Hvordan laver man en lyskæde?

Jeg skal have en lyskæde til et fest-telt. Men jeg har overvejet om ikke man lave sådan en selv? Jeg ved bare ikke helt, hvordan det skal gøres? Kæden skal være ca. 20 meter lang have hvide 25W pærer. Nogle tips?

Mvh
Jeppe

hep
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et tip er at det ikke kan betale sig.

Bent.
Hvis du har tænkt dig at anvende 220v pærer er det jo sådan set bare at gå i gang med at klippe kabel til en lang parallelforbindelse. Men jeg er sådan set enig med Bent, du kan næppe købe fatninger og øvrige fittings meget billigere end du kan købe en færdig kæde for.
Der kan købes rektankulære kabler der så monteres med en speciel fatning der bare klipses på med et lille overfald,der sidder to små stifter der laver forbindelse til lederen,det går hurtigt og nemt,husker ikke prisen på kabel og fatning men kan finde den hvis det har interesse,men det er ikke billigt.
Mvh Jørgen.
Hvis det kun er til en enkelt festlig lejlighed, kan det nok bedre betale sig at leje kæden ved den lokale fest-pusher eller elektriker. Ca. pris ved gør-det-selv:

20m flad ledning: 60 kr.
20 fatninger E14 (lille sokkel): 200 kr.
20 aflastningsbøsninger: 50 - 100 kr.
20 pærer: 240 kr.
+ stikprop ca. 10 kr.

Så du lander hurtigt på den forkerte side af 600 kr.

Priserne er fra Harald Nyborg, bortset fra aflastningerne, som de ikke har.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Til gengæld kan man jo sige at når først man HAR kæden, kan det jo være den kommer op lidt oftere end hvis man skal ud og leje en hver gang man ellers kunne gøre brug af den.
Jeg syntes dog ikke umiddelbart at kr. 600,- lyder som et beløb man ikke kan købe en færdiglavet kæde for.
Tak for svarene. Når jeg gerne vil lave den selv er det netop fordi, de færdiglavede koster over 800 kr. for en 20 meter lang kæde. Men i har jo ret i, at det også kommer til at koste en del at lave den selv. Jeg må kigge mig omkring - hvis nogen lat mærke til, hvor lyskæderne til telte sælges til rimelige priser ville jeg meget gerne have et prej. mvh Jeppe

hep
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis