Multiplader i stedet for gipsplader?

Vi skal have efterisoleret vores hus, og vores første tanke var at bruge gipsplader og 100 mm Rockwool. Nu overvejer vi istedet at bruge 7,5 cm multiplader og stadig de 100 mm Rockwool for at få mere solide vægge. I den ene ende af huset er to af væggene ikke hulmursisoleret, mens der i resten af huset er opsat leca blokke + cirka 100 mm isolering (fra 1967). Er det en god løsning?

Godt nytår

Hilsen Henriette


 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lidt sådan op til hvad man er bedst til. Jeg gider ikke alt det muren op i sten det er nemmere bare lige og lave en gipsvæg. Men der jo igen et spørgsmål om temperament. Ved godt gips ikke er helt det samme som en stenvæg men skal det være noget skal det være mursten hvis man endelig skal til og gå og mure. MEn det er bare min holdning.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Skrevet af Juncher den 31-12-2008 09:56

Er det en god løsning?

Godt nytår

Hilsen Henriette



Det kan jeg kun sige ja til, idet jeg har gjort sådan.

Vores hus er fra 1904 med hulmur, med kun 60-70 mm mellemrum. Vi valgte at få blæst isolering i.
Bagmuren består af solbrændte lersten, et rigtig sløjt materiale, og væggene var hærget af årtiers mislykkede forsøg på at hænge ting og sager, herunder gardiner, op disse elendige vægge.

For at komme denne elendighed til livs en gang for alle på en solid måde, valgte jeg at bygge en 100 mm væg af Lecablokke indvendigt med plads til 100 mm isolering. De nye vægge blev så pudset og vi undgik tapet og andet klisterværk.

Det giver selvsagt en meget tyk og velisoleret væg, iflg Orla Nautrups svar til mig for et par dage siden, med nogle flotte, dybe vindueslysninger. Det tager selvsagt en del af den indvendige plads, men med dine 8,8 m bredde på huset i forhold til vore 8,2 m bredde, kan det ikke være det store problem.

Hvis jeg igen skal restaurere et ældre hus, bliver det igen den måde jeg vil gribe sagerne an på. Jeg er ikke så fascineret af gipsvægge, men har det da på 1. sal med tilhørende klisterier som dækmateriale, de fleste steder.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for dit svar.

Multipladerne er da også lidt af et kompromis for os, da vi helst ville have haft murstensvægge. Men men men... det koster både mere tid og flere penge. Skillevæggene skal også bygges op i multiplader, da vi synes det er lettere at fræse ud til de elektriske installationer.

Hilsen Henriette

 

Netop pga udfræsninger valgte jeg 100 mm tykkelse. Jeg holder ikke af tanken om at fræse mere end halvdelen af væggen væk, for at lægge installationer ind i væggen.
Om det er mursten, Leca eller Multiplader, kan vel være ligegyldigt?

Med venlig hilsen
ktm

 

KTM: Også mange tak for dit svar. Jeg er heller ikke sikker på, at gipsplader er til vores temperament. Og en væg af leca, som I har valgt, eller multiplader, er vel også nemmere at reparere på. Jeg tror multipladerne blot skal spartles, og så skal der opsættes filt og der skal males.


Hilsen Henriette

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Vi har også valgt 100 mm til skillevæggene. Vores elektriker anbefalede faktisk også, at vi byggede skillevæggene op i multiplader, da arbejdet ville blive noget lettere.

Hilsen Henriette

 

JA det skal multipladerne rigtigt nok hvis det er de er monteret korrekt, men hvis man ikke er vant til at lave det kan man hurtigt bruge meget tid og mange penge på at spartle bagefter. Men det er altsammen en smagssag.

Til KTM har du nogen sinde tæmkt hvor dugpunktet er henne i den konstruktion du har lavet i dit hus for mig at høre ligger den midt i det nye isolering. Det vil sige du hele tiden opfugter de soltørrede sten. Og jeg nu temmelig sikker på at hvis smider sådan en sten i spand vand så smuldrer den ligeså stille. Og så styrter din bagmur jo sammen med tiden og det giver jo et relativt problem alt afhængig af hvordan det er lavet med den ekstra leca væg du har sat op. Men i realiteten kan du risikere at din ydervæg kommer til at bære og det er jo ikke lige det der er meningen med det. Men det var nu bare et lille sidespring

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Fiaght: Min mand er enorm pertentlig. Alt foregår med tommestok og vaterpas og ned til mindste detalje. Alting tager syv år og en lagkage, når der skal laves noget. Det tog fx. dobbelt så lang tid at lave stald til hestene, og den blev også noget nær dobbelt så dyr :-)

Nå, men til sagen... Der skal jo også spartles en hel del, hvis man sætter gipsplader op. Vi bor midlertidigt i et rum i vores stald. Her har vi sat gipsplader op, og gudfader da for et arbejde med både lægter og gipsplader. Arbejdet med begge typer er måske lige lette eller besværlige om man vil, men jeg er nok mere til faste solide vægge. Derfor ville jeg gerne høre om andres erfaringer med at lave sådan noget.

Hilsen Henriette

 

Fiahgt, jeg har været igennem væggene med et murbor, for at føre el ud til udendørs stikkontakter 4 forskellige steder, ca. 10 år efter opførelsen. Da var der ikke det fjerneste spor af fugt, men til gengæld kun knastør ler fra lerstenene.
Mit problem her i hytten er ikke fugt, men tværtimod måske for tørt, idet luftfugtigheden ligger på ca. 45% her om vinteren, hvilket godt kan udtørre slimhinder.
Mine nye indervægge er konstrueret således at de sagtens kan bære spærene, hvis den situation skulle opstå.

Med venlig hilsen
ktm

 

Med hensyn til at spartle syntes jeg nu ikke der er så meget arbejde i at spartle gipsplader det skal max have 3 gange for det er i orden. De skal jo ikke fuldspartles eller noget. Det varer aldrig at lave en væg i gips. Men med multiblokke skal de jo stables og det skal passe meget nøjagtigt hvis man skal spare på spartlen der går meget til. Dertil kommer prisen hvor det næsten er det samme som i pudset leca pr kvm. Så det var måske en bedre løsning men er ikke ingenør men ville selv have lavet det i mursten hvis det var mig. Det koster lidt ekstra men så dyrt er det nu heller ikke. Hvis man sel gider stable dem er det ikke kostbart men det er tidskrævende og hårdt arbejde men det er en dejlig kvalitet bagefter og det giver mulighed for at vandskure væggene.




Jeg var jo også bare nysgerrig om alle deres terorier holder stik for hvis de gør skulle de jo være drivvåde de sten hos dig da har dugpunktet omkring dine sten og det er der alt vandet vil være men er glad for at høre det ikke er sådan i praksis.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også