Konverter 24v-12v

Halløjsa. Jamen godt nytår... Det blev det i hvert fald for undertegnede, jeg fik endeligt min Perkins 510 V8 startet op for første gang, monteret i båden og det hele... Men jeg fik ikke lov til at have min glæde længe, før jeg jo ( som jeg godt vidste) kunne konstatere at jeg har behov for en konverter fra 24 volt til 12 volt, gerne med en 30 til 40 ampere. For startsystemet er 24 volt, og den oprindelige plan med at sætte en 12 volts genrator på, kunne ikke lade sig gøre... Nu har jeg været rundt og tjekke markedet for konvertere, men bliver jo nærig, nå man ser de priser. Nu vil jeg lige hurtigt forklare hvordan strøm systemet er skruet sammen, så måske der er et klogt hoved der kan nogle tricks. Starter er 24 volt, så der er to parallelt forbundne batteri der giver 24 volt, en generator der laver 24 volt til opladning af batterier. Så har jeg 12 volt system, 3 serieforbundne batterier. Men jeg kan ikke lade på mine batterier med mindre jeg har landstrøm på, eller benzingeneratoren er tændt. Så jeg tænkte at eneste mulighed var at sætte en konverter på fra generatoren/ batterierne, o så lade på 12 volts systemmet... Eller er der en nemmere (læs billigere løsning) Thomas Er der nogle der har kendskab, med et sådant system?
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke vil købe en DC/DC "trafo" er der jo den mulighed at hente en inverter hos Onkel Harald og så montere en 12 V lader der også kan fungere som strømforsyning. Jeg købte en hos www.actec.dk for et par år siden på 7 A og det fungerer OK når vi er i havn.

Troels

Hej.


Lige et spørgsmål, bare ren nysgerrighed. Hvorfor kan det ikke lade sig gøre med en 12V generator?

Hilsen Sømanden

Sømand,; Der er ikke plads til en 12 volts generator... Der går en 60mm køleslange op til pumpen på maskinen der, hvor den skulle have siddet. Meningen var at vi ville lave et beslag af fladjern/ vinkeljern, der skulle sætte på den ene fod af maskinen... Men der er ganske enkelt ikke plads til det.
Skal du "kun" bruge 24 v til start ?
Hvis det er tilfældet kan du købe en elektrisk omskifter til 2 12 v batterier så de både kan køre i serie og parellel men så skal du også investere i 12 v generator i stedet for din 24 v
Annonce
Dino:

Fortl fortæl... Ja nu har jeg så kørt min radar over på 24 volt anlægget også, for at tage det tunge læs af 12 volts systemet. Mn det kan jo laves om på 5 minutter... Men ja, jeg skal kun bruge 24 volt til start, så det var måske en mulighed, har et par 12 volts generatorer til at ligge, så det er jo kun omskifteren der skal investeres i. Men gør det så, at jeg stadig har 2 12 volts batterier der er forbundet til 24, og så har jeg jo 3 batterier til 12 volt. Kan jeg stadg lade på begge systemer med den 12 volts generator??
du skal have 2 12v batterier til start og derudover forbrugsbatteri/batterier. Startbatterierne skal kun bruges til start, så du ikke risikerer at du ikke kan starte hvis du har brugt af dem til forbrug.Når du lader på dem sidder de parellelt og når de skal bruges til start kobles de serielt altså 24v

Hej hubs...
Jeg har prøvet at finde ud af hvad du egentlig mener i dit første indlæg, og jeg tror du bytter lidt rundt på begreberne "serie" og "parallelt".
Når du kobler 2 batterier sammen med en plus fra det ene til minus på det andet så de giver 24V tilsammen, sidder de i serie.
Men når du kobler to (eller flere) batterier sammen ved at forbinde plus polerne med hinanden og minus polerne med hinanden, så sidder de parallelt, og du har stadigvæk kun 12V men en større kapacitet.

Jeg forstår imidlertid ikke rigtig hvad du skal bruge en 12V generator til - ej heller en omformer.

Jeg mener det kan løses  på denne måde:
Hvis du også kobler de 2 af forbrugsbatterierne i serie (du skal ikke bruge 3), kan du oplade alle 4 batterier med din 24V generator - og stadig trække 12V ud ved at bruge midtpunktet mellem de to forbrugsbatterier.

Det du så skal bruge er en simpel last-afbryder (eller relæ) mellem de to systemer som du kan afbryde når batterierne er fuldt opladede for at bevare kapaciteten på startbatterierne.
Vi må gå ud fra at din generator sagtens kan levere en strøm under sejlads, der er større end almindeligt driftforbrug så den vedligeholder ladningen på driftbatterierne.
Hvis afbryderen er stor nok, har du altså også mulighed for i nødstilfælde, at alle 4 batterier kan hjælpe under start af motoren, men du forbruger kun fra driftbatterierne når afbryderen er slukket.

Jeg har måske misforstået et eller andet - men så er jeg sikker på, at de gode folk her nok skal fortælle os det 

Tilføjet:
Jeg tegnede et lille diagram hvis forklaringen ikke er tydelig nok.


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Blev du klogere hubs - eller bare forvirret på et højere plan?   

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hej Buch.

Takker for dit fornemme svar, og jeg kan da tydeligt se det for mig nu, hvor du har sat tegning på.

Men jeg kan bare ikke se hvorfor jeg ikke kan sætte 3 forbrugsbatterier på.

Og det relæ? Hvor kan det købes ?

Hubs
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis