Gulvvarme til rum på 10 m2

Hej

Jeg er i gang med at renovere 1. sal og skal have etableret gulvvarme i et rum på 10 m2. Der skal kun være gulvvarme i dette rum, i resten er der radiatorer, og gulvvarmen skal tilsluttes fjernvarmen som radiatorerne.

Der har være en del indlæg om gulvvarme, hvor jeg kan læse mig frem til, at det i små rum kan kan laves med kun en termostatventil på returvejen, men ulempen er at temperaturen i fremføringen selvfølgelig bliver samme temperatur som fjernvarmevandet.

Jeg har dog fået at vide, at man kan lave en blandesløjfe af en returventil og -termostat, så noget af returløbet bliver ledt tilbage til fremføringen.
Kan det lade sig gøre at lave sådan en blandesløjfe uden en shunt?

Med venlig hilsen
Henrik
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Henrik.

Hvis det er gulvvarme i et støbt gulv vil en returventil være en god og billig løsning.

mvh,
Søren

Hej Søren

Tak for svarret.

Det er oven på et eksisterende trægulv, hvor jeg vil lægge polystyrenplader og varmefordelingsplader til 20 mm pex-rør. Derefter vil jeg lægge laminatgulv direkte ovenpå.

Jeg er godt klar over, at fremløbstemperaturen bliver for høj, hvis der ikke laves en blandesløjfe, men mit spørgsmål går på, om man kan lave en blandesløjfe med en returventil og -termostat, eller om det er bidende nødvendigt med en pumpe-shunt?

Pft.
Henrik

Hej

Jeg tror ikke det holder med et laminatgulv direkte på varmefordelingspladerne, der plejer at skulle en spånplade eller lignende på først, men spørg leverandøren hvad de garanterer for.

Husk polystyren i den rette trykstyrke ellers deformerer den med tiden.

Hejsa,

har lavet støbt gulv i vores badeværelse på 2. sal - 12-14 m2 og ellers 65 år gammelt varmeanlæg med radiatorer. VVS'eren monterede en returventil og det har gennem 6 år fungeret perfekt (han nævnede en shunt - men mente ikke det var nødvendigt).

Gulvet er naturligvis en anelse varmere ved start af kredsen, men han har lagt rørene, så det udnyttes der, hvor man gerne vil ha' varmen (foran vask og toilet). Det kan du måske bruge til inspiration?

 


Mvh.

Jan R.
Hej Henrik.

Du skal lave en pumpe-shunt for at kunne styre temperaturen på vandet i dit tilfælde.



man skyder da spurve med kanoner, ikk?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis