Lavfrekvent resonans brummen

Hej alle Jeg er lidt mystificeret i øjeblikket. Sagen er, at vi gennem de sidste tre dage har haft en svag, men konstant brummen i huset. Vi havde det også sidste vinter, men jeg har ikke bemærket den henover sommeren. Først troede jeg at det var noget inde i huset, men jeg er efterfølgende blevet klar over at den også er udenfor. Tonen er bare så dyb at den får huset til "at spille med" så det lyder en anelse kraftigere indenfor. Jeg bor ret tæt på togstationen i Sorø og troede i første omgang at det var et holdende lokomotiv, men eftersom det har været der konstant i tre dage er det jo næppe sagen. Hvad i himlens navn kan det dog være? Der er ingen industri i nærheden hvad jeg ved af. Det er meget meget mystisk!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at sluk din cirkulationspumper, hvis du har sådanne.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja det lyder godt nok lidt mystisk, jeg har haft næsten samme oplevelse da jeg boede i Sønderborg, dervar også sådan en lavfrekvent brummen i kældergulvet og udenfor i fliserne omkring kloarkdækslene.
Jeg fandt dog aldrig ud af hvad det var og det var kun i perioder hen over året.
Jeg tror at det hænger lidt sammen med at jeg er forkølet. Ikke at lyden kun er der når jeg er forkølet, men at den bliver kraftigere på en eller anden mystisk måde. Håber sgutte det er tinitus, men det er vel heller ikke dybe lyde?

Det er med garanti ikke cirkulationspumpen.

Har ikke overvejet om det kunne være noget som forplantede sig via kloakken.
Er der el-ledninger på banen, for så kunne et bud være transformeren til dem. De kan brumme noget så forfærdeligt ved nogle belastninger og temperaturer.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det er der faktisk - et supergodt bud. Har du kendskab til at det er en lavfrkvent brummen og ikke denne knitren som der kan være mellem tog og ledninger?
Annonce
Har en af dine naboer fået varmepumpe? Der kører en tråd ovre på ing.dk om det emne lige nu.

Bent
http://ing.dk/artikel/91411?highlight=varmepumpe

Det kunne det såmænd godt være efter artiklen og tidspunktet at dømme. Kører varmepumper typisk konstant eller er de termostatstyrede?
Jeg har været på diesel elektriske skibe hvor vi har haft transformer 400V-750V til hovedmotorene, og når de var koblet ind brummede de lidt, men ved nogle belastninger næsten larmer de, med en lavfrekvent brummen.

Der er nogle varmepumper der er inverter styret, og så vidt jeg har forstået det kører de konstant, og så op og ned efter varme behovet. Det kunne måske også være sådan en.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis