reparation af installationskabel - kan man det?

Hej.

Første post herfra. :-)

Jeg har fræset i vægen på badeværelset og snittede et installations kabel 2 steder. Det 1. sted blev yder laget gennemskåret men ingen af de indre ledninger ramt.
Det 2. sted blev 1 af de indre ledere ramt. Jeg gætter på at 25% af kobberet forsvandt.

Mit spørgsmål er:

Kan jeg repare disse skader uden at skifte hele kablet? Kablet er ikke i rør, men altså bare muret inde.

Jeg har tænkt på at fylde silikone i eller noget andet ikke strømførende men elastisk i hulerne.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej, og velkommen til.

Du må ikke selv udbedre skaderne. Det skal der en autoriseret elektriker til!

Mht. silikone/andet fyldemasse, er det noget forbandet fis at man "bare lige" hælder noget i hullet til at dække over skaden!! Jeg har nu oplevet det 2 gange. Og hver gang var det lige ved at gå galt!!

Den ene gang var en mand der havde boret i et rør og de ledninger der var i røret. Han fyldte silikone i hullet og troede alt var godt... Men da han så fik vågelys i badeværelset, selvom lyset egentlig var slukket, måtte han jo ringe!! De forkullede ledninger jeg trak ud af væggen vidnede om meget stor temperatur. Selv på væggen kunne man se at der havde foregået noget inde bagved!! Anden gang var ikke helt så slem. Der slog relæet nemlig med det samme.

Så jeg synes du skulle ringe efter en elektriker og få det lavet.

Næstformanden


Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hejsa
Når du alligevel er ved at fræse, så er det da bare med at få en elektrikker ud så hurtig som muligt. Har du beskadiget det samme kabel 2 steder er der nok ingen tvivl om at han fræser et nyt kabel ind..

Mvh Jan J
Tak for jeres svar.

Jeg er blevet forklaret at en elektrikker vil reperare stedet hvor kobberet er skadet med en splejsning og krympeflex. Det skulle være en autoriseret reperation.
Skrevet af Gretter den 10-10-2008 10:25
Tak for jeres svar.

Jeg er blevet forklaret at en elektrikker vil reperare stedet hvor kobberet er skadet med en splejsning og krympeflex. Det skulle være en autoriseret reperation


Det er også rigtigt, men det skal stadig være en autoriseret elektrikker der udfører opgaven. Det er et dumt sted at spare
Annonce
Det skal være en trikker ja..

han vil gøre følgende -> Han banker ud omkring kablet. klipper dette over, og splejser det sammen igen, med presmuffer og krympeflex. Denne form for reparation er ligeså stærk som et nyt kabel. Tro mig, jeg har lavet hundreder af den slags rep...
Skrevet af bamse82 den 10-10-2008 13:58
Det skal være en trikker ja..

han vil gøre følgende -> Han banker ud omkring kablet. klipper dette over, og splejser det sammen igen, med presmuffer og krympeflex. Denne form for reparation er ligeså stærk som et nyt kabel. Tro mig, jeg har lavet hundreder af den slags rep...

Er det så tilladt at skjule samlingen, eller skal man montere en dåse på væggen ?
Den samling må selvfølgelig skjules.... og indmures, indstøbes osv..

En splejsning ses ikke som en samling, så den må gerne indmures.

Få fat i en elektriker, han vil som før beskrevet klippe kablet over og anvende krympeflex og muffer til reparationen. Det sted, hvor du har snittet yderkappen, kan det sikkert klares med et enkelt krymp uden at kablet klippes, hvis altså de 2 steder du har lavet skade er tæt på hinanden. 


wwww.elbogen.dk - Din El guide

Det er ikke alle der rider samme dag som de får gummi /  sadel på

Mon ikke elbogen kom lidt for sent med sit svar.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis