Tilslutning af nyt komfur - el

Hej,

Jeg har netop købt et nyt komfur og er kommet lidt i tvivl om min el-tilslutning.

Det gamle komfur brugte kraft og mit nye bruger 220-240. Se et par billeder nedenfor:

#1: det gamle stik - der er også en sort ledning, som der ikke er i det nye komfur
#2: det nye stik. Rød, brun og neutral
#3: en tegning, som jeg forstår mig på. Aftegnet på det nye komfur.

Kan det installeres uden brug af den sorte ledning? Eller skal selve dåsen laves om af en elektriker?

Hilsen,
Stefan

EDIT!!: Jeg har tilføjet billede #4
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bare tilslutte komfur til 3fase 0 +jord gul grøn kan ikke rigtig se din dåse om der er to faser eller 3 faser o og jord R=fase S=fase T=fase er der kun to faser i den gamle dåse bruger du diagram nr.2 på Komfur tilslutte 0 og jord det rigtige sted de 380 volt gør dit komfur hurtigere prøv evt med tester
fra højre blå til brun skal den vise 220volt lige så til de andre 2 faser mellem 3 faser er der 380 volt

tegning 1 3 faser nul og jord
tegning 2 2 faser nul og jord
tegning 3 1 fase nul og jord så hvis du ikke skifter ledning til 5 leder er det tegning 3 alså brun fase blå 0
gulgrøn jord det er ligemeget hvad for fase du bruger i gammel dåse er der mere tilsluttet gammel dåse må du vælge en af de andre faser s eller t .


Håber du kan tyde dette ellers vend tilbage
Hej Boss,

Tak for det hurtige svar. Jeg har indsat yderligere et billede i indlægget ovenfor, så du måske bedre kan se stikdåsen og dermed bestemme om hvor mange faser der er?

Bare for at være helt sikker på hvad du mener kan du så ikke skrive konkret hvilke ledninger, der skal hvorhen?

det er lidt svært at se på billedet. Der er en blå, en brun, en gul/grøn ledning, Jeg kan ikke se om der er en eller 2 sorte, kan du tjekke det
Hejsa går ikke ud fra du vil skifte kabel til 5 leder.Så vi tager det der er monteret til 220 v

den blå til blå =o dåse højre brun til brun fase =T dåse jord=gulgrøn til gulgrøn dåse Jord klemme dåse.

Det vil så sige dit nye komfur køre 220volt 1 fas brun O blå Jord Gulgrøn mange hvidvarer i dag kører på 220volt da varmeelementer er blevet meget hurtigere. Komfur diagram 3.




Jeg havde som gammel triker monteret en 5 leder så alt var delt ud på 3 faser ovn 1fase 1 fase kogeplade 1 fase kogeplade eller varmeskuffe mv..... men glem det.Så montere det som ovenstående så er der varm sovs og steg
Boss --> så i virkeligheden skal det monteres lige som det gamle komfur bare uden den sorte ledning - ved at montere det på denne måde så får det kun 220 og dermed ikke "for meget" fut?
Tænk ikke så meget over det bare montere som jeg har skrevet så funker det

Husk at slukke gruppe
Ja du har ret
Øhhh... er det ikke en Norsk 25A stikprop der sidder på komfuret? Hvis du tilslutter den til 230V vil din sikring springe.

Du skal have skiftet kablet til en 5-leder så komfuret kan installeres på korrekt vis her i landet.
Du bør smutte forbi din elektrikker i morgen og be om 2m 5x1,5 pkaj og skifte det kabel til komfuret. Dit kraftstik ser så nyt ud at jeg vil tro der er tre faser så det skal tilsluttes som den tegning der hedder "3N" på dit komfur.
Du kan sagtens tilslutte det til 230V men du vil ikke udnytte dit komfur optimalt.
Tag evt billederne med forbi elektrkkeren så kan du nok lokke ham til at tegne op hvordan du skal forbinde det
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis