Varmeveksler - spørgsmål til vvs

Håber I kan svare på mine spørgsmål. Vi skal igang med en større tilbygning af vores hus og har i den forbindelse lidt spørgsmål til VVS - især varmeveksler som varmekilde.

Vi har fjernvarme i huset - og jeg har en stor vandvarmer i vores bryggers. I forbindelse med etablering af nyt bryggers så vil jeg gerne undgå det store "skrummel" . Har hørt at en varmeveksler var smart at installere da den ikke fylder så meget men vigtigt at den hurtigt laver varmt vand. Den skal kunne levere varmt vand til bl.a. spabad/gulvvarme. Så her kommer mine spørgsmål.

Hvordan virker den i praksis?
Vil det være smart at montere den?
Ulemper?
Vil den blot kunne monteres i nuværende installation eller skal der laves mange ændringer?
Hvad koster den $
Jeres erfaringer

Fortæl fortæl.

Mvh Mssoe.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har fjernvarme er det ikke den store operation. Veksleren kan monteres i den gamle installation med lidt ændringer af rør. Veksleren laver varmt brugsvand og hvis du skal have til både brusere og en spa kan det være en god ide at få en lidt større veksler f.eks en Redan Akva Lux eller en Thermix.
Det vil næsten altid være smart at få en veksler istedet for en varmtvandsbeholder; både pga en bedre drifts-økonomi og pga risiko for legionella. I dk dør der ca 20 personer om året af legionella; mest ældre og i forvejen svagelige sjæle. Legionella kan trives i varmtvandsbeholdere hvis temperaturen ikke er høj nok.
En varmtvandsbeholder bruger energi på at holde en mængde, f.eks 100 liter, vand varmt i 24 timer i døgnet..365 dage om året. En veksler varmer vandet op når det bruges.
I praksis virker veksleren ved at når du åbner for det varme vand løber der koldt vand ind i veksleren og bliver varmet op af dit fjernvarmevand ligeså længe du har hanen åben.
Prisen afhænger af leverandøren og hvor meget der skal laves om, men spørg bare løs..jeg er vvs'er og kan nok gi et par gode råd.
En veksler er så absolut et fornuftigt træk i forhold til en varmtvandsbeholder hvis man har en fjernvarmeforsyning der er stor nok..og det har Århus :-)
Skrevet af bazze den 08-02-2009 19:47

JEG HAR SAKSET I CITATET:

Det vil næsten altid være smart at få en veksler istedet for en varmtvandsbeholder; både pga en bedre drifts-økonomi og pga risiko for legionella. I dk dør der ca 20 personer om året af legionella; mest ældre og i forvejen svagelige sjæle. Legionella kan trives i varmtvandsbeholdere hvis temperaturen ikke er høj nok.

En veksler er så absolut et fornuftigt træk i forhold til en varmtvandsbeholder hvis man har en fjernvarmeforsyning der er stor nok..og det har Århus :-)


Hvor i består det smarte i at montere en veksler kontra beholder mht. legionella?

Legionella kan trives i alle typer rør/beholdere/vekslere hvis vandet ikke bliver varmet op til 53 grader celcius. hvor ved bakterien dør. Varmer man op til over 55 grader celcius udfældes der kalk. Desuden er legionellaramt vand heller ikke farlig at drikke, højest lidt ulækkert, men, der hvor det KAN gå galt er når man går i brusebad, for der er vandet i dråbeform som en aerosol og kan komme ned i lungerne som damp.

Skal man opsætte en veksler i stedet for varmtvandsbeholder skal man kontakte fjernvarmeværket og få en tilladelse, gerne på skrift, da det ikke er alle værker der tillader dette. De værker der tillader dette er tilsyneladende for nedad gående da man mange steder bruger fjernvarmeforbrugernes varmtvandsbeholdere som en ar "buffer" i spidsbelastningsperioderne. I det område jeg bor i bliver der ikke givet nogle tilladelser. Og uanset hvilke løsning der kan anvendes, skal værket altid kontaktes for en besigtigelse og en godkendelse af anlægget inden ibrugtagning.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk

forskellen på en veksler og en beholder giver vel sig selv ? I en beholder står der en stor mængde vand med risiko for en bakterie-eksplotion ved de rette betingelser...det gør der ikke i en veksler der står nærmest intet..og det blir hyppigt skiftet ud

her er svarene på dine spørgsmål :-)

Og i Århus må man bestemt godt have en veksler på sit brugsvand..tror endda de anbefaler det fra værket.

ps: læg mærke til der gåes efter en varmtvandsbeholder i teksten og ikke en veksler :-)

http://www.aarhuskommune.dk/portal/vand_og_spildevand/vandforsyning/vandkvalitet/legionella

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis