Pressostat på hjemmebyg kompressor defekt?


Hey på min hjemmebyggede kompressor har jeg det problem at pressostaten måler trykket fint og slår motoren fra som den skal, men når den slår fra lukker den luft ud inde ved føle-røret i elektronik huset.. Den bliver ved med at lukke luft ud indtil motoren starter igen  :o
Nogen der kender problematikken ? og kan man evt skifte den nåle-ventil som sidder inde i huset?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er vel en pressostat med aflastningsventil som du har sat på

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Lyder som om det kunne være en kontraventil, mellem selve komp og tank.. din pressostat skal lukke luften ud af komp. ellers er den for "tung" at starte igen hvis der står tryk på toppen af cylinder.. men den skal selvf. ikke tømme tanken, kun toppen af cylindrene for luft..

Mvh Jan J

Ok så har jeg måske forbundet tingene forkert, for lige nu er mit setup som følger:

1 old gammel kompressor uden tank.

1 gammel tryktank (fra defekt kompressor) med pressostat styring på.

Den gamle tank har 2 lynkoblinger så den ene bruger jeg til at føde luften ind og den anden sidder på pressostaten og det er den jeg kobler værktøj på.
Men jeg kan godt se at den der udluftnings funktion har jeg ikke været opmærksom på, den prøver åbenbart at udlufte hele tanken som det er monteret nu..

ER der nogen der kan prøve at forklare hvordan det skal sættes sammen hvis man tager udgang i at jeg har en kompressor stående og så en løs tank og det skal forbindes med luft slange, ikke faste rør.



Det må være sådan en her jeg mangler så:



Jeg mener alvorligt,at du skal købe dig en kompressor der er godkendt,og ikke øve dig med noget du har ved hånden.Luft er meget farligt,og kan som ingen ting lave dig og være dine omgivelser til grøntsager ved trykeksplosion ved fejlmontering tæring indefra,fordi der altid står vand i bunden af beholderen.
Du skal også tænke på dem der skal feje dig op bagefter,især hvis du har ligget et par dage.

med venlig hilsen Svend
Annonce
Hej Igen..
Husk en sikkerhedsventil på tank...
Når du selv bygger skal du huske at luften kun skal løbe den ene vej mellem komp og tank... alså over i tank, derfor en kontraventil... når komp stopper ved dit setpunkt tryk, skal din presostat lufte komp ud så der ikke står tryk på toppen af komp, da den så bliver meget svær at starte for motoren næste gang..
Men som sagt... husk sikkerhedsventilen på tanken.. Ligeledes at alt er godkendt til det tryk det skal bruges til... ikke noget med nogle vandslanger og koblinger nede fra brugsen ;-).. det kan give ret store slag, hvis du laver noget skidt..
Håber jeg hjalp lidt ..
Mvh Jan J

Tro mig det hele bliver lavet af dele som er lavet til højere tryk end jeg kan opnå, og SELVFØLGELIG er der en overtryksventil på tanken og den virker ! (er testet!)
og de svejsninger der er lavet er udført af en proff der normalt svejser ting til hydrauliske gravemaskiner, som kører med lad os kalde det en "smule" højere tryk end 10 bar.. så jeg er ikke spor nervøs ved det projekt, jeg var bare ikke lige opmærksom på at der skulle udluftes på røret op til cylinderen, men det ved jeg jo så nu
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis