Isolering og ventilation under gulve

Jeg skal til at lave nye gulve - de gamle op og nye ned.

Er det ok at fylde hele hulrummet op med isolering, eller skal der være mulighed for ventilation?

Det er et et planshus, hvor der er støbt et klaplag og der så er en strø konstruktion. Der er ingen ventilations huller i sokkel.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Hvis det er en ganske almindelig gulvkonstruktion, hvor strøer står på et betonklaplag, så er det ingen hindring at fylde hele hulrummet op, men husk at dampspærren skal være mod den varme side, ellers får du problemer med fugt/kondens.


PE

når du siger dampspærren mod den varme side, hvad vil det sige helt firkantet? at plastikken (dampspærren) skal øverst i dette tilfælde? er det samme procedure hvis man laver vægge i gips? skal dampspærren så også være tættest på væggen ind mod rummet?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Hej.

Ja det er rigtig, dampspærren skal ligge op mod gulvbelægning ellers vil der opstå kondens og så er isoleringen intet værd.


PE

Hej

Du skal placere en damp/fugtspærre på dit klaplag og føre den tæt op bag fodlisterne hvor den fasklæbes.
Der monteres Kerto strøer på: Asfaltpap 11 x 11 cm, bløde klodser 10 x 10 cm, 12 mm krydsfiner 10 x 10 cm), Knudsen Kiler i rigtig størrelse og der skrues ned igennem for at låse uden at gennembryde fugtspærren.
Du må max lægge 50 mm mineraluld på den yderste meter (randfelt) mod sokkel/ydevæg og max 75 mm i resten.

Hej pev

Det du beskriver er en svampefælde som jeg har tjent mange penge på at udbedre efter angreb af ægte hussvamp. Beklager

Hej Orla.

Jeg kan ikke forstå at du tør rådgive på den måde når ikke du ved hvad der ligge under betonen/klaplaget.

Aldrig har jeg i de 35 år jeg har været indenfor byggefaget haft problemer med fugt, bare man ved hvordan konstruktionen er.


PE

Annonce

Hej Orla.

Det er lige det der er mit problem.

Iflg. de originale tegninger på huset er der 15 cm tørt sand under klaplaget - og ikke andet.

Jeg har nu hørt flere kloge folk sige at der max må komme 50 - 70 mm rockwool i sådan en konstruktion, da der ellers kan opstå kondens hvor varme og kulde mødes (ved klaplaget) og at det er her at dampspærren skal være.

Hvordan konstruktionen så er ovenover er ligemeget.
Jeg har tænkt på gulvvarme i spånplade, men er bekymret for om det bliver dyrt i drift pga. den lille smule isolering der må være der.
Hvis jeg vælger den traditonelle løsning med 22mm gulv, er det jo det samme. Men så har jeg radiatorer til at holde varmen med.

Er der nogen "oficielle" steder hvor jeg kan finde en beskrivelse af denne problemstilling?

Håber meget på hjælp, da jeg er ved at være desperat for kunne træffe et valg af konstruktion, da tiden løber for os.
Mange hilsner
Lun

Orla, har vi ikke lært at dampspærren skal være på den varme side  

Stod det til mig, så huggede jeg klaplaget op og gravede ud til et rigtig støbt gulv med gulvvarme, det kræver lidt flere ressourcer men det betaler sig tilbage mange gange.

 


PE

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis