Har Bbyg ret?

Min håndværker ( Bbyg - Ben Building Company ) mener ikke at det er nødvendigt med et stormbånd ved tagkonstruktionen. Firmaet har derfor undladt at placere stormbåndet.

Jeg stolede på dem indtil jeg tilfældigvis læst lidt om dette firma på hjemmesiden www//anmeld-haandvaerker.dk. Her fremgår det bl.a. at Bbyg er ikke et professionelt på nogen måde og laver kun sjusket arbejde. 

Er der nogen der kan sige lidt om hvor nødvendigt det er med stormbåndet. Tak

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

 

Nu melder historien jo ikke noget om hvilket arbejde du er ved at få udført, men som udgangspunkt skal der være  en sikring mod at spærene "skrider" ved vindpåvirkning o.l. og dette gøres ved at montere stormbånd/lægter efter gældende SBI anvisninger eller efter TRÆ 51.
Der kan dog afstives på anden måde, men dette bør anvises af beregninger fra en bygningsingeniør.

Prøv at beskrive situationen nøjere eller endnu bedre: Lad en bygningsingeniør gennemgå projektet.

Profilen på firmaets hjemmeside fortæller at ejeren er uddannet murermester, hvilket man i hvert fald ikke kan blive i Danmark, hvor enhver "cykelsmed" kan starte som murermester.

Til Håndværkeren:

Lad nu være med at kommentere noget, som det klart fremgår af dit indlæg, at du absolut ikke har nogen begreb om!
Det er nok i orden med lidt hyggesnak ind imellem, men det skal i så fald ikke have karakter af rådgivning, og dit alias kunne jo give det indtryk, at der er håndværksmæssig kunnen/erfaring bag.

Vindafstifning har nu ikke noget at gøre med om spærene skrider, men derimod at sikre mod at de vælter.

Derfor monteres altid vindkryds/afstivninger. Eneste undtagelse er ved afvalmede tage, hvor valmen i sig selv virker som afstivning.

Du vil sandsynligvis få en anmærkning i tilstandsrapporten, såfremt afstivninger ikke forefindes.


Med venlig hilsen

Anders

Er taget på et vinkelbygget hus, så i sig selv vindafstivet nok?

Er en stiv beklædning på undersiden, f.eks. en bræddebeklædning, eller oversiden, f.eks. krydsfinerplader som undertag, af spærene tilstrækkelig vindafstivning?

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej

 

Normalt anser jeg et hus med skotrende i næsten eller fuld højde på den ene side af tagfladen som vindafstivet godt nok, selv om der dog kan forekome vindpåvirkninger på den anden tagflade uden skotrende som påvirker denne skadeligt. Det må komme an på den aktuelle situation.

I forbindelse med udførelse at tilstandsrapporter vil jeg således ikke komme med anmærkninger om manglende afstivning af tagflade ved vinkelbyggede huse, dog kan der mangle afstivning af murede gavltrekanter ind mod tagkonstruktion, som vil blive karaktersat (normalt K2).

En krydsfinerbeklædning som undelag for undertag, vil normalt være afstivning nok men ikke en bræddebeklædning da den ikke har en "skivevirkning".

OK tak ON, så fik jeg et af livests store spørgsmål opklaret! :)

Så er mit vinkelhus ok, selv om jeg nok havde mere tillid til min indvendige beklædning, bestående af gulvbrædder skruet fast sammen.
Jeg har svært ved at forstille mig denne beklædning "sakse", der er forudsætningen for at taget kan skride! Jeg anså disse flader for at have "skivevirkning"

Min eneste murede gavltrekant har jeg nok nærmest overdrevent fæstnet til tagkonstruktionen og iøvrigt forstærket. Jeg var lidt forundret over, hvordan denne enkelstensmur havde modstået 90 års vindpåvirkning, men det kunne den altså!

Hytten modstod også orkanen 3/12-99 uden kval! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej ktm

Godt din jul og nytår er reddet

Jeg fungerede selv som taksator i Sønderjylland efter orkanen i 99, og har den generelle opfattelse, at de konstruktioner der var udført korrekt i stor udstrækning holdt til orkanen, men samtlige de knækkede og omkuldblæste gavle jeg takserede, ikke var korrekt afstivede og kunne i andre situationer hav været afvist p.g.a. konstruktionsfejl.

Forsikringsselskaberne var med andre ord meget large i situationen.

Selvfølgelig er det ikke hver gang der fejlkonstrueres, det går galt, men hvorfor dog tage chancen?

 

Min forsikring ville ikke dække min tagkonstruktion før jeg fik vindtræksbånd på..

Men det da heldigvis temmelig let at montere hvis man har loftrum, men det fremgår som sagt ikke i Dersim´s indlæg hvilket tagkonstruktion han har.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis