nimbus 26 krydser klub

Hermed starter jeg klub for dem der ejer eller har interese af nimbus 26 fod til køb eller renoverings projekter. mulighed for at dele erfaringer, spørgsmål forslag og muligheder.Velkommen
Hermed starter jeg klub for dem der ejer eller har... Vis hele indlægget
83 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa alle Nimbus entusiaster,
Så fik jeg masten på og mangler lidt flikken på bommen, så er "den grønne hest " klar til årets jomfrutur.
Jeg fik et tip af bådens tidligere ejer, der nu har Nimbus krydser 26 fod, for tredje gang.
" der er en konstruktionssfejl ved båden", man kan dårligt krydse kun ved hjælp af storsejl"
Fidusen er at få masten til at hælde lidt forover og dermed kunne fange vinden på en bedre måde. Er der nogle der kan nikke genkendende til dette?
Venlig hilsen Karl-Otto
Ja det er ikke et ukendt fænomen, og det er ikke kun din bådtype der nogle gange kan hjælpes på denne måde. Men det er få cm i toppen det handler om, og det er nok også et spørgsmål om hvor højt du forventer at kunne gå til vinden. Mange nye sejlere tror fejlagtigt at båden skal pines frem på kryds, og kan så ikke forstå at de lidt ældre kommer først. For de gik da ikke så højt.
Jeg krydser ualmindeligt godt for forsejl alene i min nimbus 26 og min mastevinkel er tæt på 90 grader.
Men alene for storsejl er det vanskeligere fordi riggen jo er forholdsvis moderne - med mastens placering og storsejlets areal. Og storsejlet har i mit tilfælde meget lidt dybde hvorfor der ikke er så meget at arbejde med.

At vinde højde på kryds er først og fremmest et spørgsmål om først at opnå styrefart i forhold til vind og vejr.
Kapsejladsmæssigt er fart vigtigere end højde. I sær ved krap-sø er det vigtigt at have fart til at komme fornuftigt gennem bølgerne.

Når det er sagt:

Med nimbussens rigning er forsejlets facon afgørende for hvorledes du skal stille på masten. Det er svært at trimme sig til fart og højde, hvis forsejlet er en udslidt sæk eller et flad bræt. Det må gerne have lidt pos og dybde forrest i sejlet - så pas på ikke at have halet forliget for tot i faldet. Desuden må det ikke lukke for meget i agterliget ... helst kun i den øverste trediedel. Du kan styre dette ved placeringen af skødpunktet i dækket og agterlinen i sejlet.

Riggen må generelt ikke stå for tot. Der skal være noget at arbejde med.

Dit agterhal på masten er også afgørende - i blæsevejr kan du stramme og dermed trække toppen tilbage. Dermed opnås flere effekter:

1. Forliget strammes op så fokken ikke falder så meget ud. (derved undgås unødvendigt tab af højde).

2. Kappen på storsejlet åbnes og vindtrykket mindskes så krængning mindskes (og dermed mindskes afdrift).


På læns skal agterhalet altid være helt slæk for at mastetoppen frem.

Efter min mening er der således ikke tale om en konstruktionsfejl, men at trimme og sejle et forholdsvis tungt skiv med 3/4-køl er noget andet end moderne flyvepap ...

Jeg ville ikke ændre selve mastehældningen for meget hvis jeg var dig. For selv med meget små forsejl uden storsejl kan man krydse meget fornemt med nimbussen.

Ps. Havheksen kom i vandet i går og masten på. Det blev dog kun til en motortur på sundet :-)

Hey.

Super initiativ med dette forum, har selv en nimbus 26 bygge nummer 40.

En lille indskydelse til denne ’kryds’ polemik. Ved ikke om det har relevans, men man har på de sener modeller valgt at rykke masten lidt, da båden med mastens oprindelige placering var svær at holde optimalt på kryds. Masten på min båd er blevet rykket og jeg syntes som Jac at nimbusen klare sig fint på kryds.
Hej
Hvad er målet på mastens plasering. Og hvor når er masten flyttet .. båd nr. jeg har nr 78 og den går fint på kryds der er måske for nevtral på roret så den skal holdes til i pustne for at få fart og ikke gå i stå ( for højt til vinden. men sådan er det med alle bådtyper en folkebåd skal også holdes til for at fån fart og højde.
hilsen evita
(men mål fra stævn til mast hvad er det. og hvad er maste hældningen eller må fra mastetop til hæk.)

Evita

Annonce
Jeg er ved at prøve at rekvirerer tegningerne eller målene fra værftet, men tror nu ikke det har nogle betydning for dit vedkommende. Hvis din båd har byggenummer 78 var den en af de sidste der blev bygget og jeg mener at man rykket mastens placering allerede i starten af 70’erne.
Jeg tror også nok enten mast eller forstaget er flyttet på min. I øvrigt er min forstærket under masten, da den som byggenr7 ikke var helt færdigudviklet. Fx kan jeg på nyere nimbusser se forskel på kølfacon og scandæk. Jeg skal i øvrigt prøve at måle mastens placering efter i aften.

Og så et andet spørgsmål: Jeg har ingen spiler, men jeg forestiller mig at man må kunne en brugt - den skal vel være ca. 43 kvm i følge de oplysninger jeg har, men hvad er jeres erfaringer - kender I mål på side- og underlig, så er det nemmere at finde en brugt spiler fra et andet skiv :-)
Spiler mål er 9,34 P/t/sl og 6,32 a/smw og 4,81e/lp/sf =47,2 m2
Jeg har flerer brugte sejl liggene da jeg har købt nyt storsejl og en høj smal fog. og en gennaker da det er nemmer at sejle med. på tur sejlads. her er foto af en gammel tysk plaket.

Evita

Alle slags tak og skumsprøjt for spilermål ... helt perfekt med så præcise mål :-)

Jeg har i øvrigt en lidt slidt, men ellers pæn udgave den tyske reklame i en dansk version :-)

I øvrigt mens jeg husker det. Mit mastemål er ...

Fra stævn til fastgørelse af fok 60 cm og derfra yderligere 270 til forkant af masten i mastefoden. I alt 330 fra stævn til mast. Hvordan er det hos jer andre?


Og Lundbye: Fik du tegningerne fra værftet?
Er der nogen, der vil sælge en (træ)mast til en Nimbus 26 sejlbåd? Eller kender nogel, der har en til salg. Måske fra en ophugget Nimbus 26... Min er knækket, min Nimbus 26 har nummeret 81 og er fra 1973.

Vh, Jan S.
Email: [email protected]

JanS

Der er yderligere 53 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også