Mursten smuldrer

Nogen der har erfaringer med dette? I min kælder er der et par steder mursten i indervægge der smuldrer ved berøring. Hvad gør man her? Skifter de omtalte sten? Huset er fra sidst i 1800 tallet og der ER fugt i kælderen, går udfra problemet stammer herfra? - Matt

<p>"<strong>DIY or DIE!</strong>"</p>
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Matt.

Jamen det har du da ret i, og så skal du også tænke på at det ikke er sikkert at de gamle sten er brændt, hvilket var ret almindeligt dengang (de var jo billigere)

Det bedste vil være om du udefra får sikret din mur mod indtrængende fugt, og så skal du udskifte de gamle smuldrende sten med nye.

 

V.h.  Håndværkeren

Håndværkeren,

Ikke brændte sten, det ville give meget god mening. Men smuldrer de ligefrem hvis de får fugt?
For godt nok er huset fra sidst i 1800 tallet.. Men SÅ fugtig er kælderen nu heller ikke..

Tvivler på kælder ydervæggene er af mursten - nok nærmere fundamentssten af den slags de brugte dengang (hvis ikke kampsten, hehe..) men her er pudsen ikke faldet af..

Lidt af et projekt hvis jeg skal have samtlige indervægge revet ned og mure dem op forfra, og for ikke at tænke på hvad der skal til af støtter osv mens jeg gør det.. (en væg af gangen princip selvfølgelig)

- Matt

<p>"<strong>DIY or DIE!</strong>"</p>
ÅH jeg havde lige overset at det var i skildevægene. Men dem behøver du da ikke bygge op i sten igen, du skal så bare have nogle stål støtter under de vigtigste steder så kan du da godt bygge væggene i gips plader på et træskelet. Eller de der store sandstens plader, som jeg ikke lige kan huske navnet på.
Kan vel egentlig også bare mure indervæggene op igen med leca blokke? De er jo nok mere eller mindre allesammen bærende, og rum inddelingen er fin..

Skal også have gravet kælder ud og have understøbt fundament, så ved ikke helt hvordan jeg skal gøre, kan jo ligeså godt vente til det med at mure dem op på ny, da jeg jo så har mulighed for bare at lave nyt fundament for indervæggene... Spørgsmålet er hvordan bjælkerne kan understøttes ned i jordunderlaget mens dette gøres - måske på metalplader?

Jeg går da i selvsving over denne istandsættelse...

<p>"<strong>DIY or DIE!</strong>"</p>
Det er da forhåbentlig et positivt selvsving?? :)

Spændende projekt, der vil give dig megen glæde, når det er bragt på plads.
Lav en billedreportage, idet der hele tiden er folk, der spørger på noget lignende, og du vil kunne få mange tips og ideer undervejs.

Når du skal understøtte, graver du ned i den dybde du har bestemt dig for. Grav ikke for dybt så du skal fylde efter igen. Læg et kraftigt stykke tømmer, 6x6 i ca en meters længde på den hårde, afgravede jord og ligesådan mod loftet oven over. Vær obs på, hvor bjælkelaget ligger og se efter om bjælkelaget går hele vejen igennem eller er stykket sammen over en bærende væg. Er de stykket sammen må du understøtte på begge sider. Vær opmærksom på, om der oven over er et badeværelse med beongulv. Det kræver rigtig meget omhyggelig understøtning for ikke at få revner i betonen.
Husk at lave plads til at komme op med den nye væg f.eks. i lecablokke senere.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Hej ktm,

Meget positivt selvsving, men nok hurtigere at bygge nyt hus..

Der kommer helt sikkert en meget lang billedreportage, du kan se på:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/forumid/4/postid/130582/view/topic/
.. Hvad jeg også skal i gang med, og det er bare for kælderen (Hele huset skal renoveres fra top til bund.. eller i dette tilfælde bund til top)

Tak for svaret, det gav mig da lidt sindsro. Jeg har heldigvis kun beton på badeværelserne som også senere skal renoveres - hvis ingeniøren siger god for det kommer der beton på både stue og første sal bagefter..

Tænkte lidt på denne fremgangsmåde, som dog kommer an på om man må fjerne hele gulvet eller ej:

1. Grave ned til bunden af fundamentet i hele kælderen (Ikke under fundament)
2. Understøt alle bjælker så bærende indervægge kan fjernes.
3. Grav ned til den nye fundaments dybde hvor indervæggene var og opbyg disse forfra i Leca blokke
4. Grav ud langs ydervægge i "1 meter udgravet, spring 4 meter over" princip og understøb fundament hele vejen rundt.
5. Fjern det sidste lag jord og bjælkernes midlertidige understøtninger når alt har hærdet og sat sig (en måneds tid efter)

6. Smid grus på der stampes, læg nye kloak føringer og 300mm isolering, Armeringsnet, gulvvarme og beton.

7. Vente endnu en måned på at skidtet er hærdet og sidde på den uetablerede terrasse og nyde en kold bajer mens man glor på fragtmanden der læsser 40-50m2 terrassebrædder af...

8. Grav 4 meter yderkældervæg fri
9. Asfalt på væggen
10. Platon grundmursplader på (Hvis ikke jeg vælger bare at lave dette i polystyrenen med riller)
11. 275mm polystyren (Sundolitt S80 - overkill måske, men gider ikke spare her, småpenge i forhold til hvad det koster/tager af tid at grave ud til)
12. Lægge dræn og fylde op med ca. 20-30 cm ærtesten hele vejen op (8/16)

13. Håbe på at huset står endnu og hvis ikke: at forsikringen dækker :-)

- Matt

<p>"<strong>DIY or DIE!</strong>"</p>
Har du sikret dig, at kloaken ude i vejen ligger tilstrækkelig dybt, til at du kan komme af med spilde- og regnvand?
Under alle omstændigheder ville jeg for en sikkerheds skyld lave en pumpebrønd ifm drænet, så du i påkommen tilfælde kan pumpe vandet væk og sidst men ikke mindst lave en envejsventil på drænafløbet, så vand ikke kan presses tilbage til dig.
Jeg ville også tilvælge den udvendige isolering + tætning, idet jeg holder rigtig meget af et lunt hus.
Forsikringen dækker kun, hvis du som minimum har tegnet en!
Men ellers vidner det om, at du har spekuleret over sagen.

Med venlig hilsen
ktm

 

ktm,

Kloaken ligger ikke dybt nok, og skal have wc i kælderen så vi snakker sort spildevand og en pumpe til 20.000+ :-)

- Matt

<p>"<strong>DIY or DIE!</strong>"</p>
ktm,

Men hvad sagde du til rækkefølgen, tror du huset kan holde til at jeg graver ned til bunden af fundament i hele kælderen på en gang?

<p>"<strong>DIY or DIE!</strong>"</p>
ktm,

Forresten, mht. understøtning, hvordan understøtter man de vægge der går på langs? Er dette ikke nødvendigt? Eller skal man skubbe et par mursten ud, lægge en overligger ind der holder f.eks. 3 bjælker og understøtte denne på hver side af muren?



<p>"<strong>DIY or DIE!</strong>"</p>
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis