Gitterspær model A eller B ?

Hejsa

Jeg skal lave en carport der måler 7x5,5  mtr. Tagbelægning bliver Eternit B7 (halve plader) på lægtekonstruktion m.m.
Jeg skal have gitterspær på som jeg laver selv. afstanden mellem spærene bliver 68 cm, så 8 spær skal laves.
Mit spørgsmål er om jeg skal vælge Model A eller Model B i gitterspær som vedhæftet. Umiddelbart mener jeg godt model B kan holde.
Hvad siger I.

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

hvorfor 68 cm mellem spærrene? Det er temmelig tæt. du kan vel sagtens nærme dig 1 meter.

Desuden - undersøg hvad det koster at få spærene færdig produceret, det kunne være du blev overrasket . Der går alligevel en del tømmer, beslag, små og absolut ikke mindst TID - hvis man selv laver spærene

Jeg har selv "produceret" spær af flere omgange. Det er ca. 1/2 pris kontra fabriks spær, men regn med at få ondt i armen, der skal mange kam søm i.
Vedr. valg af typer og dimensionering se her :http://www.traeinfo.dk Der kan du købe en bog "Træ 28 - Træspær 1" der i detaljer beskriver alt du bør vide. Det er mest praktisk at lave en "skabelon" på jorden eks. nogle OSB plader lagt ud og skruet sammen, tegne spærene op derpå. Nu monteres nogle klodser på OSBén der "støtter" under spærfoden og på overkant spærhoved, så du er sikker på alle spær er ens på netop disse flader. Du får den fordel med skabelonen at dit spærtræ kan variene lidt i str. og måske vride lidt, uden det går ud over de ydre mål.(top/bund) og husk brug kun godkendt spærtræ.

God arbejdslyst

Kun perfekt er "godt nok"

Jeg mener du er nødt til at anvende model A, selv om 7 m. ikke er det helt store. For din egen skyld synes jeg også du skal undersøge prisen på de færdige spær. Det er trods alt meget lettere og noget pænere, hvis det har noget at sige. Hvis du køber de færdige er du sikker på den rigtige dimension og spærafstanden kan holdes på 1 m. Under alle omstændigheder, hvis du spørger på prisen på disse spær, kan du være heldig at få en tegning på hvordan de skal laves.
Held og lykke med byggeriet.

mvh.

Erik

www.morsmaling.dk

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis