Drivhus, sokkel og glas vs. polycarbonat

Hej,

Nu vil "the artist formerly known as havehaderen" også til at have drivhus (det er lidt sjovt, som man skifter mening hen over tid ).
Og jeg troede jo blot, det var at købe et (brugt) drivhus, montere det på en alu-sokkel, der var formonteret på en række "minkklodser" (det skulle jo gerne være nemt at flytte - just in case).

 - og så går det op for mig, at de sokler, jeg kan finde, er i stål (og i øvrigt noget tyndt, vakkelvornt af slagsen, der ikke lige tiltaler mit temperament).
Jeg kan selvfølgelig imødegå den galvaniske tæring ved at lægge lidt plast mellem stål og alu, men hvor længe går der, inden soklen begynder at ruste??? Hader ganske enkelt at se på rustent metal

Ser jeg spøgelser - og er kvaliteten god nok? Eller skal jeg forbi jernhandleren og hente nogle rustfri profiler? Eller bare montere huset på en rem af trykimprægneret træ (bare rolig, al dyrkning vil ske i plantekasser)???

Havde egentligt regnet med at bruge polycarbonat som ruder, men da huset langt fra ligger optimalt mht. sol, får jeg nok brug for alt det lys, jeg kan opdrive (=glas). Er det korrekt forstået?

Er der nogen reel fordel varmemæssigt ved at sænke gulvet 20-30 cm og isolere soklen med 50 mm flamingo? Og evt. gulvet også? Særligt når jeg vil bruge kapillær-kasser? Bliver højden for lav, når man bruger kapillær-kasser (indvendig højde ca. 2,1 meter i kip) - hovedafgrøden bliver tomat.

Og endelig - vi slås fra tid til anden med dræbersnegle. Kan de finde ind i et drivhus???

Alle erfaringer er velkomne!!!

Mvh.

Jan R.
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jan,
Jeg har gode erfaringer med kanalplader, de giver et difust jævnt lys. Jeg behøver ikke at kalke huset om sommeren og der er en jævner temperatur hen over sæsonen end i mit gamle glashus.
Jeg har en støbt sokkel af fundablokke, derved kan det forsikres, men jeg bor også et meget blæsende sted.
Hvis du har tiden, er det rigtig smart at bygge det med bunden så langt nede, inde på midten, at tomaterne kan vokse sig 3 m høje eller mere. Det betyder at gangstien er langs siderne af huset.
Hullet i midten bruger du om vinteren til opbevaring af grøntsager, øl mm. Hullet kan du også bruge til drivning af frøplanter, stiklinger og dyrkning af de første kartofler!
Der skal noget flamingoisolering til mod ydersiden og som låg på hullet.
Sådan vil jeg gøre næste gang..............
Dræbersneglene har det lige som os, de vil derhen hvor der er bedst mad. Men det er nemmere at fange dem i fælder på det begrænsede areal.
God fornøjelse
Marsken

Hej Marsken,

Tak for input - så blev jo lidt klogere. Da jeg kun har plads til 5-7 m2 drivhus, bliver det kun i enden, der bliver højt til loftet. Tror jeg vælger at sænke gulvet 30 cm samt lave en kanal i midten, som kan bruges til opbevaring. Bliver lidt større arbejde end først antaget.

Så må jagten ind på en brugt drivhus - håber at kunne finde en god kvalitet brugt, for kvier mig lidt ved at smide 5-6000 efter noget, som måske kun er en "dille".


Mvh.

Jan R.
Hej Jan.
FuskogKlam øh jeg mener Jem & Fix har da ofte tilbud på drivhuse til omkring tre tudser. Og skulle dillen og grønsagerne blive en saga, kan du jo bruge huset til det min Far altid holdt på at det betød, et drivhus var til at drive den af i

Hej Håndværker,

jo tak - har været forbi verdensfirmaet i samme idé - og kunne konstatere, at de var sq for ringe. Havde måske noget at gøre med montagen af det, men dimensionerne på profilerne var også meget små. Så måske får man, hvad man betaler for

Så håber lidt på, at der kan findes et hus "fra da far var dreng", som har kvaliteten - og så måske skal fikses lidt. Synes også det er lidt sjovt at bevare noget - i stedet blot at købe nyt.

 - og jeg kan ellers garantere dig, at skulle det blive et ægte "drive-det af hus", vil husets øverstkommanderende få det fjernet øjeblikkeligt


Mvh.

Jan R.
Hvis den øverst komanderende bliver for strid, så sæt hende igang med at rense fugerne imellem murstene med en tandbørste. Og så må du lære hende at et ægteskab består af to lige parter.
Jeg har en gammel ven der siger det direkte til fruen: har du noget du er utilfreds med, kan du tage din F... og komode og skruppe af. De har nu været gift i over 30 år.
Annonce
Så må man da håbe, at det ikk er et pudset hus  Men eh nej, du finder nok selv ud af, at en driver er lovlig varm at drive i om sommeren  Ydersæsonen er til gengæld en oplevelse med en stol og et bord - også på regnvejrsdage...

PS kig i Den Blå Avis, Gul og Gratis eller lign. - flere har fundet ganske gode huse ad den vej...
Skal ikke gøre mig klog på kommandoordenen, men har nu selv et hus med 4 mm PC, og lysgennemgangen er den samme som glas - men går ikke i stykker bare man ser på det.

@skovmand - tak, det var nyt for mig. De, jeg har set, har været "mælkehvide". Må man spørge til fabrikat? Og er de limet i?

 


Mvh.

Jan R.
Skrevet af Zephirine den 29-10-2008 17:51
Så må man da håbe, at det ikk er et pudset hus  


Kære Zep.
Hvor har du set et pudset hus med fuger

Hej alle

Kan nogen fortælle hvor man kan købe disse polycarbonatplader til en rimelig pris?

Mvh

Jens

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis