Motoren stiger og daler i omdrejninger

Hejsa
Jeg har en mazda 626 som driller lidt igen..:-) Når jeg starter bilen om morgen er der ingen problemer..Når jeg så skal køre-ligeledes ingen problemer. Men når jeg har kørt i ca 1 min og bremser op og trykker koblingen ned så stiger omdrejningerne op og ned hele tiden. Den går fra ca 700 op til 1600 omdrejninger.. Dette gør den i ca 10 min...defter er den helt stabil. Der er ingen problemer når motoren er varm. Jeg har efterfølgende kommet karburatorsprit i efter de foreskrevne mængder men det har ikke hjulpet..Nogle der har en ide til hvad det kan være?

Daniel
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

hej

umidelbart tror jeg det er din vandtemperatur føler til motor styringen der driller

 

eksmek

Den sidder på indsugningsmanifold eller motorblok. Den ligner et lille "tændrør" med et tobenet stik.

Det kan dog også være dit gasspjæld der er soder til.

Tak for svaret :-)
Her i dag prøvede jeg at starte bilen og så lade den stå i tomgang i ca 30 min. Og der var ingen problemer - den startede på ca 1400 omdr og langsomt gik den ned til ca 700 omdr. Blæser gik senere hen igang og stadig stod tomgangen perfekt. Men så prøvede jeg at trykke speederen ned..det gik også pænt første gang men anden gang gik den op på ca 1400 omdr og blev der....dette gik væk da jeg havde kørt bilen ca 400 meter...så den regulerer fint når den er kold uden at pendle helt til den bliver varm-jeg lod den jo stå i en halv time..men lige så snart jeg trykkede speederen ned 2 gang var problemet der...hvis det var temperaturføleren ville den så ikke havde lavet problemer inden for den første halve time?
MVH
Ville jeg ikke kunne høre hvis det var vandpumpen? Men jeg skal nok kikke på det og det ender garanteret også med at jeg skifter vandpumpen :-)

MVH
Ved ikke om du ville kunne høre det, jeg kunne hvertfald ikke.. Men prøv dig frem..

Mvh Mærsk

Hej Daniel, nu ved jeg ikke hvor gammel din Mazda er, men hvis det er med direkte indsproejtning, saa er det en ide at tjekke din injector pump og/eller injectors. det kunne lyde som det eller maaske evt motor styringen.
Mvh.
Hej Daniel,
Nu kender jeg ikke lige til den specifikke insprøjtningstype på din bil, men det lyder i min bog meget som enten IAC eller TPS og umiddelbart mest den første.

IAC er idle air controller, som på nogle modeller er en stepmotor som sidder ved spjældhuset. Den regulerer den mængde luft som kommer forbi hovedspjældet. Typiske problemer er:
- Tomgang ryger op og ned i omdrejninger
- Motoren kan sætte ud efter længere tids kørsel med konstant speederfod (der lukker IAC tæt)
Oftest er det nok at afmontere og rense med brake-cleaner, men pas på ved demontage - der er tit en o-ring som ikke skal tabes ;o)

TPS er throttle position sensor, det er potentiomeret som fortæller hvor meget din speeder er trådt ned.
Ved fejl er det typisk problemer med tomgang og langsommere speeder respons.

Håber du finder fejlern - her er et par pointers.

Mvh.
Jesper

..:-).. Jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det..det er lidt flovt..Jeg tjekkede vandet i køleren og ekspansionsbeholderen..og der var næsten intet vand i..så kom jeg lidt over 1 liter i...og så var der ikke flere problemer..alt er i orden og den kører perfekt...toppakning er helt fin ( heldigvis )....så det eneste bilen langt om længe mangler nu er en sporing..'
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis