GU10 LED og lysdæmper

Hejsa

Jeg har 16 stk 230v halogenspots (sløjfet) der er leveret med 25 watts halogenpærer (samlet 400 watt). De skal alle nu dæmpes af 1 alm. LK Fuga Touch-dæmper, som kan klare 180 watt, og jeg skal derfor finde en anden type pære - i den forbindelse har jeg kigget på diverse LED-pærer.

Mine spørgsmål:
- Kan LEDs overhovedet dæmpes?
- Kan jeg uden problemer skifte til 16 stk 1w LEDs? Jeg tænker bl.a på dæmperen - ifl. LK er den dimensioneret til 20-180w. 16 * 1w giver jo ikke 20w eller mere. Der findes så tilgengæld kraftigere LEDs - så er de måske en mulighed (fx 2w)?

Svar haster en smule - på forhånd tak.

/Bellini

P.S.: For at komme evt. råd i forkøbet; at LEDs giver et koldere lys, er ikke et problem for mig her.


 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Bellini

Det er bestemt ikke alle LED-spots som kan dæmpes, det er pga den strømforsyning der er indbyggt i dem.

Hvad skal du bruget dem til ???

Tror du skal op i noget kraftigere end 1W. Der er kommet nye som er på 6W, de er så kraftige at de kan brues til grundbelysning...

Mvh
Brian

Det er kun få LED der kan dæmpes, dog findes der en del sparepære GU10 som kan dæmpes med en skyde eller dreje lysdæmper. Megaman laver den i 5W og 7W.

Til en hjemmebiograf ville jeg nok vælge en sådan model i megaman.

Hej Bellini,

Hvis du ikke allerede har en Lysdæmper men skal ud og købe en, så kan du løse dit problem på denne måde:

 

Monter en Fuga Touch 350 Unidim, den kan klare 350 watt

El nummer: 1067003861

Udskift dine 25 watt Spotpærer med 20 watts gu10

El nummer: 6256300259

Lysdæmperen er med automatisk nedregulering, og trappe timer, så kan du lade lyset fade ud præcis som i en rigtig biograf

Ved denne løsning har du også mulighed for at få et ordenligt lys i hjemmebiografen, f.eks når der skal støvsuges for popkorn og matadormix

Venlig hilsen

Klaus

Klaus -> Den løsning har jeg også selv overvejet (selvom jeg har købt en 180 dæmper og fjernbetjening). Blandt andet fordi den stadig er billigst og fordi den giver mest lys.

Diodelyskilder -> Er absolut interesseret i at spare el, men dette lys vil max være tændt i 1 time om ugen (max!), så det er meget begrænset hvad jeg vil spare. Samtidig kan jeg ikke gennemskue hvordan jeg sikre mig, at en LED kan dæmpes (som alle åbenbart ikke kan).



/Bellini


 

Hej Bellini

Om en LED pære er dæmpbar eller ej, bør fremgå af producentens data, og her bør der også fremgå hvis der er særlige forbehold som skal tages, f.eks. ved 12V spots, kan der være tale om at der kun kan bruges en bestemt type trafo, typisk en jernkerne trafo.

Ved 230VAC findes der ikke ret mange LED pære som kan dæmpes, det største udvalg af dæmpbare E14, E27 og GU10 diodepære finder du nok her:

http://www.prolys.dk/dimmable-led-lys.html

Her fremgår det tydeligt at de kan bruges sammen med lysdæmper.

Håber det hjælper dig lidt vidre med dit projekt.

Mvh.
www.prolys.dk

Prolys.dk - Autoriseret SunFlux forhandler

  • Kvalitets LED lys til den kræsne bruger...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis