Byg selv drivhus

Hej med jer

Jeg ønsker mig et drivhus og er samtidig en latterlig nostalgisk type...

Jeg synes de gamle gartneridrivhuse der er muret op er totalt fede og overvejer derfor at give mig i kast med et sådan projekt.

Selve murearbejdet har jeg tænkt mig at give en højde på 40-50 cm ovenpå et solidt fundament. Meeeeen mit problem er hvad jeg skal gøre med hensyn til glas/polycarbonat eller???

Jeg er ikke håndværker og har ikke styr på hvordan jeg laver rammer til glas men kan jeg evt. bruge noget bølgetag eller lign.

Kom med jeres mening.
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej
først ville jeg gå en tur på biblioteket. der er flere gode bøger, hvor der er mange gode ideer man kan lade sig inspirere af.
 Hvis du kan få lov at rydde et gammelt drivhus med træsprosser, så er det "bare" at rense dem af - save på længde - og male, inden man sætter det op. Jeg ville helt klart bruge genbrugsglas, som stødes sammen med et par tændstikker imellem.
Herefter ville jeg fuge med silikone.
Altså ikke lægge glasset med overlap, (som jeg selv har gjort - øv) det er nemlig nærmest umuligt at gøre rent.
Går der et glas - og det gør der før eller siden, så er det bare en hobbykniv i silikonefugen, og ud med glasset, og et nyt i.
I mit tilfælde hvor jeg har lavet overlap er jeg nødt til at tage hele striben af glas ned og forsigtigt skære dem fra hinanden(når det ellers lykkes)
polycarbonat er så dyrt at det bør opbevares i pengeskabet, men ideen er god nok.
Hilsen jørgen
Skrevet af JN den 17-02-2009 23:03
hej
først ville jeg gå en tur på biblioteket. der er flere gode bøger, hvor der er mange gode ideer man kan lade sig inspirere af.
 Hvis du kan få lov at rydde et gammelt drivhus med træsprosser, så er det "bare" at rense dem af - save på længde - og male, inden man sætter det op. Jeg ville helt klart bruge genbrugsglas, som stødes sammen med et par tændstikker imellem.
Herefter ville jeg fuge med silikone.
Altså ikke lægge glasset med overlap, (som jeg selv har gjort - øv) det er nemlig nærmest umuligt at gøre rent.
Går der et glas - og det gør der før eller siden, så er det bare en hobbykniv i silikonefugen, og ud med glasset, og et nyt i.
I mit tilfælde hvor jeg har lavet overlap er jeg nødt til at tage hele striben af glas ned og forsigtigt skære dem fra hinanden(når det ellers lykkes)
polycarbonat er så dyrt at det bør opbevares i pengeskabet, men ideen er god nok.
Hilsen jørgen

Jeg vil tilslutte mig JN's generelle ide. At bruge træ fra et gammelt drivhus er rigtigt godt, men hold dig fra siliconefugemasse, det får bare træet til at rådne og tiltrækker mug i stor stil. Fug istedet med linoliekit -men ikke det fra Jem og Fix(Den Braven hedder det, det indeholder nemlig styrener og er ikke specielt sundt at arbejde med). Linoliekit er nemt at fjerne med en kniv, og utroligt dejligt at arbejde med. Det holder typisk i mere end 30 år hvis det påføres korrekt og overmales med en linoliemaling.

Mvh Tony

 

Skrevet af Højvang den 17-02-2009 21:10
..... men kan jeg evt. bruge noget bølgetag eller lign.

Kom med jeres mening.

Hvis du tænker i retning af klare termotagplader er det måske ikke nogen dårlig ide (altså både til tag og sider). Det vil i hverttilfælde sikre en meget lang brugssæson af huset.

Til gengæld er det næppe heller en billig løsning. 3 meter plade i 60 cm bredde koster omk. 1200 kr kan jeg se ved at google "Fastlock Multi".
Hej Tony
Dit svar er jeg ikke så glad for - jeg har nemlig fuget hele drivhuset med silikone og det er på 12 m2 - ØV.
Kan du sige noget om hvorfor det giver mug/skimmel og er det noget du har erfaring med? Jeg skal nemlig have sat lidt nye glas i og hvis du har ret vil jeg gerne lægge kursen om - i tide.
Hilsen Jørgen
Hej Jørgen,

Grunden til at siliconefugemasse giver mug, er at den ikke er diffusionsåben, det vil sige at træet indenunder ikke kan "ånde", altså komme af med fugten efter regnvejr og temperaturskift. Dette giver gode vækstmuligheder for en skimmelsvamp. Selve fugemassen er som regel beskyttet med et iblandet fungicid; denne har dog en begrænset holdbarhed, hvorfor fugen efter nogen tid vil begynde at blive sort eller brun af skimmelsvampeangreb.

Personligt ville jeg, inden jeg monterede glassene, rense træet af, grunde det 2 gange med linolie tilsat fungicid(man kan bruge "citridal", et ekstrakt af grapefrugtkerner). Derefter lægge en tynd pølse af linoliekit, lægge glasset, og kitte det. Se evt. denne artikel:

http://www.husetoghaven.dk/C12568BF0036D268/0/502B8A80B6598C3DC12568F1005589E4

/tony

 

Annonce
Hej
Jeg har samme ide,men har ikke helt styr på hvordan glasset sættes fast ,er der nogen der kan forklare det ?Hvordan ser profilen af træet ud ?

<br />
Profilen af træet er ligesom i en gammeldags billedramme af træ, vendt på hovedet. Forestil dig en ramme af lægter, hvor der er indvendigt er fjernet et stykke der går en cm ned i træet og en cm ind. Så man ligesom lægger glasset ned i et "hul". Man bruger så kit og stifter til at holde glasset på plads. Prøv evt. at se om du kan finde et gammelt vindue at undersøge.

/tony


 

Super det er da lige til at gå til med rundsaven,jeg har nemlig en masse ege træ der ligger og venter på opgaven .

<br />
Hvis du vil lave det rigtigt blæret, så brug en overfræser til at lave falsen. Så kan du runde hjørner osv samtidigt.
Grund med linolie tilsat fungicid og lad det tørre godt.

/tony

 

du kan rolig bruge sanitetssilicone, den indeholder osse fungicid og jeg har aldrig oplevet skimelsvamp mm. ved brug i trækonstruktioner.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også