1 strengs eller 2 strengs anlæg..?

Hej med Jer og godt nytår

Hmmm... hvordan ser jeg om mit gasfyr og varmeanlæg er et 1-strenget eller 2-strenget anlæg...??

Hvordan p..... kan man se det..?

Mit hus er 1 plan og jeg kan ikke komme under gulvet. det er ca. 180 kvm. og fr 72' og der er gulvvarme på det ene badeværelse.

Jeg har lige monteret en Alpha2 pumpe og formoder indtil nu det er 2-strenget - men vil lige være sikker i forhold til indstilling af punmpen.

Håber I kan hjælpe...

Mvh
Polite

Mange hilsner
Polite
 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej polite

Den nemmeste måde er at kigge på dine radiatorventiler. Hvis det er 1 strengs anlæg du har, vil de ser ret store og klodset ud og ligne evt dem her

http://www.lavprisvvs.dk/images/403216106-t.jpg.

Hvis det ligner dem her, så er det et 2 strengs

http://www.vvshuset.dk/images/403202004s.jpg

Endnvidre skriver du at du har monteret en alpha2 pumpe. Hvis du kan køre på funktionen der hedder auto adapt, eller på den funktion med de stignede kurve. Så er det et 2 strengs anlæg. Disse indstillinger kan nemlig ikke bruges på et 1 strengs anlæg

<p>Bare spørg</p>
Hej VVSmand

Tak for dit svar.

Så er det sandsynligvis et 2 strenget anlæg. jeg har pt. to forskellige typer radiatorventiler med thermostat - se vedhæftede billeder. Men på min gulvvarme er det uden thermostat.

Ja, Alpha2 står pt. på auto adapt (jeg monterede den i går) men forbruget står i øjeblikket på 22 W - jeg havde jo håbet på at det var lidt lavere. Det var den også i starten - der stod den på 12-13 W.

Men den kan sagtens levere varme ud i de fjerneste radiatorer med den indstilling. Grundfos skriver den skal have en uges tid til at "komme" sig på, så nu vil jeg se, ellers vil jeg prøve den skrå i højre side..

Mange hilsner
Polite
 
polite

Jamen det var så lidt. Jeg kan dog se på dine ventiler at det er sådan nogle som man brugte i gamle dage til et strengs anlæg. Det kan jeg se på det 4 skruer der sidder under selv termostaten. Dette kan dog også skyldes at anlægget i sin tid er opbygget som et selv cirkulernede anlæg. Dvs uden brug af pumpe. Så bruger man nemlig også sådanne ventiler, da der ikke er meget modstand i dem. Ja når den står på auto adapt så "læser" den anlægget igennem og justeres sig selv efter dette. Jeg er dog sikker på at kw forbruget nok skal falde med tiden når anlægget er gennemlæst. Hvis ikke så vil jeg forslå dig at prøve dig frem med den skrå sjøle.

<p>Bare spørg</p>

Aha... Ja, så er det nok aligevel 1 strenget - for der har vist altid siddet pumpe på tror jeg..!? jeg pillede en godt slidt UPS grundfos pumpe af. Det er et gammelt oliefyr der er bygget om til gas i 85' - jeg har kun boet her de sidste 4 år.

Jeg tror jeg lader den stå en uges tid og ser hvad der sker, ellers sætter jeg den ned på pp1 - billede C på vedhæftede.

Tak for hjælpen


Mange hilsner
Polite
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis