Forsikringssag kældergulv/kloakrør

Hej

Jeg er i den situation, at vi har brud på vores kloakrør under vores kældergulv. Gulvet skal brækkes op, og det skal nye kloakrør ned.

Nu rejser der sig en række spørgsmål.

Er der krav om at når "forsikringen" skal have gulvet brudt delvis op, så skal de bryde hele gulvet op og lave det efter nutidens gældende regler angående isolering m.m?

Vores hus er fra 1957, så isolering under kældergulvet forefindes nok ikke.

Jeg har endnu ikke haft en taksator ude og så på skaderne, dog har vi fået foretaget kameraundersøgelse, som har påvist problemerne.

Et andet spørgsmål går på faldet på mine kloakrør. "TV-holdet" som var ude ved os, gjorde opmærksom på, at der ikke var ret meget fald på vores kloakrør. Dette kan skyldes at den kommunale kloak ligger højt i vores kvarter. Men siden der sidst er blevet lavet noget ved husets kloaksystem, så er det kommunale kloaksystem blevet udskiftet. Spørgsmålet er nu.... hvis det er muligt at lave mere fald på vores kloaksystem, er det så noget forsikringsselskabet også skal udbedre?

Ud over jeres svar, ønsker jeg også at kunne dokumentere det via lovstof eller lignende, så smid gerne links eller andet brugbart.

Håber at mit indlæg er forståeligt og at nogle kan hjælpe.

På forhånd tak for hjælpen.
Anders
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at være helot skråsikker tror jeg nok du selv kommer til at hænge på en del af regningen med det gulv der. Tror også du selv kommer til at betale for en omlægning af dine rør hvis det er noget du vil ændre på. Men er dog ikke sikker på det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Ok tak for dit svar.

Det med at ændre faldet, så var det set ud fra det synspunkt at det ville gøre kloakken mere driftssikker, og dermed ville risikoen for nye skader mindskes. Men jeg ved heller ikke hvor vigtigt det er med mere fald end der er nu. Huset har da fungeret siden 1957, så.....

Men tak for dit svar. Håber dog at flere kan komme med lidt viden inden jeg får besøg af taksatoren.
Er der ikke brugere der har prøvet noget lignende eller har viden på dette område?
Hej Chuckie

Jeg havde samme problem som dig med sammenstyrtede kloakrør under kældergulvet. Jeg havde en entreprenør til at lave dræn rundt om huset og han opdagede problemet. Det hele foregik mellem entreprenøren og forsikringsselskabet, så jeg er ikke så meget inde i hvad de aftalte, men jeg kunne jo se hvad de lavede.
Jeg fik lavet nye kloakrør i hele kælderen og de havde kun hakket gulvet op der hvor rørene gik. Efter de nye rør var trukket fyldte de op med sand og støbte direkte ovenpå. Mit hus er fra 1930 og der er absolut intet isolering under kældergulvet.

Umiddelbart mener jeg ikke at der er nogle krav om at de skal lave dit nye gulv efter det nye bygningsreglement. Er reglerne ikke sådan, at man først skal bygge efter det nye bygningsreglement, når værdien af renoveringen overstiger 25% af huset værdi?? Eller vedrører mere end 25% af husets klimaskærm?

Der må være nogen herinde der ved det med sikkehed..
Mvh. Martin
Tak for din svar Martin.

Jeg har i dag snakket med forsikringen, og de sagde det samme som dig.

Men de sagde også noget andet interessant. De vil skyde nye kloakrør gennem de gamle, så de skal slet ikke åbne gulvet.

Men det rejser et andet spørgsmål. Kan det kloakvand der er trængt ud give gener, eller er problemet løst når vi får skudt de nye rør ind?
Annonce
Hvis man kan skyde de nye rør gennem de gamle rør, er det jo en fin løsning. Mine rør var dog faldet så meget sammen at man ikke kunne komme igennem. Jeg vil umiddelbart ikke mene at det udtrængende vand gør noget, det skal nok sive væk.. Jeg var dog ude for, at jeg havde haft så meget vand at der var et helt hulrum under min udestue fordi jorden var skyllet væk. Det var faktisk det entreprenøren opdagede, da han gravede dræn, og som så førte til at vi fik renset kloakerne og foretaget kameraundersøgelse...

Mvh. Martin
I forsikringsøjemed, så har du "kun" krav på at få lavet det der er omfattet af din forsikring. Hvis det så er SMARTERE at at lave en anden løsning, så står det dig frit for at vælge denne, men så dækker din forsikring ikke. Forsikringen dækker KUN genopbygning.
Og jo, det er ganske korrekt at ved renovering skal man kun genopbygge til samme standard, og ikke følge de "nye regler" med mindre man rammer mere end 25% af klimaskærmen. Dermed ikke sagt at det ikke er SMART at lægge isolering og evt. nyt kældergulv, evt. med gulvvarme når nu man alligevel skal have en del af gulvet op. Og kan du ordne det med entreprænøren så er det fint nok, men mange forsikringsselskaber er begyndt at reparere selv istedet for at udbetale erstatning. Det kan bedre betale sig for dem, da de kan lave nogle fordelagtige aftaler med div. håndværkere.
Jeg har selv talt en del med min ejerskifteforsikring ang. udbedring af manglende understøttelse (Tidligere ejer har haft nogen håndværkerer uden for meget mellem ørerne.) Vi har snakket en del frem og tilbage og fundet en løsning vi begge er tilfredse med, således at vi selv står for noget af arbejdet, tilgengæld får vi det som vi gerne vil have det. Det bliver måske en smule dyrere for os, men det er stadig langt billigere end hvis vi selv skulle lave det helt fra bunden.

Mvh You Can Do It!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis