Reparation af hul i gipsvæg

Jeg har overtaget et hus, hvor der under flere vindueskarme er skåret hul i gipsvæggen. Hvorfor ved jeg ikke. Måske for at lettere at kunne isolere under vinduerne?

Hullerne er så brede som vinduerne og mellem 3-5 cm i højden. I dybden går hullerne til ydervæggen (mursten) og er dermed 20-25 cm i dybden.

Jeg vil gerne "mure" hullerne til, men jeg ved ikke hvad jeg skal anvende til formålet? Min umiddelbare plan er at smide rockwool i hullet, bruge mørtel og slutte af med spartelmasse som ligner gipsvæggen i konsistens. Er det helt ved siden af?

/ Morten

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke bare skære lidt gips til i hullets størrelse og så skrue en klods eller to fast som du kan sætte gipsen på. Så skal du bare lige spartle samlingerne og male. Det er da den gængse måde at reparere huller i gipsplader på.
Hvis du anvender Twist metode, som nok er den bedste, og letteste så husk lige at lægge en papir eller glasvævs strimmel i samlingerne inden du spartler. Ellers står du bare med nogen fine revner under vinduerne om nogle måneder;)

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg havde godt læst om fremgangsmåden med at skære gips til og spartle rundt om dette. Da det kniber med plads til at få banket klodser på plads, som gipsen kan bores fast i, havde jeg håbet på en mure-fremgangsmåde
Tja... Du KAN vel i teorien også lægge lidt puds ind i hullet. Og når det er tørt, så kan du spartle med noget gipsspartel eller polyfilla. Det giver også et nogenlunde gipslignende resultat. Men det bliver lidt besværligt, hvis du en dag skal renovere gipsen, plus hvis du bruger pudsemørtel så isolerer det vist nok ikke helt så effektivt som stillestående luft. du risikerer derfor en lille kuldebro under vinduet, hvor der i forvejen er en større tendens til at du finder skimmel og råd.

............. eller du kan bruge den metode som "skum-fiduser" bruger:   fyld op med rockwool  og afslut med skum , når det er tørt skæres overskydende skum væk og man lader resten være op til maleren .

det kan godt lader sig gøre at spartle oven på hærdet skum og under vinduerne skal du jo ikke skrue noget fast , brug polyfilla eller sandspartel .


....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
fusk og klampet løsninger findes der jo masser af. gør som twist skriver evt. kan du jo skære hullet lidt støre hvis det kniber med at få en klods i hullet
Skrevet af slettegard den 01-11-2008 09:16
fusk og klampet løsninger findes der jo masser af. gør som twist skriver evt. kan du jo skære hullet lidt støre hvis det kniber med at få en klods i hullet

Giver dig 100% ret. Alle de andre "løsninger" er jo rædselsfulde! Hvis det var mig havde jeg skiftet gipspladerne ud. Går hurtigere end man tror og resultatet bliver meget bedre.

Måske kunne du vise et par billeder, så vi ved hvordan det ser ud?

............ ja fusk er der nok af ......... fortæller kun hvad jeg har set faglærte tømrer gøre...........  og fra et stort byggefirma ............

jeg var heller ikke særlig populær da jeg kaldte dem for " skumfiduser "   grin grin


....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også