Kan varmeapparat tilsluttes vandhane!?

Hej alle lav-det-selv folk..
Måske virker det som et lidt spøjst spørgsmål, men er det muligt at tilslutte en form for varmeapparat til sin vandhane på toilettet og så bruge det varme vand herfra til at løbe gennem apparatet?
Grunden til jeg spørger er ikke bare nysgerrighed. Sagen er den at jeg bor i en lejlighed (42 kvm) som er hundekold her om vinteren. Jeg har spurgt varmemesteren om råd, men han siger at der ikke kan opsættes endnu et varmeapparat (har en radiator i stuen) og at de gamle lejligheder vi bor i desuden er ringe isoleret. Jeg har da også tænkt mig at få isoleret noget bedre i de døre jeg har, men tror langt fra det er nok (vinduerne er termoruder, og det er ikke sådan at varmen ligefrem fiser ud nogen steder). Det er egentlig kun min stue (ca. 30-35 kvm) som jeg har behov for er varm nok - i køkkenet klarer mit gaskomfur det fint (har altid døren til køkkenet lukket for at spare på det rum der skal varmes).
 
Sidste år fik jeg en ekstraregning på 3000 kr., selvom jeg frøs rigtig meget om vinteren (har nu fundet ud af at det slet ikke nytter blot at lade radiatoren køre på fuld drøn, da meget af varmen går tabt da det transporteres væk i det fraførende rør).
Summa summarum. Er der nogen som kan sige mig om det er helt hen i vejret med min vandhane ide  (har ikke kunnet finde noget om det på nettet), eller som har andre forslag til hvad der kan gøres for at lune min lejlighed lidt her i den kolde juletid.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen Mikkel
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa

Jeg har ingen erfaring med det du foreslår, men umiddelbart tror jeg ikke du vil få nok ud af det. jeg vil tro at vandet i vandhanen ikke er varmt nok til at give nok effekt.

Istedet tror jeg du skal kigge på en gasovn eller lign.

Jeg bruger selv følgende: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=28651&Grp=&n=10 til at varme 1. salen op mens jeg går og renovere. Den kan sagtens give rigelig varme. En beregning er at hvis den kører med fuld effekt koster den ca. 6 kr. i timen til gas

 

Christian

Men vær opmærksom på at når du brænder gas af så stiger luft fugtigheden så luft ekstra ud. Ellers køb en petroleumsovn - de er meget effektive men petroleummet er efterhånden oppe på 349,- for 20 liter på tilbud.
HVIS det skal virke, så skal der være cirkulation på det varme vand. Men jo større mængder varmt/lunt vand du har i et cirkulationssystem, jo større risiko for bakterievækster (legionella) i vandet.
Problemet med at vandet fiser lige gennem din radiator kan du løse med en returtermestat, der først lukker vandet ud, når det er afkølet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
det system med varmt brugsvand cirkulerende gennem både radiator og vandrør har de i et større byggeri i viby, århus. Der har de støbejernsradiatorer, som skulle være lidt mere hårdføre i forhold til ilt i brugsvandet som får radiatorer og ventiler til at tære. Men jeg kan absolut ikke anbefale det, da der opstår mange tæringer både i radiatorer og rør. Og vandkvaliteten må da osse bære præg af dette.
Annonce

Mange tak for alle de gode råd. Jeg kan godt se at der er lidt for
 Emange problemer, både miljømæssigt og praktisk, med min ide. Sådan en gasovn lyder som en ret god ide, bare ærgeligt at man skal slæbe gasflasker op på 3 sal når man nu har gasovn.

Men er petrolium mere besparende i længden eller hvordan?
Endnu engang tak fordi i fik mig fra den lidt småtossede ide

Hvis du må. Kan du så ikke sætte et par teer til din radiator og trække en fremløb og en retur ud af den i noget 15 mm pex rør så du kan tilslutte et par radiatorer mere.
Det vil da nok ikke lige se så smart ud med det slange. Men ville kunne løse dine varme problemer. Det lader jo til at der er nok varme tilbage, hvis du siger returen er godt varm.
Prøv da lige at snakke med ham varmemesteren igen. Det må da være en menneskeret, at man kan holde varmen i sit egen hjem.
mvh
777
Man kan få et fodpanel system hvori der kan løbe 2 12mm slanger som kan føres rundt til flere radiatorer, en 12mm slange kan sagtens trække 2-3 radiatorer , man kan næsten trække et helt hus med dem , hvis det er fjernvarme.
Kom til at tænke på noget.... er det en ejer eller leje-lejlighed du har??? Hvis du har så meget bøvl i en leje-lejlighed må det da lige være en sag for Lejernes LO

 

Christian

Du er inde på noget der,Speedi.
Jeg syntes det er usselt af ham varmemesteren, at han ikke vil foretage sig noget. Selfølgelig, kan der sættes mere varme til. Det kan sagtens ,laves ,sådan du kan få varme i hele din lejlighed.Tror også du har en god sag, Hr. Erdetleth, Der er ingen i dagens danmark der behøver at fryse. Personligt syntes jeg det er utilstedeligt at leje noget ud som man ikke kan varme op. Du betaler jo for varmen. så¨skal du så sandelig også have varme nok.
Det lyder da smart, med den løsning, smeden Nordfyn kommer med.
mvh
777
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis