Gips - underlag krydsfiner?

Hej
Jeg har læst blandt de utroligt mange indslag om gips, men ikke fundet noget om mit spørgsmål. Måske er jeg tosset....

Jeg er ved at efterisolere vores ydervæg i soveværelset, med en ekstra væg af 45 mm regler og isolering imellem.

Nu er tanken så at afslutte med gipsplader.

Men det er så møgirreterende efterfølgende at hænge noget op i gips. Så min tanke var enten først at sætte krydsfiner eller spånplade indenunder gipspladerne. Så havde skruerne jo noget at få fat i.

Men kan man det og er det en god idé?

mvh. Anders


Anders - handyman in spe

Projekter pt:
- inddragelse af integreret garage til beboelse
- opsætning af havehegn
- bygge værksted og overdækket terrasse
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det både kan og må du.

Der er nogle der er blevet rådet til at gøre det i nogle af de andre tråde om gips her inde.

Brug en 12 - 14mm krydsfinerplade.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Har selv lavet det i vores nye køkken. Har brugt tagkrydsfiner og bare savet noten og feren væk. Men det kan godt give lidt problemer at lave løsningen udenpå et stålskelet vil jeg bare sige.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Fin løsning, man skal sog være opmærksom på at træpladerne er tørre når disse monteres... Ellers vilde arbejde når de tørrer og dette kan give grimme revner i gipsen (tror mig, taler af bitre erfaringer!)
Annonce
........ en fin løsning med krydsfiner og afslutte med gips .............. eller du kunne bygge det hele med Rigidur fibergips plader ...........limet sammen ......... her er et lag tilstrækkeligt ............

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Med mindre det du skal sætte op er noget der skal bære personvægt, så er der (syntes jeg) normalt ikke noget problem i at sætte ting op i gips. Ved du på forhånd hvor du vil sætte noget ekstra tungt op, så kan du evt. forstærke med et par tværstivere på dine reglar, eller et par ekstra reglar (eller begge dele !)

Du kan både bruge ekspandets, gipsplugs, eller efter princippet med forfra dåser, kan du simpelthen lægge af på indersiden af gipsen (kræver dog en mekanisk løsning). Hvis den gips du har købt er af en god kvalitet, kan du uden de store problemer lægge op til 30-40 kg i en enkelt skrue.
Herudover, så kan det give nogle problemer at lægge et organisk materiale under gipsen, da det jo bliver lukket inde, og evt. fugtproblemer kan udvikle sig når man benytter organiske materialer, så uden at kende bevæggrunden for at du sætter gips op, så vil jeg da gerne lige slå på tromme for at undvære spånpladerne hvis de ikke er absolut nødvendige.
To lag gips er også en mulighed, det giver mulighed for en højere maks. belastning:

Se mere på: http://gds.knaufdanogips.dk/xpdf/lette-skillevaegge_2-0_www.pdf
Halløj
Må man bruge træplader bag vådrumsgibs 
Ny badeværelse er under opbygning 

På forhånd tak 
Du bruger bare fibergips i stedet for almindelig gips, så kan du bare skrue ting op, da den er stærkere og skruefast, samt godkendt til vådrum, når der benyttes 15mm plade.

Du må gerne bruge træforskalling bag, hvis det er hvad spørgsmålet går på, ellers ville man ikke kunne lave vådrum i et træhus.

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis