Motorophæng Volvo Penta MD11

Hej jeg står lige og er ved at afslutte en handel ved en forhandler om en MD11 som er istandsat. Men ham forhandleren er vist en være krieler så jeg vil lige forhøre mig om hvad der er bedst af motorophæng.

Som det første foreslog han mig nogen så nogen uden rat meget gummi det var ca 2cm fra bund til gevind. Bag efter foreslog han mog nogen temmeligt store runde som der skulle være olie i for at dæmpe. Jeg synes det var at gå lidt fra den ene yderlighed til den anden.

Så jeg ville lige høre hvad i foreslår af motorophæng til sådan en motor.

Kort beskrivelse
Vægt 250kg
Omdr 2500
cylindre 2
hk 25


<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Køb motorophæng til en Bukh, Den er vægtmæssig som 11c

Finn
Okay det lyder godt men jeg er ikke sikker på det kommer til at passe jeg skal kunne stille rimeligt meget på den da jeg ikke skifter stevnrør skal jeg stille motoren ind efter den gamle aksel. Og den skal løftes ca 7 cm det meste af det skulle gerne være ophæng da den gamle stod på træ.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Hej

Jeg kan kun bifalde rådet om Bukh ophæng. De er gode.
Ellers se lidt på Vetus sortimentet.
 
Jeg ved ikke om du kan bruge følgende tip. Men hvis du skal skifte motormodel, har jeg tidligere haft glæde af at, bruge det gamle håndværkerfif, at lave en model af motoren i f.eks. 8 m.m  krydsfinér.
Det tager godt nok et par timer, men tiden er givet rigtig godt ud i den sidste ende.
 
Altså jeg lavede en simpel attrap der havede motorens ydermål, og samme placering af beslagene til motorophæng.

Som skrueaksel placerede jeg et kosteskaft igennem to borede huller, så det kom ud i samme højde som på den rigtige motor. Ved at skubbe kosteskaftet ned i stævnrøret  kunne jeg så finde den rette vinkel til motoren-, eller højde på motorophængene om du vil.

Således havde jeg en let "motor" på 4-5 kilo, jeg nemt kunne tage ind og ud, mens jeg lavede fundamentet. 

Sådan et job kan godt give lidt spekulationer husker jeg. God arbejdslyst! 

Motorattrap.

 

Hvisker lige, at jeg håber du får mere end ½ knob ud af båden når du er færdig - ellers er det godt nok spildte kræfter*SS*. (Tæller lige på fingre: motor ud - motor i - tilpasse nyt fundament -line motor op - ny skrueaksel - nyt stævnrør - ny skrue - og radiator - men + 15 = 3*5 *S*) - havde en i bådelauget - han sejlede langsomere, da han skiftede en gammel buch ud med noget som på papiret var større.
Gerhard
(som egentlig er ganske glad for min Sabb, og specielt min vendbare skrue)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Annonce
Her er en liste over de ting jeg var trat af ved min sabb 10hk.

Den åd cigaretter og de havde en tendens til at sætte sig fast oppe i udstødningsventilen og så skulle toppen afog det kostede en ny pakning vær gang.

Rystelser. Jeg ved ikke hvor stor din sabb er men en 10 hk sabb er jo etbenet og når den får lidt gass så står valbakken altså og hopper flere cm og jeg kan ikke engang have en kop kaffe stående på bordet i styrhuset den ryster simpelhen ned.

Den larmer. En sabber uden tvivl en mget driftsikker makine. Men man kommer ikke uden om den har en meget hård motorgang. Og når motoren ligger lige uden for styrhuset og jeg får alt larmen lige i hovedet.

Og så er den ved at være der hvor den trænger til en hovedrenovation så jeg kunne lige så godt skifte den ud.


Jeg får ca 3 knop det er beregnet ud fra andre der har sejlet med samme volvo en en LM21.
Men det er ikke derfor jeg har skiftet den. Det er kun et spørgsmål om komfort.

Grunden til jeg valte en ældre volvo penta frem for en ny volvo eller yanmar er at de er mere økonomiske at sejle med.

En ny volvo MD-20 bruger 4,2 liter i timen på full gas. Og en MD11C som er på 23hk bruger kun 3,5 liter på full gas.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Der er 2 lm21 i DBA - en med 10 hk sabb og en med 25 hk volvo. Men hvis du har undersøgt det, så er den skid jo slået - er det så fra 5 til 8 knob du forventer?
Og uanset hvad, så håber jeg du bliver glad for dit valg - det lader jo ikke til, at du har truffet det med hovedet under armen.
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Ja det er fra 5 til 8knop jeg ca regner med. Min går 5 knop nu.

Jeg har fået det spørgsmål mange gange. Men jeg har så fået lavet nye ventilsæder og fået nye ventiler, cylinderforinger, stempler og stempelringe så har den kørt med ferskvand hele den liv og da foringerne var ude kunne jeg befkrafte det ved at der ikke var noget tæring nede ved oringen.

Så det er lige som at få en ny MD11 i.
Men ja jeg har undersøgt sagen og meget og det skulle være en vin vin med den MD11 jeg skal bare lige have alt atbejdet overstået.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Jeg snakkede om det med det var billigere at sejle med en gammel motor end en ny.

Her jeg fant lige mine udregninger og jeg skal til at skifte commen ud så jeg smider dem lige her ind. Så håber jeg andre kan bruge dem. Og jeg kan altid finde dem igen.

Forbug per time ovs.

Model                        Hestekrafter       Forbrug ved maks omdr        Ca pris   

Yanmar 1GM10          9                          2,27 liter                                 36.770kr


Volvo penta D1-13    11,8                     3,00 liter                                 47.075kr

Yanmar 2YM15           14                       3,78 liter                                 37.998kr

Volvo penta D1-20     18                       4,50 liter                                 58.350kr

Yanmar 3YM20            22                      5,67 liter                                 43.998kr

Volvo penta D1-30     27,3                    6,81 liter                                 69.925kr

Yanmar 3YM30            30                      7,57 liter                                 50.998kr


Jeg valte så at kikke efter en ældre motor fordi jeg har planer og at bruge båden tit og simpel ikke vil bruge så mange penge på diesel. Og med en full renovation af alt lejer, ventiler, sæder, foringer, brandstofpumpe ovs for 25.000kr

Model                        Hestekrafter       Forbrug ved maks omdr        Ca pris  
 
Volvo penta MD11C   23                        3,45 liter                                 25.000kr

Men det skal så siges at volvo og yanmar har skåret næsten 100kg af vægten i genemsnit og så har givet motorne flere omdregninger. Det er derfor de nye bruger så meget diesel.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Jeg synes ikke du kan bruge dine udregninger til ret meget -ud over hvad motorerne forbruger ved MAKS. omdrejninger.

Det er vel yderst sjældent at en båd-diesel kører uafbrudt ved max omdrejninger.
Derimod er det bedre at finde det maksimale drejningsmoment (måske + 100 omd) og se hvad motoren forbruger der. - Det giver et meget bedre billede af forbruget.

Jeg har kendskab til en 32 fods motorsejler med en 40 hk´s Lambordini-motor der forbruger ca 2,5 l/t ved 2100 omdrejninger -og sejler godt 6 knob !

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis