Udskiftning af Ruko cylinder

Står og skal have skiftet låse i vores nye hus, og har hørt at man bare kan udskifte selve cylinderne.
Hvordan gøres dette og er der ting man skal være specielt opmærksom på ?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bare skrue de 2 plader af der sidder på hver side af døres, det giver sig selv når du får det skilt ad.

Jeg har selv skiftet mine, da jeg hørte hvad en låsesmed skulle have for at komme ud og skifte 3 låse...2600,-...uha det ville jeg ikke.
Så jeg pillede alle 3 cylindre ud, og gik ned til låsesmeden i stedet..3 nye ens cylindre, med 3 nøgler pris: 460 kr.

Så der var altså en del at spare.

Med venlig hilsen
ThomasB
Ja, nu har du jo nok udskiftet dine cylindre, men man kan også bare få dem lagt om til en ny nøgle. Pa denne måde kan du få samme nøgle til postkasse, hængelåse og hoveddør, bagdør osv, osv.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er noget med at der skal være mere end 5 hakker* i nøglen, før forsikringsselskabet dækker indbrud.

*)Eller også hedder det stifter.

Mvh
ThomasB
Hm.. Det er vel igen et spørgsmål om hvad der står i policen..

Men er 5 hakker/stifter i øvrigt ikke lige det, der er i de ældste Ruko-låse - der er i hvert fald 5 hakker i de nøgler, jeg har.

TS
Hej BB!
Jeg er pensioneret Låsesmed, så nu skal du bare høre:
Hvis dine låse er forholdsvis nye, er cylindrene sikkert ovale. Hvis de er det, er det rigtig, at du skal skrue langskiltet af, men bare indvendig, der hvor du sikkert har en vrider, du bliver nok nød til at afmontere håndtaget først. Når du har skruet det indvendige langskilt af, kan du se 2 skruer med stjernekærv, de sidder og holder en plade, som pinden til vrideren sidder i, samtidig med, at de altså også er fastgørelse for cylinderen. Læg mærke til hvordan det sidder i forhold til hinanden, for det skal på plads igen, i modsat rækkefølge.
Nu kan det godt være, at du ikke har langskilte på din dør, men cylinderring og vrider, i så tilfælde, skal du skrue vrideren af, som samtidig holder cylinderringen, og så ellers skrue cylinderen ud.
Jeg tror næsten det er billigst for dig, at købe en ny cylinder i et byggemarked, måske kan du købe flere der har samme kode.
Hvis du har flere cylindre f.eks. hoveddør, bryggers og postkasse, er det smarteste at få de gamle cylindre omlagt til nye nøgler, nogle byggemarkeder gør det, ellers en låsesmed.
Hvis dine cylindre ikke er ovale, er det en helt anden historie, men så må du spørge igen.
Rigtig god fornøjelse.
PS. Lad være med at skille cylindrene ad, det slipper man ikke heldigt fra.
De bedste hilsner Leon.
Annonce
Hej igen BB!
Jeg ser først nu, at dit spørgsmål er fra september måned sidste år, så det var en smutter!
Leon.
Hej Leon

Jeg har netop fundet dit udmærkede svar til BB og står netop selv og skal skifte cylinder i en ruko-lås, så selv om svaret til BB måske var forældet, har det bestemt hjulpet mig. Mange tak.

Niels
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej NL!
Jamen er det ikke rart, at vi sådan kan hjælpe hinanden.
God arbejdslyst
Leon
...... og den "gamle redacteur" frydede sig og tænkte, at det præcist ramte den grundliggende idé med siden.

Med venlig hilsen

Jørgen
Til Jørgen!
Vi har luret dig, vi ved godt, at du hele tiden har haft til hensigt at få så mange proffer, som muligt, til at fare i blækhuset, når der var brug for en hjælpende hånd.
Godt regnet ud!
De bedste hilsner
Leon.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis