Moderne VHF radio, men hvilke

Som i kan læse i denne tråd om selve VHF kurset mangler jeg en del viden om VHF radioer.
Nu har jeg fundet et godt tilbud på en håndholdt VHF radio.
Men overholder den al det nye teknik og vil jeg kunne bruge den i mange år? Jeg har jo læst noget om digital kald eller hvad det hedder? og har ikke lyst til at købe en VHF med forældet teknik.
Ved godt jeg ikke har kurset endnu til VHF men hvis det gælder liv og død (i egen båd eller andres) skal man jo kunne hjælpe eller yde hjælp.

Det er bl.a. denne tekst der forvirre mig:
Med indførelse af DSC (Digital Selective Call) er en del af overvågningen overgået til automatisk monitorering på de dertil udvalgte frekvenser indenfor både VHF, MF og HF, men der lyttes fortsat døgnet rundt på den internationale nødfrekvens for voice VHF kanal 16. Ved DSC distress- og urgency alert på MF og HF, åbnes de tilsvarende voice nødfrekvenser på hhv. 2182 KHz og i kortbølgebåndene 4, 6, 8, 12 og 16 MHz.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg tog det kursus sidste vinter, VHF som alle kender den,
betyder at du kalder op til "lyngby radio" der lyttes via sendemaster, når du kalder op skal du give dig til kende med tildelt kalde navn,
men med DSC er du identifiseret med et MMSI nr og DSC kan være tilsluttet din kortplotter eller GPS, alt foregår digitalt,
i dag kan du kun få DSC certifikat, da det er meningen at "lyngby radio" med personlig betjening skal udfases over en årrække,
håndholdt VHF/DSC er nok den billigste, men jeg vil til hver tid fortrække den fast monterede da den vil kunne tilsluttes GPS, med MMSI vil du også kunne kalde direkte til anden båd hvor du kender deres MMSI nr., hvis du fx skulle kalde mig på VHF, blev du nødt til at kalde op på kanal 16 og så håbe på at jeg hører du vil snakke med mig, men kalder du direkte på mit MMSI nr. er jeg ikke i tvivl om at der er en på linien, samtale direkte mellem både er iøvrigt "gratis" afstanden må max være ca. 60 km,
puha det var en længere smøre, men bare spørg hvis jeg ellers kan være til hjælp

Mvh
Gertsen

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Hej GORM
Jeg vil sige ligesom Gertsen. Idag tror jeg ikke du kan købe en vhf uden dsc. Men dsc virker først når du har fået mmsi nr. og det får du først når du har bestået den nye vhf prøve. Uden mmsi nr virker vhf radioen lige som de altid har gjort, det vil sige, at du skal kalde op på gammeldags maner.
Jeg tror forøvrigt det varer mange år endnu før kanal 16 bliver nedlagt som kalde/nødkanal, da der er flere af de store søfartsnationer der ikke vil være med til det.
Mvh Finn Gevind
Jeg kan også kun anbefale en fast monteret VHF, da de håndholdte har en meget kort række vidde.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej,

Man kan godt få sit MMSI nummer uden et bestået kursus. Ansøgnings blanket kan hentes her:
http://www.fritidssejler.dk/radio.htm

Men ja en stationær kan række længere end en håndholt. Men med hensyn til sikkerhed så skal Lyngby nok høre dig selvom du bruger den håndholdte.

Troels
Skrevet af frk yde den 06-12-2008 20:44
Hej,

Man kan godt få sit MMSI nummer uden et bestået kursus. Ansøgnings blanket kan hentes her:
http://www.fritidssejler.dk/radio.htm

Men ja en stationær kan række længere end en håndholt. Men med hensyn til sikkerhed så skal Lyngby nok høre dig selvom du bruger den håndholdte.

Troels
Jep, du kan også købe en bil uden at have kørekort.

Men det var ikke lige det der blev spurgt om, forsøgte at forklare hvad DSC contra VHF havde af betydning.

Mvh Gertsen


Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Annonce
Vær opmærksom på, at sendeefekten kun er 5 watt, mod 25 i den stationære, og at radiobølgerne bevæger sig i ret linie, dvs, en antenne, som sidder i toppen af masten har længere rækkevidde, end en som er ved havoverflade. Hvis ikke du selv har SRC-certifikat, kræves det, at du kan påføre en som har det, og som har ansvaret for dine evt.fejlagtige kald (kan koste bøde/fratagelse af licens), men den del har vi jo haft i en tidligere tråd du startede.
Det seneste omkring personlig overvågning fra Lyngby radio har været, at man har forlænget tidsubegrænset, hvor man tidligere har angivet, at den ville ophøre om nogle år, så hvis bare du i en nødssituation har kendskab til 3xMAYDAY, hvem du er, hvad din "nød" går ud på, og en nøjagtig positionsangivelse, og i en paniksituation kan få det modtaget af en anden nøjagtigt, så har du samme funktionalitet i en "manuel", som du får udsendt digitalt med en DSC sender. 
Jeg kan iøvrigt ikke lade være med at undre mig over, hvad du mener "med et godt tilbud" - klipper lige følgende ind om en fast monteret VHF: (og jeg får ikke provision):
Furuno RO-4700 Marine DSC VHF 25/1 W

Helt ny VHF med DSC (klasse D) i flot design – en videreudvikling af Danmarks mest solgte VHF med DSC, RO-4500.
RO-4700 er vandtæt (IPX7) og har et stort LCD display som også kan vise NAV data.

Vigtigt - pas på parallelimporterede varer når du køber Furuno! Vores produkter leveres af Furuno Danmark med fuld garanti og support samt dansk manual.

- VHF med DSC
- 25 / 1 W sendestyrke
- Vandtæt
- Dual- og tri vagt
- Alfanumerisk mikrofon med fuld betjening
- Lavt strømforbrug
- Flot nyt design

Levering indenfor 3 dage.


 
Vejl. pris
1.635,00 DKK
 
 
Du sparer
- 140,00 DKK
 
 
Vores pris    
1.495,00 DKK
 

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Det kommer jo helt an på, hvad du regner med at bruge VHF'en til. Hvis det er hyggesnak mellem både eller opkald til havnekontoret eller brotårnet, er en alm. radio uden lir og hejs fin nok, det har fungeret glimrende på kanal 16 i mange år.

Hvis vi skulle ud og købe en VHF i dag (forudsat at vi havde certifikatet), ville det blive én af de små, håndholdte, som var vandtæt, uafhængig af bådens strøm (hvis man er ved at gå ned, er der ingen garanti for strøm ombord), med EPIRB og alle de andre sikkerhedsfunktioner, der findes nu om dage. Og så ville vi håbe, vi aldrig fik brug for den.

Seriøst - har du været et sted i indre danske farvande, hvor der ikke var dækning på mobilen?

Vi har haft båd 3 år nu. Ikke at det er længe, men vi har endnu ikke været i en situation, hvor VHF'en har kunnet være til gavn. Man kan ikke være det mindste sikker på, at bådene omkring én lytter (bortset fra de store ude i T-renden, og dem giver man jo alligevel god plads). Vi har ganske vist en VHF ombord, men antennen sidder i masten, og masten ligger i masteskuret på Ishøj Havn, så den er begrænset anvendelig.

Man kunne ønske sig et system, som kun havde alarmfunktionerne, så alle kunne nyde sikkerheden ved de nye systemer uden at skulle tage VHF certifikat. Men det kommer nok også (hvis det ikke allerede findes).

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

DSC har jo mange fordele... Du kan lave opkald, som i en telefon til folk, venner eller lignende som en telefon. OG det koster ikke en bøjet 5 øre. Du har mulighed for at meddele om sø relaterede forhindringer, ved at sende en safety medd. Eller en Urgent medd. Samt det normale Mayday, bare ved at trykke en knap ind.
Alt overstående forudsat Gps signal, og MMSI nummer.

Jeg sejler normalt som styrmand, og har meget glæde af DSC. Men derude har jo jo i sagens natur alt til min rådighed, men blev dog lidt nærig da jeg skulle skifte min Vhf ud i båden, og anskaffede mig en M-Tech, et mærke jeg aldrig har hørt om før, men det virker upåklageligt. Mener jeg gav en lille 1000 kroners seddel for den. Jeg har præsteret at kalde min gamle hyre i Odense Fjord, mens jeg selv lå i læ i ebeltoft vig. Min antennehøjde er knap 3 meter, så det mener jeg som professionel er mere end godt.

Men tag nu certifikatet, bare for din egen skyld. 90% af alle fejl er trods alt knolden der sidder bag knapperne ;-)
Tak for det gode indput.. I første omgang, hvor vi sejler kystnært bliver det den håndholdte. Jeg har læst en del artikler hvor den fastmonteret ikke virker på pga brand.
Hvis vi skal længere ud skal det næste være en med DSC.
Og jo jeg skal da have det certifikat. Har tænkt mig at læse op selv og så gå til prøve.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis