NilAir ventilations rør

Hej alle.

Kunne godt tænke mig at høste lidt erfaringer fra andre LDS vedr. Nilans ventilations rør system kaldet NilAir : http://www.nilan.dk/visArtikel.asp?artikelID=218

NilAir bruger 75 mm flexrør til sug/blæs udtag, mens spiro rør normalt er 100mm til hvert sug/blæs

Er teorien ikke at mindre diameter giver højere hastighed og dermed mere støj ?

Andre andre erfaringer modtages selvfølgelig gerne. På forhånd tak.

Kun perfekt er "godt nok"

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nåh.. De fåes nu i mange størrelser. 75mm kan nu også give en fornuftig udsugning. Men hvis rummet er meget stort så er det klart at man må op på en højere diameter.
De fleste ventilationsinstallatører vil nok også sige at det er bedre at dit anlæg kører som det skal på lav kraft end at det kører som det skal på fuld kraft. Både aht. støj, men også aht systemets levetid.

Når det så er sagt, så tror jeg nu nok du kan finde rum og anlæg der er små nok til at 75 mm vil være tilfredsstillende.
Nilan dimensionere også installationen. Og det er ikke sikkert at der er nogle rør hos dig som kommer i de størrelser du skriver om. Afhænger af meget. Undersøgte en masse om det for 1år siden da mit valg stod mellem Genvex og Nilan, hvor det endte med et anlæg fra genvex. Det hele skal nøje udregnes, størrelser og luftmængder.

 

Det problematiske er at få gemt spirorørene i arkitetkbygning med åben til KIP , derfor kunne NilAir systemet være et godt alternativ. Som et andet alternativ kunne jeg måske bruge rektangulære kanal rør, men kan intet finde på nettet om det er muligt at få sådanne kanaler nede i små villa str.

Kun perfekt er "godt nok"

Øøh hvad har mærket af anlægget at gøre med muligheden for at gemme røret i væggen ?? Du kan jo ikke bare købe noget før der er regnet på det. Og røret er ligeglad om der kommer luft fra en cykelpumpe, Nilan, Genvex osv. Når det er beregnet at du fx. Skal have 435m3/t ned i rummet, kan man se på hvilken størrelse rør der kan transportere dette. Når man lægger alt sammen til sidst, ser man på hvilket anlæg der kan levere ønskede luftmængde.

 

Annonce
Hej NIF
Vi er både enig og uening.
Huset er 205 m2 og med åben i kip i en del rum. der er 95 mm forskalling under damspærren og 300 mm bjælkespær på tværs af rør monterings retningen over dampspærren.

Om der står Palle, Ib eller Søren på komponenter til ventilations systemet er fløjtende ligegyldig. Rør systemet til fordeling er normalt anvendt spirorør. Med 160mm ud fra veksleren skal man ikke være Georg Georgløs for at regne ud at hovedrøret i Spiro udformning ikke kan gemmes i loftet.

Jeg har så i mine øjne 3 valgmuligheder.
  1. Finde anden rørtype end det gængse spirorør
  2. Lave spærkonstruktionen om
  3. Droppe ventilations anlægget og lufte ud som sædvanligt
Punkt 1: Hvad der sidder i hver ende af systemet er fuldstændig ligegyldig, MEN allerede nu inden der er regnet på noget som helst ved jeg med sikkerhed, der ikke er plads til selv ét 100mm spirorør, og derfor skal jeg have fundet noget andet ELLER ændre i husets konstruktion.
NilAir er ikke en ventilations system, men et rør system til fordeling af ventilationsluft, kan bruges men jeg vil hjertens gerne have nogle praktiske erfaringer herinde inden jeg beslutter mig. Firkantede kanalrør kunne også være en mulighed.

Kan man ikke få firkant rør til villa str, og NilAir frarådes ja så er vi ved punkt 3, og så er en beregning nu og her overflødig

Når jeg er blevet lidt klogere, vil jeg vælge en af ovenstående punkter,og hvis punkt 1 som jeg håber er vinderen indhente tilbud på forskellige leverandørers systemer, og dermed også købe mig til en beregning og rørtegning, indeholdende de rør der nu er mulige at montere.  

Kun perfekt er "godt nok"

Ja så har vi nok bare snakket forbi hinanden.. Jeg endte selv op med 250mm tilgange og afgange. Og igen er det her ligemeget hvad der køre systemet.
Det var mere ved fabrikantes navn jeg stoppede op. Og bare ville forklare at mærket ingen betydning har for installationen.

Hvis en beregning viser at der skal X antal m3 til et rum, må du bare forklare at mængden skal leveres gennem fx 2gange 75mm til udblæsning og 2gange 75mm til indsugning. Sålænge hele luftmængden går op i den sidste ende.
Hvis du får en beregning kan du bare selv købe rør og sætte det hele op. Det er jo en LDS side. Målinger og opstart skal du dog have en med forstand på det til at klare det.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis