LK IHC net

Jeg er ved at bygge om, så alle vægge, gulve og lofter er "åbne" = der kan trækkes kabler skjult. Jeg skal også have renoveret EL installation (AUT. elektriker er igang). I den forbindelse har jeg overvejet selv at trække kabler til EDB-netværk, telefon og antenne. Jeg har tænkt på to måder at bygge netværket op, men hvilket er bedst (og billigst): 1. Der trækkes almindeligt PDS kabel (KAT6 UTP) til de udtag, hvor der skal være telefon og internet. Derefter trækkes antennekabel rundt til de steder, hvor der skal være radio/TV. Det hele termineres i "hjemmelavet" krydsfelt i kælderen. 2. Installation af LK IHC net. Er der nogen som har erfaringer med selv at installere LK IHC net, og må man selv dette?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
JA det er der ikke noget galt du salev kan lave men det er en meget dyr løsning du er ved at vælge dig der.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det ved jeg godt, har lige regnet lidt på det. Det vil komme til at koste omkring 25.000 kr. Det kommer nok til at være noget dyrere end en "hjemmelavet" løsning.

Spørgsmålet er så, om det er det værd?
Hold dig fra IHC net...! - træk særskilt cat 5e og alm. 7mm antennekabel (75ohm), træk det i hvert sit 20mm stiv rør (IKKE FLEX), så er du MEST fremtidssikret.

IHC net er alt for dyrt, iforhold til hvor meget du højst sandsynligt ikke kommer til at bruge.
Jeg har også gjort det samme. 2xcat6 til alle rum, plus 2 ekstra til tele og samtale. 2x75ohm kabel til hvert rum (et til tv, et til CCTV), 2x5leder EL til hvert rum. Et kabel pr flexrør, eller to kabler pr tomrør. Det hele samles i kælderen hvor jeg så har en antennefordeler og satkombiner, samt indgang til strøm, adsl og et gigantisk krydsfelt og et par patch peneler. Det er ikke så dyrt som folk går og tror hvis bare man laver det selv. Antenne manden skulle have ca. 50k for antenne installationen. Nu er det hjemmelavet for under 10k. TDC ville have næsten 100k for tele/data installationen, nu er det hjemmelavet for omkring 10k. Elektrikkeren ville have 10k for al strømmen, hvis jeg selv fræsede riller og murede dem op igen bagefter... Det har han så fået. Plus 6k til nye målere og tavler, samt et alarmsystem med røgmelder og et par billige videokameraer og en gammel PC der fungerer som videoserver.

Og når man alligevl har rillefræseren igang, så laver man også lige centralstøvsuger, ventillationsanlæg, skjulte VVS installationer i badeværelset, skjulte højtaler installationer i stue, køkken og hvor man ellers har brug for det, samt laver rør til strøm og antenne til TV'et så det kan være væghængt osv. Et fandens arbejde, men SÅ er man også nogenlunde fremtidssikret. I hvertfald indtil konen vil have flyttet køkkenet ned på børnevarelset, og arbejdsrummet op i billiardstuen, osv. osv.

Det allervigtigste er derfor at have mulighed for at servicere lortet. Jeg har investeret i en bondegård af inspektionslemme som jeg så har adgang til for at kunne skifte kabler ol.
Det lyder som et stort arbejde du har haft gang i der. Jeg er så heldig, at jeg kan "gemme" kabelrør i skillerumsvægge og under gulvet (skal have lagt gulvstrøer og nyt gulv).

Hvad har du brugt til at lave krydsfelt med? Og hvad har du brugt af stik til højttalerkabler, LK har nogle forskellige audio udtag?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis