Piet Hein elipsebord. Reparation af bordplade

Hej alle

Håber der et nogle kloge hoveder her inde der kan hjælpe mig. Har købt et ældre bord. Bordet er hvidt. Jeg ved ikke hvad den hvide "lak" består af, men jeg ved, at den er temmelig tyk på denne type bord.

Bordet er dog temmelig ridset. Det vil jeg gerne lave om på. Jeg vil gerne høre, om det kan lade sig gøre at polere de overfladiske ridser væk? Jeg har engang hørt noget om, at man kan bruge en blanding af wienerkalk og sprit... Men jeg ved ikke rigtig... Bordet skulle jo helst blive blankt af poleringen... Det ved jeg ikke om det blir af den behandling? Er der andre ting jeg kan gøre? Og hvilket udstyr skal jeg i så fald bruge til at polere bordet med? En polermaskine???

Der er også to små skader i bordet hvor "lakken" er helt slået af. Findes der noget jeg kan fylde disse huller op med?

Håber på hjælp!

VH
Klaus

Søger hjælp til reparation af danske designermøbler...
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mener lakken på sådan et bord er autolak stil?
Hvis det er, så kan bordet poleres som man polerer bil.
Det kan faktisk godt være du har ret i det med autolakken... Det kan jo i hvert fald ikke skade at prøve? Men så må jeg krybe til korset... Jeg er ikke verdens største handyman, og må erkende, at jeg ikke har det store begreb om hvordan man polerer en bil... Så hvis nogen kunne forklare mig hvordan, og hvordan man eventuelt gør det aller bedst ville det være rart.

Søger hjælp til reparation af danske designermøbler...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej
Jeg har restaureret mange af disse borde, det du skal have fat i er ""Supermild hvid fra teknos"". Kan dog kun sprøjtes på, og tørrer op på ca en time.
Supermild er en hurtigtørrende to komponent møbellak/maling som man nu vil.

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Skal det simpelthen sprøjtemales?? Altså, sprøjtes på, og så ikke andet end det?

Søger hjælp til reparation af danske designermøbler...
Hej.
Det lyder fornuftigt, med en ny gang lak. Husk dog mellemslibning for at få en ordentlig vedhæftning. Og grundig rengøring, ellers koger det op.

Mvh. 
produktionsteknologen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej
Ja det kan kun sprøjtemales, hvis du vil bruge teknos super mild.

Kan du slibe den nuværende maling mat, uden at der skal spartles småhuller, kan du sprøjte den ny maling direkte på den gamle maling. Du skal ikke mellemslibe mellem nogle lag, den ny maling skal påføres i en arbejdsgang - kræver ca 4 til fem oversprøjtninger med passende mellemrum/tid.
Der er ingen risiko for opkogning, det har jeg aldrig oplevet.
Malingen tørre meget hurtig op, så du skal være lidt kvik med sprøjten, for ikke at det bliver tørsprøjtet.
Du skal bruge ca to dåser med tilhørende hærder og fortynder.

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Hej
Hvis det er som du skriver et piet hein bord, så er den hvide plade en plastlaminat plade og ikke lak.
Det findes midler til at rense en laminatplast med , spørg evt i en køkkenforretning.

Med venlig hilsen

Søren
Hej
Nej, et Piet Hein bord er malet. Og sådan er det.

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Hej
Jeg har da nu et Piet Hein Elipsebord,(Original) og det er da med Laminatplade, står også i beskrivelsen til det.
Der findes Plastlaminat rens, med det er ikke nok til at tage ridserne forøvrigt.
Huusmann, er du sikker på at det er et elipsebord .

Med venlig hilsen

Søren
Hej alle

I henhold til Fritz Hansens hjemmeside (http://www.fritzhansen.com/content/us/products/tables/table_series) er de farvede elipseborde lavet med en overflade af lamineres syntetisk materiale. Jeg har ingen anelse om den konkrete beskaffenhed af selve overfladen, jeg vil bare meget gerne vide, hvordan jeg shiner den fuldstændig op. For at besvare sidste spørgsmål, så ja... Så er jeg sikker på, at det er et originalt superelipsebord. Ikke nogen form for tvivl om det.

Du har altså ret i, Søren, at Fritz Hansen betegner bordpladen som udformet i laminat. Men er det så ikke et spørgsmål om, at laminat dækker over flere forskellige produktionsmetoder? Jeg skulle mene, at den almindelige opfattelse af laminat er impregneret, sammenpreset papir... Nu har jeg tilfældigvis et lille hul i mit elipsebord, og det ligner ikke sammenpresset papir, men jeg kan sagtens tage fejl...

Er vi ude i, at jeg skal tage kontakt til Fritz Hansen og få dokumenteret den produktionsmetode de bruger??

Forvirrede hilsner fra Huusmann

Søger hjælp til reparation af danske designermøbler...
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også