Spørgsmål til Cirkulationspumpeejere Alpha2

Det ser ud til at man bare ikke kan være lykkelig uden at man har en Alpha2 i sin installation.

Nu har jeg en UPS 25-40 der altid står på trin 2, mener det svarer til konstant 25 watt.

For at kunne sammenligne hvad jeg sparer, og ikke ud fra en eller anden salgsgas kampagne, så har jeg brug for at vide, hvor langt kommer jeres alpha2 pumper ned på watt angivelsen på fronten.

Hvis et ældre std. hus aldrig får den ned under 25 watt er der intet sparet som jeg ser det.

Hvad aflæser i, og hviklen type hus har i (størrelse årgang isolering)

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Har gammelt hus fra 1877 og det er isoleret nogenlunde.
Og har et etstengs varmesystem og min pumpe kører
med et forbrug mellem 4-6 W.

Hilsen Jan
Har 2 planshus fra 1923 på 135M2. den kørte med et forbrug på 6-8W. Det var før at der blev hulmursisoleret.
Når jeg skriver kørte er det fordi at der er kommer anden varmekilde, der har krav om mere cirkulation, da fremløbstemp. er laverer end normal.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

regnestykket ser ud til at være:

lad os bare sige ca 8 watt i timen for at sætte det højt

dit nuværende forbrug i timen minus højt sat forbrug for alpha-pumpen gange 24 timer i døgnet gange 365 dage om året gange kilowattprisen for el

(0,025kwh - 0,008kwh) * 24 timer * 365 dage * 1,80 kr (dagspris på el) = 268 kr om året

hvis nu vi siger 4 watt i timen må regnestykket være :

(0,025 kwh - 0,004kwh) * 24 timer * 365 dage * 1,80 = 331 kr

Og det er så her teorien ofte halter i forhold til virkeligheden.
F.eks. kører min cirkulationspumpe kun fra 1.oktober til 1.maj. Altså 7 ud af 12 måneder.
Min vandvarmer kører ved god gammeldags helt naturlig selvcirkulation.


Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Det præcise regnestykke for dit hus kan jeg af gode grunde ikke sammensætte, men dine 25W som udgangspunkt er ukorrekt, og set over pumpens levetid kan du roligt regne med en pæn besparelse, også selvom pumpen ikke kører hele året. Pumpen skal nok tjene sig selv hjem, og samtidig med at du sparer penge kan du glæde dig over at værne lidt om miljøet ved at nedbringe dit energiforbrug. :)

For en ny UPS 25-40 (Energimærke B) skal du regne med:
Trin 1: 25W
Trin 2: 35W
Trin 3: 45W

For en ældre UPS 25-40 ser tallene ca. således ud:
Trin 1: 30W
Trin 2: 45W
Trin 3: 60W

 Check min opskriftsside

Jeg har lige tjekket min pumpe, som er 4 år gammel. Den er godt gemt væk, så jeg kunne kun komme til den ved at skille fyret ad. Den bruger:

Trin 1: 116W(!)
Trin 2: 88W
Trin 3: 55W

Indtil videre har den stået i trin 2 nonstop, men nu har jeg prøvet at skrue ned til trin 1. Uanset hvad er der penge at spare for mig og lige så godt / endnu bedre, jeg kan blive fri for den konstante støj!

Mvh. AllanE
Hvor mange er interesseret i en Alpha2-pumpe? Jeg vil gerne bruge lidt tid på at skaffe rabat til alle LDS-brugere. Hvis vi er tilpas mange må vi kunne få et godt tilbud.

Mvh. AllanE
Hvilken pumpe har du nu, AllanE?

Umiddelbart vil jeg jo tro at den må være større end en UPS 25-40...

 Check min opskriftsside

Dette indlæg kun, fordi jeg synes A-pumpe-kampagnerne er lidt for "uvægtede".

Sådan en lille ting, de fleste glemmer i denne sammenhæng, er restlevetiden på den eksisterende pumpe, afskrivningen samt forrentningen af alternativet. Alt andet lige forsvinder en del af argumentationen for "at skifte i utide", når disse faktorer indregnes - men det er åbenbart tilladt, når man taler EL-besparelser ;-)

Dermed ikke sagt, at man ikke skal skifte til en Alpha-pumpe, jeg er varm fortaler for den - men overvej at vente, til den gamle pumpe er slidt op - eller har nået en alder, hvor restlevetiden er begrænset på den gamle pumpe.

Mine argumenter:
Alpha-pumpen påfører en årlig afskrivning på ca. 200,- årlig (pris 2500,- ex. montering, middellevetid 13 år)
Middel-forrentningen af investeringen er 75,- årligt

Ovenstående fjerner i store træk det økonomiske incitament til at skifte pumpen "utidigt", idet jeg tillader mig at tro, de "ideelle" beregninger fra Grundfos ikke altid kan opnåes. - og ja, ved udmærket, man kan anskue disse beregninger på flere måder. Desuden er der jo også gået energi til at producere den gamle pumpe - dette tæller vel også i den samlede miljøbelastning???

Mvh.

Jan R.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis