlen kan du trække alt fra 2,5-6 kvd.
Det afhænger af flere ting...

1. Det afhænger af om kablet du vil trække er "bag"-sikret. Altså sikret i den 1. tavle. Hvis det er det, skal kablet dimensioneres efter disse sikringers størrelse.

2. Det kan også være sikret i den nye tavle, og dermed skal kablet igen være dimensioneret efter sikringernes størrelse.

3. Det er også medbestemt af dine maste-/for-/tarif-sikringer til hele installationen, da du skal opnå en hvis form for selektivitet mellem tavlerne eller er det formålsløst.

Beregning:

a. En 6 kvd. kan trække ca 39 A.
b. Med dit forbrug vil dit maksimale forbug være 16 +13 + 13 = 42 A, på en fase. Der er så en samtidighedsfaktor på 0,7, det giver så 42 x 0,7 = 29,4 A.
c. Under normale forhold må en 6 kvd. trække 36 A, så det burde være nok,
d. dvs. Der må forsikres med 35 A i din "nye" tavle.
f. Dette er dog kun anbefalesværdigt hvis dine maste-/for-/tarif-sikringer til hele installationen er på min. 50 A. g. Er de kun på 35 A, bør du kun benytte 25 A sikringer til den videre installation, så kan du nøjes med en 4 kvd.

Som du nok kan se er der mange ting at tage højde for, og her er ikke indregnet dårlig varmeafledningsforhold, parallelt sideløb osv. osv.

Endeligt svar: Kontakt en fagmand..... Han kan hurtigt beregne det for dig, og du kan derefter selv trække kablet... :-) Vil du være sikker så brug 6 kvd. men kontakt nu en fagmand ellers kan det ende grimt.. Det er ikke for sjov at nogen læser i 4 år for at lære ovenstående :-)

Bamse: Hvad har du puttet i den 6kvd? Når vi snakker boliginstallationer kan den som oftest bære omkring de 32A
Jeg er ikke helt enig i dine udregninger / metoder, men jeg kan fuldt ud tilslutte mig din konklusion.
Det er vel også det vigtigste :-)

Beklager fejlen.. Jeg havde stjælet tallene fra den første tabel jeg lige stødte på, nemlig belysningsvæsnets tabel for nedgravede kabler... Sorry... Det retter jeg med det samme (edit: er rettet!)
Når vi snakker boliginstallationer kan den bære 32A - SB kapitel 801.
jamen så er vi jo oppe i en 10 kvd for at kunne forsikre med 35 A.. Det er da vidst noget tid siden jeg sidst har læst stærkstrømsbekendtgørelsen. Den må jeg lige genopfriske snarest

Tak for korrektionerne..

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis