Skal der tilføjes til BBR ?

Hejsa,

Jeg har totalt renoveret vores 1.sal. dvs banket alt ned helt ud til undertaget, og sat nyt op. før var 1.salen med skunk som er fjernet. Derudover var der et større område, som var beklædt med rockwool, man kunne se undertaget og hvor eltavlen hang.

jeg er i tvivl om hvor vidt min BBR har ændret sig, da jeg ikke er helt klar over beregningsmetoden. har hørt noget om 1.5 meter over gulv højde skal regnes med.

men selv da er jeg lidt i tvivl omkring dette område hvor el tavlen hang som nu er blevet til et værrelse, for har det altid været regnet med, selv om det absolut var ubeboeligt før ?

husets BBR er beregnet til: stue etage = 70 kvm, 1.sal = 35 kvm
der er ca 60 cm mur før taget skråner 45 grader.

min egen udregning lydder som følger
gulvareal = stueetageareal = 70 kvm
areal der er under 1.5 meter = 24 m langs vægge x .9 m ud i rummet  = 22 kvm
Areal på 1. sal = 70 - 22 = 48 kvm.

hvilket jo så giver 13 kvm mere end nuværende bbr, men jeg ved ikke om det er den rigtige beregningsmodel jeg benytter ...
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor skal du det. Det har jo vel ingen betydning andet end at beskatningen stiger (tror jeg nok). Desuden mener jeg, igen uden at være helt sikker, at det er 1,1 m over gulvniveau at du måler.
Der mangler vist også en byggetilladelse og ja, det er ejers pligt at underrette kommunen om ændringer i BBR :-)

 

 

 

indvendig ombygning kræver IKKE byggetilladelse.(det burde du vide mulle )

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Ja, det burde jeg :-)

Man skal have en byggetilladelse, hvis man fx skal:

bygge et nyt hus
bygge en tilbygning
bygge om.

http://www.ebst.dk/byggetilladelse

Jeg mener at renovering, herunder udvidelse af boligareal indgår som ombygning.

 

 

 

Annonce
Der mangler ikke en byggetilladelse, jeg tog oprindeligt ned på kommunen (Aalborg) hvor jeg fortalte om mine planer, her fik jeg afvide at så længe at ombygningen foregår indenfor de eksisterende mure skal der ikke søges om noget som helst.

En tagetage er en etage, der indgår i husets tagkonstruktion. Førstesalen i et hus med fladt tag er ikke en tagetage. Tagetagens areal tæller ikke med i det samlede bygningsareal.

Opmåling af arealer i tagetagen foretages i et plan 1,5 meter over færdigt gulv til ydersiden af tagbeklædningen. Dette sker lettest ved, at man på en byggeteknisk tegning tegner en linie 1,5 meter over gulvet i tagetagen. Der hvor linien skærer den udvendige tagflade har man yderbegrænsningen for tagetagens areal. Kviste måles ligeledes til ydersiden af ydervæggene i måleplan 1,5 meter over færdigt gulv.

Reglen gælder kun for opmåling af tagetager. Hvis huset er et såkaldt A-hus, dvs. en bygning med skråvægge i stueetagen, måles arealet på ydersiden i gulvplan. 

taget fra http://www.bbr.dk/Arealvejledning_kap4/0/5/0

Hej

 

Som jeg forstår det er det opvarmede boligareal udvidet med ca. 13 m2, og så kræves der byggetilladelse, men det kan jo være at jeg har misforstået det?

Iøvrigt har du ved at fjerne skunkstolperne, fjernet noget af den bærende/afstivende konstruktion, og det kunne da være at der kræves dokumentation for at den nuværende konstruktion er stabil og stærk nok.

Prøv at anvende Paddys metode til arealbestemmelse, da den er helt korrekt.

jeg har ikke fjernet nogle skunkstolper, der sidder nogle skråstivere fra remmen ned til gulvet, og de er der endnu, den gamle skunkvæg kunne fjernes ved at skubbe til den, den var lavet i molersten, der var sat på højkant..... Men hvis det virkeligt er sandt så har jeg fået ukorrekte oplysninger fra kommunen.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis