Ifø cera skyller ikke rigtigt.

Hej, vi har et fritstående Ifø Cera som ikke skyller ordentligt. Det virker som om flowet fra cisternen til kummen ikke er stort nok.

Der kommer ikke noget vand ud fra den forreste 1/5 af kummen.

Cisternen har fået en meget okkerfarvet belægning, kan det være den belægning som mindsker flowet?

Kender nogen en løsning på det problem?

mvh.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan det sagtens værer, om det er kalk eller okker kan du finde ud af på følgende måde, okkeren er blød og kan skrubbes af med en børste, hvor kalken sidder rigtigt godt fast. Er det okker kan du muligvis rense kanalen under cisternen med en gammeldags flaskerenser og noget opvaskesæbe. Du skal dog først have fjernet kopventilen over hullet for at kunne komme til, er det kalk bliver det nok sværere, men prøv at hælde en liter ediekesyrer ned i cisternen, og lad det stå i mindst 2 timer før du skyller.
Jeg har nu langt om længe fået renset for aflejringer. Desværre har det ikke hjulpet.

Er der nogen som ved om man kan justere kopventilen, så den hæver sig mere, idet man trykker på skylleknappen?

Er der nogen som har andre løsningsforslag?

Er der andre som har konstateret det samme som jeg? (kan det være en fabrikationsfejl?) Toilettet er ca. 3-4 år gammelt, og købt i Bauhaus på tilbud.
Rikkesfar

Hej

det typiske problem med et ifø cera er den skylle mekanisme den har. De 2 flamingo stykker der sidder på mekanisken kan du justere henholdsvis op eller ned. Det kan også være at den ene af stængerne som holder bundpakningen er brækket, hvilket så bevirker at den ikke løftes korrekt op når der skylles. En  anden mulighed er at i toppen sidder der ligesom 2 blå eller sorte knapper under låget. Disse kan justeres højre op ved at trække i dem. Du kan jo prøve at pille trykknappen af, og så trykke til på en af de to knapper. Hvis det så viser sige at skylle fint når du gør dette, så træk dem højre op

<p>Bare spørg</p>
Hej vvsmanden, tak for dit svar som desværre ikke hjalp mig videre.

Jeg prøvede at fintune rytterne (de blå/sorte knapper), og det gav måske en lille smule. Jeg tror problemet ligger i den plastic vandfordeler (vvs nr. 609411.560) som sidder under cisternen, eller måske udformningen af kanalen i skålen/kummen.

Jeg har prøvet at fjerne hele mekanismen, så der kun var selve udløbsventilen tilbage. Den kunne jeg løfte op i forskellige højder eller helt af. Det gav imidlertid ikke flow nok til at vandet kunne løbe helt ud i forkanten af skålen.

Så jeg vil lige overveje om jeg skal skrue hele cisternen af for at kunne se den vandfordeler. Det er jo en større omgang, og der skal måske bruges gummipakninger til cisterneboltene.

Hej igen. Langt om længe fik jeg taget mig sammen til at få gjort noget ved sagen. Afmonterede cisternen for at kunne komme til vandfordeleren.

Der sad en del aflejringer (kalk) på vandfordeleren, men den sad lige. Jeg havde ellers forventet at den kunne riskere at sidde skævt, siden der ikke kom nok vand ud i kummen. Samlede cisternen igen efter afrensning, og efterfølgende test med kun udløbsventil monteret, viste at der nu kom vand nok. Samlede resten af skyllemekanismen, for så at konstatere at problemet ikke var løst alligevel.

Det virkede som om at ventilen ikke åbnede tilstrækkeligt. Jeg kunne måle at den kun var ca. 7 mm åben ved skyl. Jeg modificerede vippearmene så de nu tidligere/hurtigere trækker hævestængerne op, og derved opnår større åbning af udløbsventilen. Nu er der tilstrækkeligt skyl i hele kummen.

Jeg er ikke helt tilfreds med løsningen, men indtil videre lever jeg med det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis