Forskalling - kan det holde?

Hej.
Først tak for et inspirerende forum, hvor jeg i en måneds tid har kigget lidt med fra sidelinien..
Et spørgsmål har jeg dog ikke umiddelbart kunnet finde svar på...

Har købt et lille etplanshus fra 88, som trænger til lidt modernisering.
Jeg er i tvivl om jeg kan montere min forskalling til gipsloft på det eksisterende (orginale) loft, noget beklædt spånplade af en art, som er monteret på 50x30 lægter med 60cm mellemrum under de egentlige loftspær. Min plan er egentlig bare at forskalle på tværs af lægterne med 100x21 brædder for derefter at montere gipsen. Er det forsvarligt? Eller skal det gamle loft med dampspærre og hele molevitten rives ned først?

Vh Finn

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens sænke loftet hvis det er det du vil. Bemærk dog at du ikke må lægge en ny dampsærre op uden at den gamle er blevet gjort "ukampdygtig", ellers får du problemer med fugt.
Personligt ser jeg ikke nogen grund til at vælge 21mm i forskalning, da brædderner ikke er synlige, og du kun har 60cm CC, så kan du sagtens nøjes med mindre, bare køb det er der billigst, eller passer bedst i størrelsen eller lign.
Er du lidt frisk på at være lidt moderne, så kan du evt. montere dit loft på stållægter istedet. Det er (syntes jeg, og kender en del tømrere der vil være enige) lige så hurtigt som med træ, vejer mindre, er bedre brandskiret, og du kan sænke til lige den højde du har brug for hvis du (eks. af hensyn til opvarmning) gerne vil have loftet lidt længere ned ned bare de 3-4cm der er absolut minimum for konstruktionen.
Det store "problem" ved at sætte et loft uden på det gamle er normalt el installationerne, der som oftest skal forlænges eller monteres i nye dåser. Til gengæld for du nu muligheden for at føre alle kabler usynligt, lave ventillation, montere tågemaskine eller projektor eller lign.
Tak for de gode råd, Twist... Måske formulerede jeg mig lidt dårligt, men min største tvivl går på hvorvidt den nuværende kontruktion er istand til at bære begge lofter på en gang...? Min påtænkte forskalling bliver jo bare monteret på den ekstisterende, som så bliver ekstra belastet af det nye lofts vægt!

Tillægsspørgsmål: Kan der tænkes at blive problemer med fugt (kondens) når jeg har tænk mig at fuge hele vejen rundt langs loftet ved væggene med fugemasse....? loftet kommer vel på den måde næsten til at fungere som ekstra dampspærre...

Vh Finn
Gips fungere ikke som dampspære, så du kan fuge alt det du vil :-) dog må du ikke sætte plastik op hvis der allerede er plastik, over det gamle.

hvorfor vil du have ny forskalning op.. kan gipsen ikke monteres på det nuværende, hvis du bruger 120 plader

ellers kan du hvis du er usikker på lægternes bære evne, give dem alle en ekstre 100 mm skrue op i spæret, inden du forskaller på ny, så holder de ihverfald.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Takker...
Ny forskalning da der jo er 60cm mellem lægterne, og fordi det gamle loft ikke er ordentligt i lod. God ide med at give en ekstra 100mm skrue, men kan ikke se hvordan jeg skal kunne ramme spærret, uden at skulle til at afmontere noget af det eksisterende loft og dermed ødelægge dampspærren...?

Gipsloft forskalles på 30CC ellers er der fare for tendens til lunker. Men kig på knauf danogipses hjemmeside der er det beskrevet nærmere

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Tja... Det er rigtigt nok at lofet KAN have en tendens til at hænge hvis man har en CC afstand der er for høj, og en vis opfugtning af gipsen også.. Men det kan man jo komme ud over ved at lægge TO lag gips ovenpå hinanden. Alternativt, så kan man jo bare skifte gipsen hvis den på et tidspunkt begynder at hænge. Jeg ville ihvertfald ikke have nogle kvaler ved at have 60CC hvis gipsen ikke ellers bliver udsat for fugt, men det kommer naturligvis an på hvor god ventillation der er i rummet. Er den utilstrækkelig, så er det to lag eller en markant lavere CC afstand.
Igen vil jeg så benytte mig af chancen for at slå på tromme for C og D skinner til montering af gips. De er suverene når man har et skævt loft. Du sænker bare til "niveau" på to vægge, og sætter så skinnerne imellem, og hænger skinnerne fast på spærene med et stykke ekstra skinne hver gang du passerer sådan et. Havde jeg vidst hvor let det egentligt var, så havde jeg lagt alle mine lofter med metalskelet. Men det må blive næste gang de skal skiftes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis