Rottefælde

Vi har rotter i udhuset, som ikke laver andet end at æde alt det lækre gift, som rottefængeren lægger ud

MEN - NU skal det være slut. Jeg vil have mig en effektiv rottefælde, da de s....... krapyler bare skal dø

Hvilken rottefælde skal jeg investere i, for der er jo mange muligheder? Skal det være med smæk, net, drabelige spyd - eller andre sindrige systemer?

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

Vi har rotter i udhuset, som ikke laver andet end... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Min plan er nu at købe nogle smækfælder og smøre nutella på rampen, så rottens snude hænger fast og sætter fælden i sving. Forhåbentligt det virker

Du ringer - Vi ringer
fra den lokale rottefænger er jeg blevet anbefalet at bruge mel eller korn som madding i fælder, da det er deres primære foder i naturen :-) jeg har brugt det en del gange med stor held :-D

i øvrigt sjov at så gammel en tråd er vækket til live ;-)

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Jeg har brugt fugle foderblanding, det virker også.
Men jeg har hørt at Nutella skulle være godt, da det klistre fast til fælden, så de skal sidde og slikke det i sig.
Men de er helt sikkert glade for fuglefrø, for det var derfor vi havde rotter, vi havde foderbrættet i hækken, her havde de små bæster lavet gange.
Så selv om jeg havde fanget nogle stykker i fælder, og 3 besøg af rottefænger. (og holdt med at fodre fuglene) kom der stadig rotter på besøg.
Jeg fik så fat på noget trædegift, efter 3-4 "behandlinger" har jeg ikke set rotter.

PS. ved ikke hvor man kan få trædegift, jeg var så heldig at finde noget der havde stået, fra dengang det var før, og det kunne købes.
Hvis kræene er indendørs, så undlad at bruge gift, en død rotte kan forpeste huset i månedsvis.

Vi prøver igen, i morgen --

Her på matriklen er der ingen gnavere, der kan modstå Castus frugtstænger med nøddemix. Det har også en god konsistens, er nemt at fæstne til fælden. Og som je_ns skriver skal man lade være med at fodre fugle, indtil rotten er fanget.

Annonce
Frank Chr. skrev den 19-01-2017 13:26:07

Familie-fælder er ofte ret effektive.

 Til gengæld er de noget dyre i indkøb. Pt. ferie-passer jeg et nabo-menasseri af fjerkræ, kaniner og geder. Nabo viste godt der var (lidt) rotter, så med rottemandens mellemkomst blev der sat giftstationer op. Problemet er bare det ikke virker, rotterne æder lystigt af giften og formerer sig fint. 

Jeg købte nogle smækfælder, sætter et par stykker tæt ved hver nye rottehuller, ladet  med ingenting. Når rotten skal op eller ned i rottehullet, er de nødt til at kravle hen over fælderne - haps og der er smæk for alle skillingerne. På 4 uger har jeg fanget næsten en halv spandfuld rotter - glæder mig til at fremvise resultatet både for naboen og rottemanden.   

Som bosiddende på landet med husdyrhold og jagt på de omliggende ejendomme er der konstant rotter, men ikke værre end de kan holdes i skak.

Onkel Harald har smækfælder i metal der er ganske udmærkede. Nogle skal files lidt for at finjustere udløsermekanismen - lidt som at polere på aftrækkermekanismen på en jagtriffel. Nutella som lokkemiddel der klister fast til fælden er et sikkert hit.

Smækfælder skal bruges året rundt for at holde antallet af bæsterne nede. Nu og da kan der komme en opblomstring af rotter, og så indsættes det tunge skyts - hunden.

Hunden er en tysk korthåret hønsehund der hovedsageligt bruges til jagt, hvor alle sanser er toptunet. Så indledes et raid langs åen, i hønsegårde, lader med halm og folde hvor der er spildt foder.

Har hunden ført fået fært, er rotten redningsløst fortabt, da hunden er forsynet med en meget stor motor der forcerer alle forhindringer.

God jagt!

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Her på ejendommen har jeg prøvet med flere forskellige maddinger i smækfælderne; først mel (fungere fint til mus), rosiner (er nemme at gøre fast i fælden) og ristede løg (dufter langt omkring). Alle har virket i en periode, men på det seneste er selv de ristede løg begyndt at svigte. Overvejer at købe noget proff lokkemiddel til fælderne, men gift bliver det aldrig. Det startede kommunen med, og vores gildesal var ude af drift i et halvt år pga lugt. Jeg har lavet små huse til fælderne, da rotter efter sigende bliver tiltrukket af hule og huller. 


Gift er noget man tager for ikke at blive det - det er fælder der gælder!

Smækfælderne kan placeres i cementrør så kun rotterne får snuden i klemme.

Aftager virkningen kan det anbefales at flytte rørene med fælderne. Skift også lokkemiddel med jævne mellemrum da rotter er snu og hurtigt får mistanke hvis der er lusk i farvandet.

Fælderne skal også efterses dagligt for ikke rotterne får mistanke hvis der ligger en død artsfælle.

Gift kan jeg ikke anbefale. Dels er der risiko for udvikling af resistens og dels forgiftning af ådselæderne der æder kadaverne. Selv om midlerne er godkendte er det i sidste ende kun et spørgsmål om dosis.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Kig fælder efter dagligt - selvom jeg ikke kan lide mus m.m. så bliver jeg ked af det, når en er gået forkert i fælden, så kun snude eller forben er fanget..
jeg slår den hurtigt ihjel - men ville ønske den var død i øjeblikket..
(JA - jeg ved godt det var mus - og JA - de skulle dø - MEN - jeg ønsker ikke at pine..)
Derfor bruger vi ej heller gift .. så dyrene lider unødigt..
Vi har til gengæld et par glenter, der kredser et par ture dagligt - for at kigge efter den "nemme frokost" vi har serveret   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også