Hulrum under beton gulv??

Davs Jeg bor i rækkehus fra 1952. Min nabo skal have lavet noget kloak i kælderen til nyt toilet, og derfor begyndt at banke gulvet op, hvor nødvendigt, til kloakmestren. Da han får hul, viser det sig at der er ca. 50mm hulrum UNDER beton gulvet?? undersiden af betongulvet er ruflet, som det var støbt på stedet. Der er INGEN armering i betonen, og der er heller ingen revner i gulvet hos nogen af de 7 husstande, (ca. 200kvm kælder totalt) Mon det hele bliver holdt op på betonstrøer eller hvorledes er sådan noget lavet i 1952?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I et hus fra den årgang er der normalt hverken isolering, armering eller andet i kældergulvet - det er en gang beton der er hældt direkte ud på jorden/byggeaffaldet´og rettet af.
Har efterhånden banket en del af dem op  og der er tit "lunker" rundt omkring. Tag en lille bænkhammer og gå en tur rundt i kælderen og bank let på gulvet, så vil I finde mange steder, der er "skruk".

Jeg kender ikke årsagen - men er måske noget så simpel som manglende komprimering af underlaget eller træ/muld i jorden.

Hvis det er i kælderen, han skal lave toilettet, så bør han måske overveje at støbe nyt gulv i det lokale (hvilket måske indbefatter understøbning af sokkel og isolering).


Mvh.

Jan R.
Jeg var ude for det samme i et ældre hus tilhørende min svoger.
Her var det imidlertid en utæt kloak der udvandede jorden under gulvet og havde faktisk lavet en lille "flod" ud under sokkelen.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Buch

Jamen kan da fortælle at efter deres vaskemaskine havde kørt, jamen så kunne vi jo se vandet fossede ud under gulvet istedet for ned i kloakken.

Så vores fælles forsikring er hidkaldt....
Ja det lyder nok som en rigtig god ide at få noget forsikring til at kigge på det der.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

haha en vvs fra forsikringen var ude. Han anslog at det ville komme til at koste ca. 20.000,- at lave..

Sku billigt, tænkte jeg....brække gulv op, ud med ler, ind med ny sand, stampning, isolering og støbning og selvfølgelig rep. af gammel skade, som garanteret også har bredt sig ind til os også (1 meter ind til vores gulv, fra hvor vi kan se skaden)
Annonce
DEt kan da kun være vvs delen der kommer til at koste 20.000 for man får da ikke mange timer for 20.000.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg havde samme tanke... Naboen havde så spurgt om han kunne lave en afgrening til toilet, LIGE ved siden af...Ja da...det koster 3500,- KUN for afgreningen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis