Luft i radiator

Radiatoren i vores badeværelse på 1. sal "suser & bobler" næsten konstant.

Jeg har - gentagne gange - luftet samtlige radiatorer og gulvvarme ud, men uden nogen forbedring. Det er kun denne ene radiator, der "bobler".

Kan der være en fejl i en radiator, der giver denne "boblen", så det vil hjælpe at udskifte den, eller er der andre ting, jeg kan forsøge?

Ved udluftning af radiatorer, har jeg startet med den højest beliggende og arbejdet mig nedad.

Det skal siges, at den omtalte radiator kører på fuldt blus. Derudover er kun gulvarme i gæstetoilet (stueetage) samt stuen tændt. Resten varmes op med brændeovn.


Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske er problemet at din radiator er for lille så du kan hører vandet suse igennem. Måske er det din nilventil der ikke har den rette størelse og endelig kan din thermostat være gået sig en tur. Bortset fra det vil det nok være smartest at du starter med at udlufte nede fra. Starter du oppe fra vil eventuelle luftbobler blot fortsætte opad efterhånden som du bevæger dig nedad.
Radiator for lille: muligvis - tror det dog ikke, da det rummet kun er omkring 7 m2

Thermostat i stykker: hvordan tjekker jeg bedst det? Der er varme i radiatoren.

Nilventil: dér fik du mig - mit bedste bud omkring Nilen, er noget med Moses osv, men jeg er temmelig sikker på, at jeg er langt fra den rigtig løsning?

Udluftning nedefra: det prøver jeg lige.

Hvis jeg skal skifte radiatoren (har en ny liggende), er det så korrekt forstået, at jeg blot skal tappe alt vand fra fyret (efter jeg har slukket det) og så montere den nye radiator. Herefter fylde vand på fyret igen med udluftningsventil åben på den højest beliggende radiator, så jeg sikrer, at der er kommet vand rundt i hele systemet?

Franke
- nu som VVS-lærling *G*

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Hej Franke

Det kan være et der er forkert fald på din radiator. Det højeste punkt skal være i den ende hvor luftskruen er. Er det omvendt kan der samles en luftlomme i den andene ende, som du ikke kan komme af med uden at du "tilder" radiatoren.

Hilsen
Allan

Nilventiler sidder altid på afgangen af radiatorene, de forhindre at vandet løber for hurtigt igennem radiatorene.

Tjah hvordan mon du kan se om din thermostat virker, luk for den, bliver radiatoren kold skulle der ikke være problemer der.

Skrevet af Håndværkeren den 19-11-2008 18:00

Nilventiler sidder altid på afgangen af radiatorene, de forhindre at vandet løber for hurtigt igennem radiatorene.

Tjah hvordan mon du kan se om din thermostat virker, luk for den, bliver radiatoren kold skulle der ikke være problemer der.



Der er ikke ret anlæg der har både termostat, og en ventil på returløbet.

Det er nok forklaringen på at du ikke ved hvad en nilventil er.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Da jeg boede i en anden lejlighed, med centralvarme. På samtlige radiatorer var der monteret nilventiler i bunden af radiatorene og thermostater i toppen. Så forklar lige hvorfor en nilventil ikke skulle være nødvendig, eller er det mig der misforstår dit indlæg Flemming.
Jeg kan få samme gene fra et par af mine radiatorer på 1. sal.
Hvis jeg udlufter UDEN at slukke for cirkulationspumpen, får jeg faktisk kun gjort sagen værre. Når jeg udlufter med slukket pumpe, varer det kun et øjeblik, før jeg har vandet i top i radiatoren, og susen og især boblen forsvinder, og der sænker sig en livsalig ro i rummet!
Hvis radiatoren ikke kan varme rummet op, pga. elendig isolering, for lav fremløbstemperatur, termostat, der aldrig vil lukke pga defekt, eller hvad man nu kan forestille sig, ja men så vil det suse. Det vil i alle tilfælde ikke nytte noget, at skifte til en tilsvarende radiator.

Jeg går ud fra, at der er vand nok på dit anlæg og der er vand i din ekspansionsbeholder!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg siger ikke at den er ikke kan være nødvendig, men jeg husker bare ikke at have set et anlæg der har den.

Men jeg kan godt forestille mig at det kan være en fordel, ved boliger med direkte fjernvarme. For at kunne kølevandet nok i systemet.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis