Behandling af ubehandlet eg ?

Hey med jer...

Jeg har lige købt en bordplade, hylde og låge til mit nye badeværelse i ubehandlet eg og hvad er det bedste at behandle den med, når det er i et vådrum ?

Vil helst have den i den farve den har nu, og hverken gylden eller rødlig !

Så heller lidt hvidolieret eller sådannoget, men skal der voks på eller hvordan ?

og i må rigtig gerne komme med en beskrivelse af forløbet

 Kan godt lide hvis tingene går op i en højere enhed !
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du vil beholde helt den farve den har nu , så skal den have lak
brug en matlak og giv den 3 gange ( mindst 1 gang på undersiden også )så ændre den sig ikke meget og bliver heller ikke så blank som alm lak
bruger du hvidpigmenteret olie bliver den noget lysere og skal behandles 2 gange om året
bruger du alm olie bliver den en del mørkere og skal også behandles 2 gange om året
du kan sagtens også hvidpigmentere den , men det vil give dig store problemer med at få den pæn
kort sagt , det ser helt forkert ud på kirsebær , men det er selvfølgelig et smags-spørgsmål

Hej. Jeg har lavet vinduesplader af eg i mit hus og har gjort følgende:

Tørt pladerne med en våd klud. Så rejser luven sig. Slib let med korn 100 - 120

Givet hårdtræslud med hvid pigment. Vent at det tørrer. Min 8 timer.

Givet hvid olie.

Herefter vil pladen se lidt våd ud. Efter et par dage bliver den lysere.

Almindelig vedligeholdelse kan klares med sæbespåner.

Bør have olie 1-2 gange om året. Det har jeg endnu ikke nået på mine vinduesplader.

VH Ole

Okay men har fundet ud af hvad jeg gør og det er at den får matlak, for så er den vedligeholdelsesfri ikke ?

 Kan godt lide hvis tingene går op i en højere enhed !
Annonce

ja, det burde være vedligeholdelsesfrit. Du skal bare være opmærksom på, at det nok skal have rigeligt lak når det er badeværelse, så du ikke får vand ind under eventuelle skrammer i lakken.

vh ole

Ja det har du nok ret i, men hvor lang tid skal der min gå imellem hver lag lak ?

Og tror i ikke at 3 lag lak er nok ?

 Kan godt lide hvis tingene går op i en højere enhed !
det kommer an på hvilken temperatur pladen står i når du lakere
har du normal stuetemperatur , kan du lakere igen efter 12 timer , men kan du holde 24 timer er det bedst
3 lag er nok , bare husk at 2 og især 3 lag , at der er nok lak på , mange der ikke er vant til det , trækker det ud i et alt for tyndt lag
og så skal du slibe det let mellem hver lag ( det bliver hvidt når du sliber , men det forsvinder når næste lak kommer på )
og husk så , at du kan godt bruge pladen 24 timer efter lakering , men der går en uge før den er helt hærdet
okat men hvad korn skal jeg slibe med ?

En 120 eller finere ?

 Kan godt lide hvis tingene går op i en højere enhed !
120 er fint mellem 1 og 2 lag
brug 240 mellem 2 og 3 lag
det er pga at træet rejser sig når det får lak , og alle de små spidser der bliver skal slibes væk , jo mere glat du sliber ( men slib nu ikke hele lakken væk ) , jo bedre slutresultat
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis