Kan det betale sig at skifte valg?

Her er lidt til de grå celler....

Forestil dig at du deltager i en TV-quiz.

Du ser 3 døre, A-B og C foran dig og får at vide, at bag den ene dør ligger der en million til dig - hvis du kan vælge den rigtige dør.
Studieværten ved selvfølgelig bag hvilken dør pengene gemmer sig.

Du får nu lov at vælge dør - og alle ser hvilken dør du vælger. Lad os sige du vælger dør A.

Nu går studieværten hen og åbner én af de to andre døre, eksempelvis dør B - og alle kan se, at der er pengene ikke.

Nu siger værten så:
"Du valgte dør A for lidt siden - er du sikker på dit valg?? - jeg giver dig nu mulighed for at ændre dit valg til dør C i stedet for A"
 
Fastholder du dør A eller skifter du til C?
Med andre ord - kan det betale sig for dig at ændre dit oprindelige valg?

Hvad gør du - og mere vigtigt, hvorfor?

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Her er lidt til de grå celler.... Forestil dig... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Næstformanden den 04-12-2008 16:33
Jeg tror ikke rigtigt på det der statistikregning alligevel... Så jeg ville holde fast ved dør "A"
At Jeg tror Lars har ret i sine økonomiske overvejelser, gør ikke ret meget ved min beslutning.

Skal jeg være hellt ærlig, og det skal jeg jo... Så ville jeg i første omgang vælge dør "A" fordi den er til venstre. (Jeg læser fra venstre mod højre) Skulle dørene så være opstillet så de åbner indad, hængslet i højre side... ja, så ville jeg nok vælge dør "c"!!

Næstformanden

Ja, helt bestemt, ærlighed varer længst - men spørgsmålet her og nu er, om det også giver chancen for størst udbytte?

Jeg læser også fra venstre mod højre, men hvad nu hvis du var araber og dørene var teltdug uden hængsler og du stod på hovedet?  

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Under forudsætningen at millionen ikke er blevet flyttet mellem de to valg, og at døren husker dit valg, og de to valg er afhængige af hinanden, så vil du have 2/3 sandsynlighed for at millionen ligger bag den af de to døre du IKKE valgte. Det er fordi der var 1/3 for at du valgte rigtigt første gang, "restancen" er derfor 2/3, nu da der er forsvundet en dør....
Hvis der er tale om TO uafhængige valg så skal du stadig skifte dør, da der så vil være 1/2 chance for at den anden dør har millionen bag sig, og du har allerede valgt den første dør da der kun var 1/3. Dermed øges dine chancer med 1/6 hvis du skifter valg.

MEN da de to valg er uafhængige af hinanden, og døren IKKE har nogen hukommelse, og millionen kan være blevet flyttet, så er det 100% ligegyldigt om du skifter mening, da BEGGE døre har 1/2 chance for at være "vinderen".
Gode ræsonnementer Twist - men de holder ikke vand.
Dine 2 sidste afsnit modsiger hinanden så vidt jeg kan tolke det. Millionen flyttes ikke under dit show :)


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Et par hints...

- Prøv at sammenligne dette med showet "Deal eller no Deal" - som har nogenlunde det samme tema og problemstilling, dog mere komplekst.

- Tænk over hvad det egentlig er der sker ved at værten åbner en dør når der nu kun er 3 døre? - og hvad ville det indebære hvis der var 100 døre, men stadig kun en dør med gevinst?

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hvis jeg har forstået spørgsmålet rigtigt ville jeg vælge dør B, den nævner studieværten ikke men forsøger at få dig til at koncetrere dig om A og C.

 

V.h.  Håndværkeren

Annonce
Hvis du fra start af vælger dør B, vil studieværten jo så åbne dør A eller C (den uden pengene) - og så er det jo det samme. 
Du vil altid stå til sidst og skulle vælge mellem to lukkede døre, hvor du med sikkerhed ved, at der intet er bag den ene dør og millionen bag den anden.

- og så er spørgsmålet altså - vil du kunne forbedre dine chancer for at vinde ved at skifte over til den dør du ikke valgte i første omgang?


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

spoerg ikke hvordan jeg kom frem til det her, men der maa vaere 66.66% chance for at pengene er bag doer A. har taenkt en del over det, og det er noget med sansynligheds beregning, ,,tror jeg... i starten var der 33.33% chance for at ramme rigtig, du sagde A, vaerten aabnede doer B og der var ingenting ,spurgte om du ville skifte valg til C, ville du? nej der maa vaere 66.66% for at pengene er i doer A.. eller hvad???????????

Hej Buch.

Som jeg forstår det så har jeg allerede åbnet dør A, hvortil værten så fortæller at der er tomt ? Eller har jeg misset noget, jeg forstår nemlig at det værten forsøger er at forvirre den håbefulde vinder, så meget med sit snak om A og C at han glemmer at der er en dør B.

Hej Håndværker

Nej, det har du galt fat i.
Når jeg siger, at du vælger dør A, forbliver den lukket. Værten åbner så dør B, der altså er værdiløs.

Du har nu to lukkede døre foran dig, dør A som du valgte som dit første valg og dør C.
Millionen er bag en af disse døre, men du ved naturligvis ikke hvilken.
Nu får du så muligheden for at vælge dør C i stedet for A - kan det betale sig at skifte fra A til C?


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Skrevet af team baatgaard den 06-12-2008 13:16
spoerg ikke hvordan jeg kom frem til det her, men der maa vaere 66.66% chance for at pengene er bag doer A. har taenkt en del over det, og det er noget med sansynligheds beregning, ,,tror jeg... i starten var der 33.33% chance for at ramme rigtig, du sagde A, vaerten aabnede doer B og der var ingenting ,spurgte om du ville skifte valg til C, ville du? nej der maa vaere 66.66% for at pengene er i doer A.. eller hvad???????????

Nej - det går galt med dine overvejelser.... så vi fastholder... "eller hvad?" 

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis