sløjfe/fylde kælder

hey alle..
jeg har en gammel kælder der må lade livet..

og nu skal jeg ha fyldt den så jeg kan lave køkken oven på..

og så ville jeg høre om nogle kender til arbejdsgangen..?

min plan var at fylde den med brokker og grus i lagvis og stampe det kraftigt for hver ca 30cm..

altså grus brokker, grus brokker, grus osv..

venter spændt på jeres forslag..

mvh jim
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske du skulle hamre gulvet op på udbalgte steder, for ikke at der skal stå fugt i den til evig tid! Bare en tanke, som jeg selv ville gøre.

Med venlig hilsen
ktm

 

Og så ville jeg bruge stabiltgrus og endelig ikke støbegrus!!

Med venlig hilsen
ktm

 

I gamle dag ville man også lige vande på det grus/sand man fyldte i for at sikre sig at det hele stod stabilt og at der ikke var lommer. Det er også praktisk hvis man ikke har plads til at arbejde med en vibrator.
Herudover, så bank gerne MANGE og STORE huller.
Afslut med et kapilarbrydende lag, evt. gerne i form af isolering. Nu har du muligheden for at lægge 4-600mm gulvisolering. Det bliver specielt interessant hvis du beslutter dig for at lave gulvvarme i dit nye køkken.

Bemærk dog at meget ofte vil der være kloakering i/under kælderen. Du bør sørge for at din kloak kan serviceres. Ellers bliver det MEGET besværligt hvis der en dag er et rør der er gennemtæret. Du kan evt. vælge at få lavet nye afløb ifbm. at du fylder op. Hvis de laves i plastik og støbes ned i et godt tykt betonlag, så holder de nok din ejertid ud, og så kan børnene også få rørene serviceret uden at skulle rive huset ned hvis det en dag bliver nødvendigt. Det er så en lille ekstra regning, men den er MEGET mindre end hvis du skal have din kloak udskiftet om 2-3 år.
den eksisterende kloark bliver sløjftet. og der bliver lavet helt nyt kloark..så ingen problemer her..
4-600mm isolering er lige i overkanten, tror bare jeg holder mig til de 300m..*

husk at varmen forsvinder op ad.. og terra altid et 4-6grader varmere end luften..
så pengene er bedre brugt på loftet og ikke i jorden..
Annonce

Hej

 

Fyld op med ganske almindeligt fyldsand (leveres af vognmand), og læg dine overskydende murbrokker lagvist ned i sandet, på en måde så der ikke opstår hulrum under.

Stamp med en stamper pr ca. 30 cm, og når du så kommer op i højden, etablerer du bare et normalt terrændæk med 300 mm polystyren, armeret beton (evt. med gulvvarme), radonsikring langs kanter, gulvbelægning.

God arbejdslyst!

fyld sand??

er der gravet eller vasket..
hvis nu vognmanden ik ved hva det er..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis