Komfur

Min gamle mors komfur gik i stykker og jeg købte et brugt til hende, som vi fik ejendommens elektriker til at montere.
Men han har åbenbart glemt at kontrollere at det virkede inden han gik, for der kommer kun ganske lidt varme i kogepladerne   , mens ovnen virker som den skal.

Jeg tjekkede hvordan han havde forbundet det, og det viser sig at være helt anderledes end diagrammet på bagsiden viser.
Det viser at ved 2 faset tilslutning skal 1+2 og 3+4 begge koples sammen med en kobberlus og de to faser (sort og brun) tilsluttes hver af disse (og Nul=blå og jord=gul/grøn på 5 og 6).
Imidlertid er komfuret tilsluttet så der er en kobberlus mellem 2+3,  de to faser er forbundet til henholdsvis  1 og de sammenkoblede 2+3.
Jeg mener at dette vel er forklaringen på at komfurets kogeplader ikke virker som de skal.  Dog tør jeg ikke uden videre at forbinde ledningerne som vist på diagrammet, men har heller ikke meget lyst til at få en elektriker som ikke kan læse et diagram til at kigge på det igen.
Jeg ved at den store risiko består i at komme til at koble en fase til jord.  Jord og Nul synes jo at være forbundet korrekt udfra farvekoderne, så kunne jeg overhovedet risikere noget ved at flytte faserne til der hvor det er vist at de skal sidde?

På forhånd tak,
Ole

( P.S. Der er et lille ekstra mysterium ved det hele og det er at kogepladerne som sagt virker allesammen en lille smule - men kun tidvis for indimellem virker de overhovedet ikke! ) 
 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bare have fat i samme firma igen så de kan komme og lave det arbejde de blev betalt for.
Du må under ingen omstændigheder selv rode med 380 volt.

V.h. Håndværkeren
Skrevet af Håndværkeren den 20-09-2008 11:31

Mener du en OMMER Flemmig


JA det gør jeg

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tak for dit råd, håndværker. Jeg er absolut påpasselig, og hvis ikke de kvajhoveder som har monteret det kan finde ud af det, har jeg fået kontakt med en af mine venner som er elektriker, som jeg kan sende fotografier af den nuværende tilstutning og diagrammerne som sidder på komfuret, og han kan så assistere mig over telefonen, så jeg kan være sikker på at jeg gør det rigtige.

Du skal lige være klar over at sker der noget (brand eller lignende) efter at du selv har rodet med det, dækker forsikringen ikke ved tab, der skal en autoriseret elektrikker til. Og jeg syntes du opgiver for let. Det kvajhoved som har lavet indstaleringen skal rette det uden beregning.
Blot en opfølgning:

En bekendt af mig som er elektronik mekaniker kiggede på det i dag og gav mig ret i at det var helt forkert forbundet - en fejl, som tydede på komplet uvidenhed. Han fiksede det og nu virker komfuret som det skal.
Overvejer at indberette det til ejendommen, inden deres 'elektriker' forårsager brand i en lejlighed. Men nu er 'bevismaterialet' jo fjernet - og vi har gjort brug af en uautoriseret....

Men tak for jeres kommentarer!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis