Multiplader

De dersens moderne multiplader (gasbeton?) er opreklameret til al verdens ting.
Er der nogen med erfaring. de vil dele?
Hvilke mål fåes de i?
Jeg overvejer at bruge dem til 'ben' under et køkkenbord, dur de til det?
Hvordan 'klistrer' man dem sammen, bruger man mørtel eller lim eller hvad?
Hvilket værktøj er anvendeligt til at skære i dem?

--
Kaj Svenningsen
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ligeledes interesseret i svar på de nævnte spørgsmål - men kan da oplyse at pladerne fås i 60x40x7.5 cm samt 60x40x10 cm.

Mvh
Jannik Herskin

Som regel 40*60 cm. og så i 5 cm., 7.5 cm. og 10 cm. tykkelse
Men skal du bruge flere, så køb samme sted, de kan afvige lidt i
målene.

> Jeg overvejer at bruge dem til 'ben' under et køkkenbord, dur de til
> det?

Mon ikke, jeg husker noget med Jan Erik Messman, hvor han opbyggede
et helt køkken i det.

> Hvordan 'klistrer' man dem sammen, bruger man mørtel eller lim eller
> hvad?

Du kan vist nok købe noget specielt til det, men jeg har nu gode erfaringer med Lip multiklæb, som også bruges som fliseklæber.

Husk at væde pladerne på de flader der skal limes, da de ellers hurtigt vil suge al væden ud af klæberen. Du har så længere tid til at få sat pladerne i lod og mål inden det gror helt sammen.
Jeg brugte en almindelig håndsprøjte.

> Hvilket værktøj er anvendeligt til at skære i dem?

En gammel udtjent fuksvans, da den er helt ubrugelig bagefter. Den behøver faktisk ikke engang at være skarp, bare tænderne er lagt godt ud.

Mvh. Niels

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Vil det sige, at vand, der spildes på gulvet, bliver suget op i pladerne lige på en studs?
Så sparer man selvfølgelig gulvkluden, men alligevel.

--
Kaj Svenningsen

Nej dog ikke, men de kan faktisk suge rigtigt meget vand.
Og da fliseklæb jo er rørt op med vand, risikerer du at
klæberen bliver tør og stiv før den hærder.

> Så sparer man selvfølgelig gulvkluden, men alligevel.

Det tror jeg ikke, jeg tror ikke at de også suger skidtet. Så du slipper nok heller ikke for at bruge knofedt og sæbe ;o)

Mvh. Niels

Er det ikke meningen, at de skal males?- ellers bliver det vel helt umuligt at holde dem rene. Især i et køkken.

--
vh

Lars
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har bygget et reolsystem til mit musikanlæg i kælderen og i et tilstødende kælderrum opbygget en væg med hvælvinger til vin.

Jeg synes ikke det var særligt svært - men men - når først man går i gang, skal det gå hurtigt, for ved et reolsystem er de lodrette elementer afhængige af de vandrette (altså loft/bund i næste etage), da de ellers ikke har noget at støtte sig til. Så først lægger man bunden og de lodrette i første etage, og loft i første etage op, skærer til så det passer, og når
det så er gjort, afmærkede jeg elementerne, så jeg præcist vidste hvor de skulle være og vende.

Det hele blev så taget ned, en trillebør blev fyldt med vand, og så blev hvert enkelt element lagt ned i vandet i nogle minutter - altså til de havde suget godt (men de må heller ikke ligge f.eks. 1/2 time, for så pibler vandet ud og fjerner limen når de kommer på højkant).

Når alle var vandet igennem blev betongulvet spartlet med lim (oprøres jf.
brugsvejledning - husk det skal trække i vistnok 1/2 time før det må bruges), som blev trukket ud med en speciel tandspartel til denne lim. Så fik bundelementerne endnu et hurtigt vandbad, og hvergang et nyt hold
elementer skulle bruges - et hurtigt bad.Derefter blev bunden lagt på plads
(husk også lim mod væggen, der ligeledes får nogle sjask vand med en hvidtekost). Imellem hvert bundelement var der afstand til en lodret, der således hviler på betongulvet og støttes af bunden, og nu er det, det skal
gå stærkt. For først når du har sat de lodrette op, kan du lægge loftet der
holder sammen på det hele, sætte i lod og vage, og så få sømmet det hele sammen med gasbetonsøm (nogle brede bølgede metalfyre).

Jeg prøvede at holde pause halvvejs, med det resultat, at limen var blevet for tør, og det måtte pilles ned igen (der sker ikke noget, ikke andet end afrensning og dobbelt arbejde).

Materialet er skønt at arbejde i - og kun fantasien sætter grænser for hvad der kan "skabes".

Mvh. Jørgen

Jeg vil gerne lave et højskab til ovn og mikro ovn. Når man starte og bygge
op fra gulvet hvad skal lægges under multi plader?
Jeg er altså ikke ekspert, så hvis det er et trægulv ved jeg det ikke, men
jeg vil tro, at du bør gå ned til betongulvet - trægulvet ligger på, ellers
vil trægulvet jo bevæge sig, og lave gøre konstruktionen ustabil.

Hvis du mener hvad der skal ligge under multi-plader på beton, så skal
betonen stænkes, og limen spartles med en speciel tandspartel til denne lim.

Mvh. Jørgen
Tak for dit svar men denr er faktisk træ gulv det skal lææges på, fordi det
ligger strøer og krybkælder under. Er det nogen andre som ved lidt om det?

Hej

Du kan hente en byggeanvisning/vejledning i et byggemarked. Der står, at trægulve ikke anses for at være et stabilt underlag. Derfor anbefaler fabrikanten at man anvender stålprofiler med indstøbt beton som underlag, hvis multiplader skal monters på trægulv på strøer.

Jeg havde selv planer om at bygge en del af mit køkken op med multiplader, men da jeg har trægulv med flydende parket, har sagkyndige frarådt mig at anvende multiplader direkte på det "svømmende" parketgulv.
Jeg risikerer at gulvet kommer til at knirke, hvis ikke parketgulve fjernes først, og det vil jeg ikke.

Om 5-10 år har moden skiftet, og til den tid synes man måske at køkkener af multiplader ser håbløst forældede ud, og det hele skal sikkert rives ned. Derfor ønsker jeg at gulvet nedenunder skal være intakt.

Jeg har derfor besluttet mig at bygge køkkenet, så det ser ud som multiplader, men i stedet anvender jeg en trækonstruktion af 45 mm strøer der bygges som en ramme og beklædes med enten 12mm gips eller byggeplader, dvs. en tykkelse på 69 mm. Evt. klæber jeg armeringsvæv eller glat glasfiberfilt udenpå. En af mine bekendte har lavet en sådan en løsning, og det er ikke før du banker på hylderne, at du opdager at det er en trækonstruktion og ikke multiplader.

Denne løsning er mindst lige så billig, hurtig og nem at lave som multiplader, og den er langt bedre hvis du har trægulv.

Thomas

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også