stjerne/trekant omskifter

Jeg har en gammel båndsav på 3*380V. Den starter dog noget voldsomt og en kammerat har snakket noget om at han kan bygge en stjerne/trekant omskifter til mig. Jeg tvivler ikke på hans evner, men er det noget man skal have papir på eller må man bygge sådan en selv?
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan sagtens laves uden en direkte auturastion dermed dog ikke sagt det er lovligt. Det er det næppe men kan nemmere unddrage div regler i sådan et tilfælde.
Alt afhængigt af om du skal betale fuldpris for materialerne kunne det måske være en ide og montere en softstarter i stedet for. For hvis du skal betale fuld pris for alle stumper kan det nemlig ikke svare sig og bygge en stjerne/trekant starter så er det billigere med en softstarter.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hvis Stjerne/Trekant starteren er fastmonteret på selve maskinen, er det jo ikke en del af den faste installation, og det er derfor ikke autorisationskrævende arbejde. Til orientering, er softstartere så langt nede i pris, at det ofte giver en billigere og bedre løsning, men det kommer også an på motorens størrelse
Hov.. så lige at Fiahg har skrevet stort set det samme længere oppe.. sorry :-)
Check lige spændingsmærkningen på motorens mærkeplade.

Hvis den er mærket 3x380V Y(stjerne) eller 3x380V/220V, kan den ikke bruge stjerne/trekant starter.

Mærkningen skal være 3x380V (trekant)

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Annonce
Skrevet af Buch den 24-11-2008 23:48
Check lige spændingsmærkningen på motorens mærkeplade.

Hvis den er mærket 3x380V Y(stjerne) eller 3x380V/220V, kan den ikke bruge stjerne/trekant starter.

Mærkningen skal være 3x380V (trekant)



Hvis kammeraten har anbefalet noget, så giv hans kammerat dog den respekt.. og sig at det er "rigtigt, korekt eller hvbad der ellers er af SMS sprog, der skulle være dansk.l"
Buch er du ikke gået i selvsving.,

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Skrevet af FWM den 25-11-2008 00:52
Skrevet af Buch den 24-11-2008 23:48
Check lige spændingsmærkningen på motorens mærkeplade.

Hvis den er mærket 3x380V Y(stjerne) eller 3x380V/220V, kan den ikke bruge stjerne/trekant starter.

Mærkningen skal være 3x380V (trekant)



Hvis kammeraten har anbefalet noget, så giv hans kammerat dog den respekt.. og sig at det er "rigtigt, korekt eller hvbad der ellers er af SMS sprog, der skulle være dansk.l"
Buch er du ikke gået i selvsving.,
Jo, det kan da meget vel være jeg er gået i selvsving ...

- men det gør ikke så meget hvis det kan forhindre en afbrændt motor fordi man glemte at checke mærkningen.

Det er også overraskende hvor mange (selv fagfolk), der ikke kan tyde en motormærkning.

PS: Jeg forstår dit SMS sprog...  så skriv venligst på dansk.

 


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Jeg synes nu at Buchs svar er det absolut bedste i tråden - det nytter jo ikke noget at smide en stjerne/trekant starter foran motoren hvis det får den til at brænde af...

Du kan sagtens bygge en selv, men jeg mener at de fleste elgrossister lagerfører dem som standardvarer, hvor der kun skal monteres en smule gummikabel.
Jeg takker for de mange svar. Eneste softstartere jeg kan finde koster omkring 2-3K, men må da hellere høre hvad en stjerne/trekant omskifter koster. Og tak til Buch for advarslen, men det viser sig at den godt kan sættes foran sådan en omskifter. Hvis nogen har set billigere softstartere end de 2-3K, så modtages PM's gerne :) - Den stakkels gamle fine sav er ved at blive rykket rundt hver gang...
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis