Rottefælde

Vi har rotter i udhuset, som ikke laver andet end at æde alt det lækre gift, som rottefængeren lægger ud

MEN - NU skal det være slut. Jeg vil have mig en effektiv rottefælde, da de s....... krapyler bare skal dø

Hvilken rottefælde skal jeg investere i, for der er jo mange muligheder? Skal det være med smæk, net, drabelige spyd - eller andre sindrige systemer?

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

Vi har rotter i udhuset, som ikke laver andet end... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Angående eftersyn af fælder:

Jagtloven kræver mindst to daglige eftersyn af fælderne når dyrene fanges levende, og fælderne kræves indrettet så dyrene ikke skades. Der kræves desuden også gyldigt jagttegn ved fældefangst af levende vildt.

For skadedyr er der ingen krav ud over dyreværnsloven, så fælderne der anvendes skal dræbe skadedyrene hurtigt uden unødvendige lidelser.

Det betyder i praksis at også almindelige smækfælder skal efterses dagligt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det har du nok ret i Natur, og i praksis ses der også gennem fingerne angående eftersyn af fælder til skadedyr som rotter og mus. Alligevel vil jeg stærkt anbefale daglige eftersyn af fælderne særligt til rottebekæmpelse, da rotter som nævnt er intelligente dyr der hurtigt kan lægge to og to sammen.

Det kan også anbefales at skolde rottefælderne med kogende vand efter fangst for at fjerne lugtrester.

Glenter har jeg desværre ikke på matriklen. Derimod har jeg både slør- og natugler. Sidstnævnte hører jeg jævnligt om aftenen. Derudover har jeg en stor udfarvet musvåge der jævnligt sidder i birketræet få meter fra køkkenvinduet. Den har efterhånden været æresgæst her i adskillige år.

Disse arter er notoriske ådselædere, så gift til skadedyrsbekæmpelse er bandlyst her på matriklen. Samme holdning har resten af beboerne i vores landsby.

Duehøgen har også jagtmark her på matriklen, men den er så hurtig at det ofte kun er lyden jeg registrer. Da den er en standfugl er det hyppigst om vinteren jeg oplever den da jeg fodrer regelmæssigt til småfuglene.

Det har taget mange år at opbygge en alsidig vildtbestand, så derfor er bekæmpelse af skadedyr som rotter et vigtigt redskab i værktøjskassen, men rottebekæmpelse skal foretages resolut, kontinuerligt og med omtanke.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rotter er jo nogle "kloge" dyr, og det er vidt forskelligt hvilke fælder der virker, så det der er godt det ene sted, dur måske ikke i en anden situation.
Nye fælder skal ofte stå længe inden rotterne går i dem, så smid endelig ikke de gamle smækfælde ud.
Eneste effektive middel jeg kender til, er trædegift, som man pudre aktive rottehuller med, men det er for længst forbudt.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Et sted (jagtvæsen og vildtopdræt) hvor jeg kommer jævnligt, har de en pladsmand som er en ørn til at fange rotter. De blå fodertønder med en sjat foderpiller i bunden og et bræt op til kanten fra gulvet - der er snesevis af gevinster hver morgen - og så kommer forhammeren satme i brug.
Ps. Man kan altid høre når den gode mand er mødt ind om morgenen - altid en helvedes larm fra kl. 7 af. 
Alt tyder på at pladsmanden og inspektøren er det ideelle makkerpar.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Glemte lige - ud over pladsmandes 4 stk  4-benet medhjælpere, spankulere der osse dagligt en halv snes fiskehejre rundt i området - de tager også deres del af rotterne ser vi tit. Så gift er bandlyst, selvfølgelig osse af hensyn til rovfuglene og de små mårdyr. 
Hvis der er så mange rotter, så forstår jeg ikke at de ikke gør noget ved problemet, det er jo kun en stakket frist af fange rotter, når de er der i hobetal.
Så fjern alt føde, så rotterne ikke kan tilgå det, få lavet en røgtest af kloaker og dræn, og få evt huller repareret.
For er der hul ned til kloaken, har rotterne en komfortabel motorvej, der er næsten altid rotter i kloakken.
Kontakt evt den lokale kloakforsyning, de plejer at have skudfælder som sættes i kloakken.



Vi prøver igen, i morgen --
Helt så enkelt er det ikke je_ns. Hvad du beskriver gælder i byer og bymæssig bebyggelse.

På landet er det en helt anden sag. Selv om man er omhyggelig med sikring af foder i rottesikrede beholdere er rotterne der alligevel.

Rotter kan sagtens finden anden føde end husdyrfoder, og de trives særdeles godt i det fri hvor de kan finde ly.

Det er heller ikke praktisk muligt at slæbe røgaggregater rundt i terrænet. Det eneste effektive middel under de omstændigheder er en hund.

Enhver hund med bare en smule selvrespekt går til makronerne med stor iver når der er udsigt til en herlig rottejagt.

Jeg kan også skrive under på, at en velvoksen hønsehund forsynet med en meget stor motor, er ustoppelig så længe der er den mindste mistanke om bare en enkelt rotte har undsluppet massakren.

... og så kan jeg også skrive under på at en garvet hønsehund kan få fært at en rotte, selv på en afstand af syv kirkesogne væk.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også