hjælp til digital kamera

Hej...

Jeg vil have mig et nyt kamera og har sonderet terrænet lidt...

Jeg er kommet frem til et par Nikon modeller jeg kan tænke mig...

Nogen med forstand på det der vil kaste et blik på dem og fortælle mig om jeg vil savne noget ved nogen af dem...

Egentlig hælder jeg mest til zoom kameraet da jeg mest tager billeder udendørs men vil ikke gå på kompromis med billedkvaliteten...

Men valget falder endten på Nikon Coolpix S710 eller Nikon Coolpix P80

S710: http://www.nikon.dk/product/da_DK/products/broad/1636/overview.html

P80: http://www.nikon.dk/product/da_DK/products/broad/1596/overview.html

Hvad jeg selv har svært ved at overskue hvilket af vidvinkelobjektiverne der er bedst til lidt alm indendørs fotografering... men igen... ikke noget jeg gør en masse i.

på forhånd tak :)

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Svært at sige, kommer helt an på, hvad du er til...

Men i hvert fald må du ikke lade dig forblænde af at det ene 'kun' har 10 MPixel. Til alm. brug er det rigeligt, du kan printe det ud i A3 uden at se pixels.

Til sammenligning har vi lagt et billede fra vores 6 MPixel Canon op på

http://www.albin25.dk/images/img_0007.jpg

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Men når nu ingen andre vil kommentere, vil vi da give et indspark mere.

Hvis du er til altid at have kameraet i brystlommen, lige klar til at forevige en situation, skal du afgjort gå efter 710'eren. Det vil give dig rigtig mange gode billeder, som du nok ikke ville have fået, hvis du først skulle pakke kameraet ud af tasken, vælge program, tage stilling til det ene og andet, inden du skyder.

Plusser ved lommemodellen: Altid ved hånden, nemt at betjene, tænker for dig, tager glimrende billeder.
Minusser: Dårlig ergonomi, ofte for lidt lys på blitzen.

Plusser ved 'den store': Større linse => bedre billeder ved svagt lys, flere muligheder for at eksperimentere med blænde og lukketid (dybdeskarphed), en generelt 'bedre fornemmelse' (vores subjeltive holdning) ved et 'rigtigt kamera'.
Minusser: Stort at slæbe med, mange muligheder for at ødelægge et godt billede ved forkert indstilling. På stilling 'Auto' dog lige så idiotsikkert som det lille.

Vores helt subjektive holdning: Hvis fotografering interesserer dig, så køb ingen af dem. Det lille vil hurtigt irritere dig med sine manglende indstillingsmuligheder, og det store vil være godt nok et lille års tid, derefter vil du hige efter et spejlrefleks (og her er Nikon også blandt de bedste, selvom vi sværger til Canon). Men hvis du er på jagt efter et praktisk kamera til de hurtige situationer, så køb 'det lille'.

Ellers kig i Den blå Avis, der er ofte kameraer på 6 MPixel til en god pris, så kan du jo lege et års tid og så finde ud af, hvor din interesse går henad.


Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

hvist du skal gå dybere i digital kameraer.!

så prøv hoppe ind i http://www.digitalfotoonline.dk

der er mange oplysninger om foto og kameraer.

jeg har canon 400d og canon G9. og de er gode til fleste forhold.!

jeg tager tit nat bildeder og mange forskelige motiver.?

men G9eren kan tage gadebilder i gadelys når kameraet under støttes
af fast genstand. eller fotostativ.!

canon G9 er en halvstort kompaktkamera kan mærkes i hånden af vægten.!
320 gram køreklar. med batteri og ramkort.

hvist du tager almindelige bildeder er kompakt kamera god.

hvist du tager aktions bildeder ud over almindelige bildeder. er spejlreflekskamera
god.!

eller finde en kompromis.!!!

afhengige af hvor meget man hville slæbe på.!

det støreste hage hved kompaktkamera er opstart tid.!
lige fra du tænder til den er skud klar.!
og huldet i udløseren fra trykket til lukkeren smækker.!

Jeg er kommet frem til at det er et zoom jeg vil have... så her i ugen vil jeg ud og spørge nogle fagfolk om det...

Jeg tror næsten at valget falder på Nikon Coolpix P80 eller Canon Powershot SX10 IS

Jeg er klar over jeg skal spørge til trigger tiden eller hvad man kan kalde det... altså fra man trykker til det skyder...

Ellers nogle kyndige folk der har noget at sige noget godt og skidt om de to modeller?

Generelt synes jeg holdningen hælder mest til Canon når man spørger rundt omkring... Jeg kender ikke selv noget til det men havde ellers på fornemmelsen at Nikon lavede kram...
Nu er jeg godt nok til Sony, men vil bare sige at, tiden fra man trykker, til billedet er taget er vigtig hvis man fotograferer noget i fart. Jeg købte mit DSC-828 fordi jeg altid fik billeder af hundenes haler eller der, hvor de lige var, det er nogle år siden, så det er nok lidt forældet, ihvertfald vægtmæssigt. , Jeg går ikke over til spejlrefleks, da jeg så mister muligheden for at optage en godt nok ikke super video, samt at jeg ikke skal rende rundt med ekstra objektiver. For et par år siden købte jeg et DSC-M2, som er god til video, men på grund af en uheldig udformning ikke er til at holde roligt til fotos. Så prøv at holde det du vil købe, for at se om det er til at holde stille.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Sony, Nikon og Canon laver alle rigtig gode kameraer - og også nogle mindre vellykkede modeller, især indenfor lommekameraer.
 
Når man ser test af deres spejlreflekskameraer i prisområdet 6 - 10000 er de rimeligt jævnbyrdige. På det professionelle område er Canon måske førende lige i øjeblikket, men Nikon og Sony er kun en hårsbredde bagude, og måske bedre om en måned. Her er det lige så meget religion og vane, der er afgørende for, hvad man synes bedst om.

Canon var heldige at lancere deres EOS 300D til en fornuftig pris på rette tidspunkt - og følge op med 350 og 400 lidt før konkurrenterne. Derfor taler mange om det mærke som god 'value for money', og der er ingen tvivl om at det er godt kram, de laver.

Men langt de fleste kameraer i dag har en rigtig fornuftig billedkvalitet. Megapixel er ikke så afgørende (som du nok kan se af vores eksempel med rosen), vigtigere er optikken, brugervenligheden og som Lynæs og andre er inde på, hastigheden, altså fra du trykker på knappen og til billedet bliver taget. Her er spejlreflekskameraerne absolut nr. 1.

Da vi stod i butikken, var valget mellem Canon EOS 300D og efterfølgeren 350D. Vi valgte den gamle model, 300D, fordi det lå bedre i hånden. 350'eren var simpelthen for lille. Det havde bedre opløsning, var sikkert mere avanceret på mange områder, men det andet føltes bedre.

Vi abonnerer på DigitalFoto, og de har testet adskillige kameraer, som teknisk set er glimrende, men bliver disket, fordi man i kampens hede får plantet pegefingeren over objektivet eller blitzen. Eller fordi de, trods 15 MPixel, ikke er i stand til at levere ordentlige billeder p.g.a. billig plastic-optik. Der er trods alt pokker til forskel på, hvor meget lys, der lukkes ind ad en kontaktlinse kontra bunden på et literkrus fra Oktoberfesten.

Det bringer så et helt andet emne op... De to kameraer, du havde i første indlæg, er begge låst på den optik, de nu er født med. Og 27 -28 mm som bedste vidvinkel er ikke imponerende. Ejendomsmæglerlinsen er nede omkring 15 - 10.

Vi vil gætte på, at du kan få et kamera som vores for 2-3000 i Den blå Avis. Om det hedder Canon, Nikon eller Sony gør ikke den store forskel, dér hvor du er i dit fotoliv. Fordelen er, at du kan købe flere objektiver, så du har noget at skifte mellem til de forskellige situationer. Vi har den 18-55 mm, der fulgte med kameraet, og som er rigtig god til de fleste situationer, og en billig Tamrom 55-200 mm til når vi skal tæt på. Næste indkøb bliver en ekstern blitz, som kan vinkles opad og snakke sammen med kameraets automatik, men det er jo en helt anden sag.

Du kan nok se, hvad vi prøver at sige. Skal du alligevel have et 'stort' kamera, så køb et spejlrefleks, du bliver mere tilfreds med det i længden. Har man først én gang haft sådan ét i hånden (hvis man altså har den interesse), bliver man aldrig rigtig helt tilfreds med andet.

Med til historien hører dog, at vi i dag på containerpladsen klunsede et lille HP Photosmart på 6 MPix, som på automatik (det kan sikkert ikke andet) tager nogle fantastisk skarpe billeder, der sikkert vil være langt rigeligt for de fleste af dem, som i gamle dage købte et Samsung 35 mm med 3 x zoom til feriefotos.

Ja det er dæleme ikke nemt at vælge i vore dage...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Albino... Du er jo en nørd

Jeg har kigget meget på spejlrefleks og kommet dertil at skal jeg til at slæbe andre objektiver o.s.v. med når jeg skal nogen steder, så får jeg det ganske enkelt ikke gjort... Jeg skal have et kamera med godt zoom og vidvinkel som der i 80% af tilfældene blot kan stå på auto funktion, og alligevel have lidt funktioner at lege med når jeg har lysten til at gøre lidt ekstra ud af det.

Nej er bare i skrivehumør og vil agitere for at Megapixel ikke altid er lig billedkvalitet.

Og hvis dit valg bliver P80'eren er missionen jo lykkedes - du vælger et fornuftigt kamera, som ligger godt i hånden takket være batterikassen, fremfor et lille, fancy 15MP, som man aldrig kan finde, fordi man også har et par kassebon'er fra Netto i samme lomme. Og når du en dag prøver at tage et billed i svagt lys uden blitz for at fange stemningen, vil du se, at resultatet fra den store linse er langt bedre end hos dem, der har nok så mange MPix i deres mobil eller lommekamera.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

jamen nu har jeg også skrevet længere oppe at jeg har skiftet mening ;) valget faldet endten på P80 eller Canon Powershot SX10 IS ;)

men når jeg kigger specifikationerne igennem på de to, kan jeg ikke se fordele og ulemper i alle disse tekniske udtryk og tal, som jeg intet ved om...

Lidt ligesom... nu er jeg pladesmed... tror du at du kan læse en opbygningstegning til en opretterbænk ;)
Det kunne jeg måske nok - eller rettere, det ville jeg skulle kunne, hvis det var det, jeg levede af.
 
Nu lever jeg af at lave tilretninger af virksomheders økonomisystemer => Nørd, som du også sagde tidligere.

Jeg har to pointer i mine indlæg:

Megapixel er ikke altid lig billedkvalitet. 4 Mpix er rigeligt til de fleste, hvis man ikke lige skal bruge en detalje, som skal blæses op til det groteske.

Man skal vælge det kamera, som man kan lide, som føles rigtigt i hånden. Hvis der ikke er 'kemi' mellem kameraet og brugeren, bliver sidstnævnte aldrig tilfreds. Hvad anmelderne så siger, er ligegyldigt, det vigtige er, hvordan DU har det med apparatet.

Vi har fundet vores. Og hvis det ellers holder til vores mange ture på vandet, bliver det ikke skiftet ud, om så standarden siger 50 MPix om 2 år...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis